Het coronavirus (covid-19) heeft een grote invloed op onze samenleving. Maar welke invloed hebben het virus en de maatregelen op onze hersenen en gezondheid? Waar lopen mensen met een hersenaandoening in deze bijzondere tijd vooral tegen aan? En hoe houd je, ondanks de maatregelen, toch je hersenen gezond?

Welke invloed heeft corona op de hersenen?

De Hersenstichting maakt zich grote zorgen om een grote groep nieuwe hersenpatiënten als gevolg van het coronavirus. Dit komt omdat het virus tijdens én na de infectie op verschillende manieren schade aan de hersenen toebrengt. De verwachting is dat een grote groep patiënten te maken krijgt met complicaties. Als de hersenen schade oplopen heeft dat langdurige, negatieve gevolgen voor de patiënt.

Hoe het proces precies verloopt en hoe groot de gevolgen zijn, is bij dit virus helaas nog onbekend. Daarvoor is onderzoek nodig.

Samen met jou kunnen we de kans op hersenschade na corona verkleinen

Met jouw donatie willen we onderzoeken hoe vaak de specifieke complicaties voorkomen, hoe ernstig deze precies zijn, wat de langetermijngevolgen zijn en hoe deze het beste behandeld kunnen worden.

Om dit onverwachte maar urgente extra onderzoek te kunnen starten zijn we een crowdfundactie begonnen. De Hersenstichting heeft zelf al een deel van het bedrag bij kunnen leggen, maar om het totaal te behalen hebben we jouw steun hard nodig! Doneer nu.

Invloed van de maatregelen op de hersenen

Door de genomen maatregelen hebben we minder sociale contacten (door bijvoorbeeld thuis werken), bewegen we minder en zijn we onze dagelijkse routine kwijt. Dit kan depressieve klachten, een burn out, angsten en stress veroorzaken. Onze ambassadeur Annemiek, die al sinds haar 15e lijdt aan depressies, geeft je tips voor het omgaan met depressieve gevoelens in deze crisis. Ook geven we je tips voor het zo gezond mogelijk houden van je hersenen in coronatijd.

Ook komt er meer zorg op de schouders van mantelzorgers te liggen, waardoor men meer stress ervaart. Op deze pagina geven we tips en adviezen voor mantelzorgers.

Leven met een hersenaandoening tijdens corona crisis

We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over corona in combinatie met jouw hersenaandoening of met de hersenaandoening van jouw naaste. Heb je met jouw aandoening bijvoorbeeld een verhoogde kans om besmet te raken of val je met jouw aandoening binnen de risicogroep? Hoe kun je omgaan met bijvoorbeeld vermoeidheid, overprikkeling en depressieve klachten in deze periode? Waar kun je als mantelzorger rekening mee houden en hoe kun je het beste je naaste begeleiden? Vragen over leven met een hersenaandoening in corona-tijd beantwoorden we hier graag voor je.

Onze medewerkers van de Infolijn beantwoorden graag jouw vragen over de hersenen. hersenaandoeningen en hersenonderzoek.

De Infolijn is telefonisch bereikbaar op: 070 – 209 22 22 (op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 14:00 uur ) of per mail.

Wij begrijpen dat je vragen hebt over het coronavirus. Voor actuele vragen over het coronavirus verwijzen wij naar het RIVM

Hersenen gezond houden tijdens corona crisis

In deze bijzondere tijd is het belangrijk om je hersenen fit te houden. Het verhoogt je weerstand en houd je (mentaal) gezond. Je kunt, ook nu, zelf veel doen om je hersenen in conditie te houden. Op deze pagina geven we tips hoe jij in deze coronatijd je hersenen toch gezond kunt houden.

Beïnvloedt deze crisis het werk van de Hersenstichting?

Lopende projecten en onderzoeken

Alle lopende projecten / onderzoeken die de Hersenstichting mogelijk maakt, gaan in principe door volgens planning. Mochten projecten, die we dankzij uw donatie mogelijk maken, door de coronacrisis onverhoopt vertraging oplopen, dan zoeken we daar gezamenlijk een oplossing voor. We hebben hierover direct contact opgenomen met de wetenschappers en zorgverleners die zich voor de Hersenstichting inzetten.

Onderzoek naar gevolgen van corona op de hersenen

Naast alle lopende projecten / onderzoeken die de Hersenstichting mogelijk maakt, zijn we een crowdfundactie gestart om extra onderzoek naar hersenschade na corona mogelijk te maken. Zie hier meer informatie over dit onderzoek en hoe jij kan bijdragen.

Paulien Goossens, revalidatiearts bij Merem Medische Revalidatie:

“We weten nog niet hoe je hersenschade door het Coronavirus kunt voorkomen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe vaak verschillende vormen van hersenschade voorkomen en hoe ernstig de schade is, zodat we vervolgens de juiste zorg en ondersteuning kunnen bieden aan de patiënt. Ook is het belangrijk om de oorzaken van de hersenschade beter te kennen, zodat in de toekomst schade aan de hersenen kan worden voorkomen.”