tDCS is goedkoper en eenvoudiger dan de al langer bekende Transcraniale Magnetische Stimulatie (TMS). Net als TMS kan tDCS worden gebruikt om delen van de hersenen te stimuleren of af te remmen. De plasticiteit van de hersenen wordt zo bevorderd.

tDCS is een veilige, eenvoudige en relatief goedkope techniek. Electroden worden op de juiste plek op het hoofd bevestigd, waardoor een zwakke elektrische stroom geleid wordt. Op deze manier wordt de hersenschors via de schedel gestimuleerd.

Het is bekend dat tDCS een toegevoegde waarde heeft bij mensen met chronische afasie na een beroerte. In 2013 is er een, door de Hersenstichting gesubsideerd, onderzoek gestart, waarin ze gaan onderzoeken of tDCS ook toegepast kan worden in de eerste maanden na de beroerte en of er ook in deze fase aanwijzingen zijn voor een gunstig effect.

In 2014 publiceerden Australische onderzoekers een studie in het wetenschappelijk tijdschrift Neuropsychologia waarin zij concluderen dat elektrische stimulatie van de hersenen – tDCS – bijna geen effect heeft op de hersenen.

Lees hier ons tegenbericht ‘Patiënt heeft baat bij elektrische stimulatie van hersenen’.