Er zijn tot op heden geen toereikende behandelingen voor ‘wearing-off’. Maar nu is er een nieuwe therapie ontwikkeld waarmee ze denken deze problematiek goed te kunnen aanpakken; de BEWARE training. BEWARE staat voor body awareness: je bewust worden van je lichaam. De training is een groepsbehandeling met een combinatie van technieken uit de psychologie en fysiotherapie.

Er is al eerder onderzoek gedaan naar deze training. Deelnemers voelden zich na de training veel beter. Hun leven was meer in evenwicht. In het nieuwe onderzoek wordt de training nog beter gemaakt. Ook willen de onderzoekers nog meer te weten komen over waarom de training zo goed werkt.

Wie kan meedoen?

Voor dit onderzoek worden 92 mensen met de ziekte van Parkinson gezocht die wearing-off klachten ervaren en die willen leren hoe ze hier beter mee om kunnen gaan. Je kunt meedoen als je in de omgeving van Amsterdam, Nieuwegein en/of Heerlen woont en bereid bent om voor de behandeling naar één van de drie locaties te komen.

Wat houdt deelname in?

Deelnemers aan de BEWARE studie worden verdeeld in twee groepen. De helft van de deelnemers krijgt de nieuwe groepsbehandeling, de andere helft krijgt de reguliere bewezen effectieve groepsbehandeling (fysiotherapie). In welke groep je komt wordt door loting bepaald. Beide groepen krijgen de behandeling één keer per week gedurende tien weken. Een bijeenkomst duurt ongeveer 90 minuten. De eerste en laatste bijeenkomst duren één uur langer, zodat de onderzoekers een aantal testen kunnen doen.

Naast het volgen van de groepsbehandeling vragen de onderzoekers je om thuis een aantal online vragenlijsten in te vullen, wat ongeveer dertig minuten duurt. Tweeëntwintig weken na het begin van het onderzoek worden er nogmaals wat testen gedaan om de invloed van de behandeling op de lange termijn te onderzoeken. De behandelingen vinden plaats op drie locaties: Amsterdam (VU Medisch Centrum), Nieuwegein (St. Antonius Ziekenhuis en Zorgspectrum) of Heerlen (Zuyderland Ziekenhuis).

Meer informatie en deelname

De deelnemende centra zijn: AmsterdamUMC, locatie VU Medisch Centrum, Amsterdam St. Anthonius Ziekenhuis en Zorgspectrum, Nieuwegein Zuyderland Ziekenhuis, Heerlen.

Heeft u last van wearing-off klachten en wilt u leren hoe hiermee om te gaan? Kijk dan hier voor meer info of meld u dan nu aan via dit mailadres!

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

De Hersenstichting steunt alleen onderzoeken met een goed plan van aanpak, die een grote kans van slagen hebben en echt iets opleveren voor patiënten – nu of in de toekomst.

Patiënten leren door BEWARE beter omgaan met medicijnen die uitgewerkt raken. Als de behandeling werkt hebben zij minder last van stress, voelen ze zich gezonder en hebben ze een prettiger leven.

Dit onderzoek draagt bij aan de doelstelling van de Hersenstichting: minder sterfte en ziektelast door hersenaandoeningen. Als patiënten na hersenschade minder last hebben van stress, maakt dat hun leven beter. Daarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek.

Lees hier meer over dit onderzoek

Wilt u deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken