De Hersenbokaal is een jaarlijkse geldprijs van de Hersenstichting met als doel om bij te dragen aan het duurzaam verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met een hersenaandoening. Deze prijs is uitgereikt tot en met 2016 aan toegankelijke initiatieven die de maatschappelijke participatie en zelfstandigheid van mensen met een hersenaandoening vergroten.

In 2017 is de laatste bokaal uitgereikt als blijk van waardering aan een wetenschapper die zich inzet voor de preventie van hersenaandoeningen, het behandelen van hersenaandoeningen of het organiseren van de zorg voor mensen met een hersenaandoening. Ook was het belangrijk dat deze winnaar zich inzet voor kennisoverdracht richting het algemene publiek.

Winnaar Hersenbokaal 2017

Wetenschapper: Liesbeth Boyce
Wat: Cognitieve revalidatie na reanimatie
Waarom: Betere (h)erkenning en behandeling van onzichtbare gevolgen na reanimatie

Liesbeth Boyce van Rijnlands Revalidatie Centrum kreeg in 2017 de Hersenbokaal uitgereikt vanwege haar onderzoek ZuPER, Zorgtraject Postanoxische Encephalopathie na Reanimatie. Een onderzoek dat zich richt op de revalidatie van patiënten na een reanimatie.

Winnaar Hersenbokaal 2016

Project: Met MAF meer mens
Ontwikkelaars: Marja Steegenga en Ellis Merkelijn van stichting HersenletselSupport
Wat: Online training voor mensen met hersenletsel én hun naasten
Waarom: Stress verminderen en beter leren omgaan met veranderingen als gevolg van hersenletsel

De wereld van mensen met hersenletsel, bijvoorbeeld na een hersenbloeding of een verkeersongeval, verandert radicaal. Zij kunnen blijvende gevolgen ervaren, zoals (extreme) vermoeidheid en overgevoeligheid voor prikkels, ook wel de ‘onzichtbare’ gevolgen genoemd. Een reeds bestaande training Met MAF meer mens is met de geldprijs van de Hersenbokaal ontwikkeld tot een online training.

Winnaar Hersenbokaal 2015

Project: Speels Brein
Ontwikkelaars: klinisch neuropsychologe Marleen van der Wees, werkzaam bij Libra Revalidatie & Audiologie
Wat: Educatief speels boek voor jonge kinderen van 0-4 jaar met hersenletsel
Waarom: Stimuleren van neurocognitieve ontwikkeling door ouders

Jaarlijks lopen 15.000 kinderen in Nederland traumatisch hersenletsel op. Bij jonge kinderen van 0 tot 4 jaar is dit vaak het gevolg van een val van bijvoorbeeld de fiets of de trap. Tijdens haar jarenlange praktijkervaringen viel het Marleen van der Wees op dat bij deze jonge groep de revalidatie vooral is gericht op de zichtbare gevolgen na hersenletsel. Zij miste de aandacht voor cognitieve gevolgen die vaak niet direct zichtbaar zijn, zoals geheugen, aandacht taal en waarneming. Hiervoor ontwikkelde ze Speels Brein.

Winnaar Hersenbokaal 2014

Project: Een steekje los? Een eigenwijs spel
Ontwikkelaar: Ellen Spanjers (Zorgbelang Gelderland)
Wat: App van het spel Een steekje los? en Hersentour door Nederland
Waarom: Psychische gezondheid bij een hersenaandoening bespreekbaar maken

Kwaliteit van leven, wat betekent dat voor jou? En is het mogelijk als je een (onzichtbare) hersenaandoening hebt? Hoe ga je om met reacties uit de omgeving? Het antwoord op dit soort vragen zal voor iedereen anders zijn. Het spel ‘Een steekje los?’ draagt bij aan begrip voor elkaar en maakt taboes bespreekbaar.