Waarom aandacht voor onzichtbare gevolgen tijdens de Brain Awareness Week?

De Hersenstichting zet dit jaar de Brain Awareness Week in het teken van onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening. Onzichtbare gevolgen zorgen bij veel mensen voor een dagelijkse strijd die het leven belemmert, terwijl niemand dit aan je kan zien. Men ervaart dan ook vaak onbegrip uit de omgeving: “Ach, ga je nu al naar huis?”, “Ik ben ook weleens moe, kom op.” of “Je moet ermee leren leven”.

Wil je meer weten over de (onzichtbare) gevolgen van een hersenaandoening? Ga dan naar onze webpagina over gevolgen.

Ook onze ambassadeur Danny weet hoe is het is om te leven met onzichtbare gevolgen. Hij kreeg op zijn 37e een herseninfarct en is sindsdien een andere man. Hij voert elke dag een gevecht met zichzelf. Hij is overgevoelig voor prikkels en vaak somber. Licht, geluiden, geuren, alles is hem teveel. In onderstaande video legt hij uit hoe de gevolgen van een herseninfarct zijn leven op zijn kop hebben gezet.

Om deze video te kunnen bekijken moet je ‘Sociale media en advertenties’-cookies accepteren. Klik hier om jouw cookie-instellingen te wijzigen.

Agenda voor de Brain Awareness Week

Ma 15 maart t/m 22 maart: Podcastserie ‘Tussen je oren’

Tussen je oren is onze achtdelige podcastserie over de onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening. Onze ambassadeur Annemiek gaat iedere dag, van 15 t/m 22 maart, met iemand in gesprek die ons iets kan vertellen over deze gevolgen.

Beluister de serie in de podcastapp: Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts. Wil je de podcast prikkelarm beluisteren? Ga dan naar deze playlist. 

Bekijk in de link hieronder welke afleveringen live komen en wanneer.

Ma 15 maart: Webinar ‘Het geheim van ons geheugen’

Het Fitte Brein organiseert maandag 15 maart een nieuw webinar: ‘Het geheim van ons geheugen’. Prof. Rudolf Ponds vertelt hoe belangrijk ons geheugen is, hoe het komt dat we vergeten en waarom het juist goed is dat we niet alles onthouden. En Rick de Jong onthult tijdens het webinar zijn geheugentechnieken en laat hij zien hoe je deze zelf kunt inzetten.

3 Gratis online yogalessen

Yoga heeft de potentie om het welzijn van mensen met een hersenaandoening te verbeteren. Niet alleen kan het een gunstig effect hebben op fysieke aspecten als kracht, balans en flexibiliteit, maar ook op cognitieve problemen. Het kan bijdragen aan verhoogde concentratie, verbetering bij geestelijke vermoeidheid en informatieverwerking en verminderde stress.

Woe 17 maart 11.00 – 11.45 uur: Yogales ‘Prikkels en focus’

Heb jij last van overprikkeling en moeite om je te focussen? Dan is deze les perfect voor jou! In de les ‘prikkels en focus’ werkt de yogadocente namelijk op een rustige manier met deze twee thema’s. De docente zal je helpen om je af te sluiten voor prikkels, door verschillende houdingen en ademhalingsoefeningen. Dit helpt je niet alleen in het afremmen van de prikkels, maar ook om je energie weer even op te bouwen.

Deze yogales wordt mede mogelijk gemaakt door Yogacentrum Tilburg. 

Vr 19 maart 11.00 – 11.45 uur: Yogales ‘Yoga Nidra, slaap yoga’

Mensen kunnen als gevolg van een hersenaandoening te maken krijgen met extreme vermoeidheid. Naast vermoeidheid kunnen zij ook slaapproblemen krijgen of zelfs slaapstoornissen. Slaap je slecht of wil je je slaapkwaliteit verbeteren? Wil je meer rust hebben gedurende de dag, minder stress ervaren en meer ontspannen en positiever in het leven staan? Dan is Yoga Nidra een les voor jou! Bij deze bijzondere yogavorm lig je tijdens de les op je rug en zal je in de allerdiepste staat van ontspanning worden gebracht. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk!

Deze yogales wordt mede mogelijk gemaakt door Yogacentrum Tilburg. 

Za 20 maart 11.00 – 11.45 uur: Yogales ‘Kracht en balans’

Wil jij na je hersenaandoening weer in je kracht komen staan en toewerken naar meer geloof in eigen kunnen? Dan is deze les iets voor jou. De yogadocent speelt op een rustige manier met de twee thema’s kracht en balans. We zijn vaak sterker dan we denken. Het gaat er in deze les niet om wat je niet kan, maar juist om wat je wel kan!

Deze yogales wordt mede mogelijk gemaakt door Yogacentrum Tilburg. 

Heb jij je aangemeld voor een yogales en mocht je op de dag zelf toch niet kunnen? Geen paniek! Je ontvangt later van ons een mailtje met de terugkijklink.

Wat is er (nog meer) te doen tijdens de Brain Awareness Week?

We mogen in deze Brain Awareness Week 5 hersenpuzzels weggeven!

Sinds we door corona veel thuis zitten, is puzzelen hot. Matthijs Keuper en Annette Tol besloten een bedrijfje te starten in zelfgemaakte houten puzzels; Kaboomlaser. Ze maken onder andere hersenpuzzels, waarvan €4,- van de opbrengst naar de Hersenstichting gaat.

In de Brain Awareness Week mogen we maar liefst 5 exemplaren, ter waarde van €44,50, weggeven! Houd op 18 maart onze Facebook en Instagram pagina in de gaten en doe mee!


HersenMagazine met thema Onzichtbare gevolgen

Donateurs die € 25,- of per meer per jaar geven, ontvangen van ons 3 keer per jaar een HersenMagaine. Het magazine in september 2020 had het thema Onzichtbare gevolgen. Omdat dit magazine zo goed aansluit bij het thema voor de Brain Awareness Week, hebben we het magazine nu voor iedereen beschikbaar gesteld. Download of bestel hem nu!

HersenMagazine Onzichtbare gevolgen

In dit nummer vertellen wetenschappers over hun onderzoeken, en wat er bij onzichtbare gevolgen gebeurt in de hersenen. Ook delen patiënten openhartig hun ervaringen.

Tips voor mensen met onzichtbare gevolgen en hun naasten

  • Tips voor mensen met onzichtbare gevolgen

    • Als je weet wat je eigen beperkingen zijn, kan het je helpen om ermee om te gaan. Je kunt dan ook duidelijker uitleggen aan een ander wat jou helpt. 
    • Leg je situatie uit aan je omgeving. Vertel je omgeving waar je last van hebt en wat je nodig hebt. Zo kan je omgeving hier rekening mee houden. Het is voor mensen vaak niet voor te stellen wat het is om last te hebben van bijvoorbeeld extreme vermoeidheid of overprikkeling. 
    • Vraag hulp uit je omgeving. Het is geen schande om hulp te vragen, er is immers veel veranderd. Als iets je niet lukt, zoek hulp en bewaar je energie voor leukere zaken. Hou er wel rekening mee dat anderen ook rustig ‘nee’ mogen zeggen. Ook zij moeten immers op hun energie letten. 
    • Aarzel niet om professionele hulp te vragen. Raadpleeg een arts, psycholoog of thuishulp voor het ondersteunen van je herstel. Wees niet bang om ook heel praktische steun te vragen voor de dagelijkse gang van zaken.  
    • Zoek steun bij lotgenoten. 
    • Ontmoet mensen op een rustige plek, bijvoorbeeld bij je thuis of in een bibliotheek. 
    • Zorg dat je de dingen die voor jou belangrijk zijn (goede vrienden of familie zien, persoonlijke hygiëne of sport onderhouden) toch blijft doen, maar creëer genoeg rust ervoor en erna.
    • Verminder het aantal prikkels. Zorg voor een rustpauze na een activiteit die veel vraagt van de informatieverwerking. 
    • Kijk vooruit en maak een plan. Daarmee heb je een beter idee wat je te wachten staat en voel je je minder ‘overvallen’. Hiermee kun je je plan altijd nog aanpassen aan spontane activiteiten, zonder dat je gestresst raak. 
    • Pauzeer. Gebruik pauzes tussen je activiteiten om te voorkomen dat de vermoeidheid hoog oploopt. Wissel inspanning af met ontspanning. 
    • Doe één ding tegelijkertijd. Combineren kost energie.
  • Tips voor naasten

