Cijfers over patiënten

In Nederland krijgen jaarlijks naar schatting 160.000 (nieuwe) mensen te maken met een hersenziekte of een vorm van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) als gevolg van bijvoorbeeld een herseninfarct, ongeluk, tumor, hartstilstand, hersenbloeding of operatie. Dat aantal betreft alleen betrokkenen zelf, niet de naaste omgeving. Net als de patiënten, ondervindt de familie ook vaak allerlei problemen.

Naar schatting leven in Nederland 650.000 mensen met de gevolgen van hersenletsel (NAH). Vrijwel iedereen krijgt ooit in zijn leven met een hersenaandoening te maken.

Vanwege het grote aantal verschillende hersenaandoeningen, de hoge kosten (één derde van de totale kosten in de gezondheidszorg, ruim 10 miljard euro) en de achterstand in kennis is er veel geld voor onderzoek nodig. Daarom werd in 1989 de Hersenstichting opgericht.

Hersenaandoeningen kennen een grote verscheidenheid en komen op iedere leeftijd voor. Er is in Nederland op dit moment geen (landelijke) registratie voor hersenaandoeningen. Er wordt niet bijgehouden hoeveel mensen een vorm van hersenletsel oplopen, of een hersenziekte krijgen of hebben. De Hersenstichting heeft enkele cijfers op een rijtje gezet, voor zover bekend.

Aantal patiënten

Aantal patiënten in Nederland