Loop net als 19.000 andere HersenHelden mee in de jaarlijkse collecte. De Collecteweek 2021 is van 1 t/m 6 februari 2021 en is enorm belangrijk voor het werk dat we doen. Vorig jaar haalden we een recordbedrag van 1,5 miljoen euro op. Met 2 uurtjes collecteren bij jou in de buurt, draag jij bij aan belangrijk hersenonderzoek. Ook online collecteren is mogelijk. Hoe je ook helpt, voor mensen met een hersenaandoening verricht je een heldendaad.

Help mee. Word collectant

Ja, ik help mee

Waarom collecteren belangrijker is dan ooit

Nu al hebben 1 op de 4 mensen een hersenaandoening. Als we nietsdoen, neemt dat alleen maar toe. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Het aantal mensen dat een beroerte krijgt, lijdt aan dementie of de ziekte van Parkinson zal tot 2040 explosief stijgen ten opzichte van 2015, zo blijkt uit de Volksgezondheid Toekomst Verkenning 2018 van het RIVM. En dit zijn slechts drie hersenaandoeningen van de in totaal honderden die voorkomen.

Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En vroeg of laat raakt het ons allemaal. Help ons hersenen gezond te houden.

Voor wie loop jij?

Bijna al onze 19.000 collectanten hebben een persoonlijke motivatie om de deuren langs te gaan voor gezonde hersenen. Vaak komt die betrokkenheid omdat ze zelf een hersenaandoening hebben (gehad), of een partner, kind of ouder. Onze HersenHelden vertellen waarom zij dit jaar weer lopen.

Saskia kreeg 4 jaar geleden de diagnose parkinson. “Mijn leven stond op z’n kop. Ik was volledig mijn oude ‘ik’ kwijt en pas na 4 jaar heb ik mijn nieuwe ‘ik’ gevonden. Wanneer je mij niet kent, zie je niets. De symptomen zijn ‘onzichtbaar’: Ik ben prikkelgevoelig, snel vermoeid en heel druk in m’n hoofd en slaap slecht. Ik collecteer daarom voor meer onderzoek en betere behandeling, om te helpen aan een toekomst waarin de ziekte te stoppen en te voorkomen is.”

Loop net als Saskia mee in de jaarlijkse collecteweek. Maak van je ommetje een heldendaad.

HersenHeld Wouter van Velzen (31) kreeg acht jaar geleden een zwaar motorongeluk tijdens een rit naar Zuid-Frankrijk. ”Door de klap liep ik een hersenkneuzing op, waarvan ik lange tijd klachten heb gehad. Ik ben er tijdens mijn herstelproces achter gekomen hoe belangrijk je hersenen zijn en hoe voorzichtig je ermee om moet gaan. Ik collecteer omdat ik wil dat er meer onderzoek en beter zorg komt voor mensen met NAH.”

Loop je ook mee?

Verschillende manieren van collecteren

Elk jaar gaan onze collectanten met de collectebus langs de deuren. Daar zijn we hartstikke blij mee en dat blijven we doen. Maar collecteren kan op veel meer manieren. Zo kun je als collectant ook online je steentje bijdragen. Met jouw steun kunnen we investeren in hersenonderzoek, voorlichting en betere patiëntenzorg. Dus maak snel en eenvoudig je eigen collectebus aan en vraag je vrienden te doneren.

Collecteren en corona

Zoals je zelf al hebt gemerkt, zorgt corona voor veel verandering. Daarom volgen wij de actuele situatie op de voet. Vanzelfsprekend volgen we de adviezen van het RIVM op en hebben we nauw contact met Stichting Collecteplan, de branchevereniging voor de landelijke collectes, voor het protocol voor alle collectes in Nederland.

Natuurlijk houden we alle collectanten goed op de hoogte van de laatste stand van zaken. We geven advies over de beste manier om te collecteren en hoe je dat dan veilig en vertrouwd kan doen. Of dat nu deur-aan-deur is of met een online collectebus. Bekijk hier alvast de meest gestelde vragen en antwoorden over de collecte.

Loop je mee?

Juist in deze tijd mogen we mensen met een hersenaandoening niet laten zitten. In een paar uurtjes maak jij het verschil voor miljoenen mensen met een hersenaandoening, zoals dementie, parkinson, een beroerte of hersenletsel na een ongeval. Samen kunnen we hersenaandoeningen behandelen en in de toekomst voorkomen. Word ook HersenHeld en meld je aan als collectant