    • Blijf aandacht houden voor wat er goed gaat. Dan bouw je samen vertrouwen op. 
    • Stimuleer je naaste om een zinvolle dagbesteding buiten de deur te zoeken; dit levert jullie beiden iets op. Het biedt je naaste een doel en geeft structuur. Daarnaast kan het jou ontlasten. 
    • Leg je situatie uit aan de mensen in je omgeving. Zo kunnen zij hier rekening mee houden. 
    • Zorg goed voor jezelf. Geef op tijd je grenzen aan. Neem voldoende tijd voor ontspanning, activiteiten buiten de deur en sociale contacten. Leer daarvan te genieten, ook als je dit voorheen altijd samen deed.  
    • Vraag ook aan andere familieleden of aan vrienden om mee te helpen bij de zorg voor je naaste. Mensen vinden het fijn als ze kunnen helpen.
    • Zoek contact met lotgenoten: zij begrijpen wat je doormaakt en kunnen handige tips geven. 
    • Download het kaartje voor naasten voor meer tips

Tips voor mensen met onzichtbare gevolgen

  • Als je weet wat je eigen beperkingen zijn, kan het je helpen om ermee om te gaan. Je kunt dan ook duidelijker uitleggen aan een ander wat jou helpt. 
  • Leg je situatie uit aan je omgeving. Vertel je omgeving waar je last van hebt en wat je nodig hebt. Zo kan je omgeving hier rekening mee houden. Het is voor mensen vaak niet voor te stellen wat het is om last te hebben van bijvoorbeeld extreme vermoeidheid of overprikkeling. 
  • Vraag hulp uit je omgeving. Het is geen schande om hulp te vragen, er is immers veel veranderd. Als iets je niet lukt, zoek hulp en bewaar je energie voor leukere zaken. Hou er wel rekening mee dat anderen ook rustig ‘nee’ mogen zeggen. Ook zij moeten immers op hun energie letten. 
  • Aarzel niet om professionele hulp te vragen. Raadpleeg een arts, psycholoog of thuishulp voor het ondersteunen van je herstel. Wees niet bang om ook heel praktische steun te vragen voor de dagelijkse gang van zaken.  
  • Zoek steun bij lotgenoten. 
  • Ontmoet mensen op een rustige plek, bijvoorbeeld bij je thuis of in een bibliotheek. 
  • Zorg dat je de dingen die voor jou belangrijk zijn (goede vrienden of familie zien, persoonlijke hygiëne of sport onderhouden) toch blijft doen, maar creëer genoeg rust ervoor en erna.
  • Verminder het aantal prikkels. Zorg voor een rustpauze na een activiteit die veel vraagt van de informatieverwerking. 
  • Kijk vooruit en maak een plan. Daarmee heb je een beter idee wat je te wachten staat en voel je je minder ‘overvallen’. Hiermee kun je je plan altijd nog aanpassen aan spontane activiteiten, zonder dat je gestresst raak. 
  • Pauzeer. Gebruik pauzes tussen je activiteiten om te voorkomen dat de vermoeidheid hoog oploopt. Wissel inspanning af met ontspanning. 
  • Doe één ding tegelijkertijd. Combineren kost energie.

Tips voor naasten

  • Blijf aandacht houden voor wat er goed gaat. Dan bouw je samen vertrouwen op. 
  • Stimuleer je naaste om een zinvolle dagbesteding buiten de deur te zoeken; dit levert jullie beiden iets op. Het biedt je naaste een doel en geeft structuur. Daarnaast kan het jou ontlasten. 
  • Leg je situatie uit aan de mensen in je omgeving. Zo kunnen zij hier rekening mee houden. 
  • Zorg goed voor jezelf. Geef op tijd je grenzen aan. Neem voldoende tijd voor ontspanning, activiteiten buiten de deur en sociale contacten. Leer daarvan te genieten, ook als je dit voorheen altijd samen deed.  
  • Vraag ook aan andere familieleden of aan vrienden om mee te helpen bij de zorg voor je naaste. Mensen vinden het fijn als ze kunnen helpen.
  • Zoek contact met lotgenoten: zij begrijpen wat je doormaakt en kunnen handige tips geven. 
  • Download het kaartje voor naasten voor meer tips

Artikelen over onzichtbare gevolgen

Revalidatiearts Paulien Goossens wil meer aandacht voor onzichtbare gevolgen

Paulien: “Het is belangrijk dat algemeen bekender wordt dat die gevolgen er kunnen zijn, zodat mensen er rekening mee kunnen houden en begrip voor kunnen tonen, ook al zie je het niet aan de buitenkant. Bovendien is het essentieel dat artsen die problemen herkennen, zodat ze de juiste behandeling kunnen bieden.”

Vanaf dinsdag 16 maart kun je Paulien Goossens ook beluisteren in de podcast ‘Tussen je oren’. 

10 vragen en antwoorden over overprikkeling

Dr. Tanja Nijboer beantwoordt de 10 meest gestelde vragen over overprikkeling die tijdens het webinar ‘Prikkels’ van het fitte brein werden gesteld. Vragen als ‘kun je overprikkeling meten?’ of ‘wordt overprikkeling in de loop van de tijd minder?’ of ‘hoe leg je je omgeving het beste uit dat je last hebt van overprikkeling?’ komen aan bod. Ook geeft ze tips hoe je overprikkeling kunt voorkomen.

Onzichtbare gevolgen na corona

Ook mensen die corona hebben gehad, kunnen onzichtbare gevolgen overhouden. De medewerkers van de Infolijn krijgen hier tegenwoordig ook vragen over. Een voorbeeld uit de praktijk: ‘Ik heb corona gehad, maar niet in het ziekenhuis gelegen. Ik heb maanden na mijn ziekte nog steeds moeite met mijn geheugen en concentratie. Ik kan slecht tegen drukte en kan niet meer multitasken. Is er behandeling mogelijk voor deze klachten?’ 

Leven met een hersenaandoening tijdens corona crisis

Door de corona maatregelen kan je wellicht niet meer je dagelijkse routine hanteren. Dit kan grote invloed hebben op je (mentale) gezondheid of wellicht op je revalidatie. Hoe ga je in deze tijd om met overprikkeling en/of vermoeidheid? En hoe verklein je het risico op een (terugval in een) depressie? Wij, en onze ambassadeurs Danny, Annemiek en Margôt Ros, vertellen het je op de pagina over ‘Leven met een hersenaandoening tijdens corona crisis’.

Persoonlijke verhalen

Margôt Ros: ‘Van alles wat prikkels gaf werd ik letterlijk ziek’

Actrice en regisseuse Margôt Ros rent tijdens een voorstelling in januari 2018 in het donker tegen een ijzeren balk aan. Ze krijgt de diagnose hersenschudding. Ros kan er nog emotioneel van worden. ‘Als ik terugdenk aan wat ik heb meegemaakt en doorgemaakt. Alleen maar door zo’n stomme balk … Bij hersenschudding denken mensen al snel “O, even rust en dan is het wel over”. Ik kan je vertellen dat dit in mijn geval niet zo was.’

Het verhaal van Valesca

Valesca heeft op 11-jarige leeftijd door de ziekte A.D.E.M. hersenletsel overgehouden. Hiervan ondervindt ze lasten als prikkelgevoeligheid, woordvindingsproblemen, vermoeidheid, taakgerichtheid, verkorte aandachtspanne, hoofdpijn en problemen in gedrag en emotie regulatie. Met haar blogs wil ze meer bekendheid voor A.D.E.M en voor de onzichtbare gevolgen. En ze wil anderen helpen, zodat lotgenoten niet hetzelfde pad hoeven te bewandelen als zij.

Een val op haar hoofd veranderde het leven van Lottie

Lottie viel jaren geleden van haar fiets en belandde op haar hoofd. Door hersenschade, in combinatie met nog een aantal chronische aandoeningen, heeft ze nog steeds last van overprikkeling en energiebeperkingen. “Dat er meer blijvende schade was, had ik aanvankelijk niet in de gaten. Jaren later kwam ik via mijn werk in aanraking met mensen met ernstig niet aangeboren hersenletsel. Toen viel het kwartje bij mij: die gevoeligheid voor licht en geluid, die heb ik ook!”

Nieuws

De Hersenstichting financiert onderzoek naar de werking van Cognitive FX-behandeling na hersenschudding

De Hersenstichting financiert het onderzoek naar de werking van de veelbesproken Cognitive FX-behandeling uit Amerika. Het doel is om te bepalen of de behandeling voor langdurige klachten na een hersenschudding mogelijk werkt.