Doe de beweegtest

Beweeg jij voldoende?

De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven aan dat je per week tenminste 2,5 uur matig intensief moet bewegen. Bijvoorbeeld door elke dag een half uurtje stevig te wandelen of te fietsen. Voldoe jij daar aan?

Hoeveel beweging heb je nodig?

Hoeveel beweeg jij op een dag? Het zit hem al in de kleine dingen zoals traplopen, stofzuigen, tuinieren of een ommetje maken. Wanneer je voldoende beweegt, raken je hersenen goed doorbloed en krijgen ze de zuurstof die ze nodig hebben. Het verbetert je geheugen, zorgt ervoor dat je beter slaapt en vermindert stress. Daarnaast verkleint bewegen het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, depressie en Parkinson.

Hoeveel beweging goed voor je is, is voor iedereen anders. De Gezondheidsraad heeft beweegrichtlijnen gemaakt:

Volwassenen

• Beweeg minimaal 2,5 uur per week matig intensief (matig intensief is als je ademhaling sneller wordt)
  • Doe minstens tweemaal per week oefeningen die je spieren en botten versterken, voor ouderen wordt geadviseerd dit te combineren met balansoefeningen
  • Bewegen is goed, meer bewegen is nog beter
  • Enige beweging is beter dan geen
  • Bewegen is goed, meer bewegen is nog beter
  • Enige beweging is beter dan geen
  • Zit niet te vaak stil

Je hoeft dus echt niet elke dag hevig te sporten om je hersenen gezond te houden. Dagelijks een half uurtje stevig wandelen of fietsen is al heel effectief. Hierbij geldt wel: bewegen is goed, meer bewegen is beter.

Kinderen van 4 tot 18 jaar

• Beweeg iedere dag minstens een uur matig intensief
  • Doe minstens 3 keer per week activiteiten die je spieren- en botten versterken (bijvoorbeeld volleybal, dansen, buiten spelen en fietsen)
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter
  • Beweeg iedere dag minstens een uur matig intensief
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter

Tips voor meer beweging

Vind je het lastig om iedere dag 30 minuten te bewegen? Of denk je er niet aan toe te komen door een vol schema? Hieronder een paar tips om dagelijks bewegen gemakkelijker te maken.

• Maak het leuk

• Zoek manieren om bewegen leuk te maken. De app Ommetje motiveert je om dagelijks een ommetje te lopen. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken. Download de app nu tijdelijk gratis.
    • Heb je een tuin? Dan is dit misschien wel het moment om het onkruid te verwijderen of de tuin op te knappen. Ook dan ben je in beweging.
    • Een andere manier om het leuk te maken is om doelen te stellen en jezelf te belonen wanneer je deze haalt. Bijvoorbeeld om 10.000 stappen per dag te zetten. Dit kun je meten met een stappenteller of een app op je mobiele telefoon.
  • Bouw routine op

• Koppel beweging aan andere routines in je leven, bijvoorbeeld door de boodschappen op de fiets of lopend te doen in plaats van met de auto, een halte eerder uit te stappen als je met de bus reist of in je pauze een wandeling te maken in plaats van te zitten in de kantine. Of neem de trap in plaats van de lift. Alle beetjes helpen.
    • Plan de momenten waarop je beweegt van te voren in. We kunnen nu helaas niet naar een sportschool of sportclub, maar ook thuis kun je bewegen. Spreek bijvoorbeeld een vaste dag af met een vriend of vriendin om te gaan sporten, te gaan wandelen of een stukje te fietsen. Zo maak je de kans kleiner dat het er bij in schiet of dat je het vergeet. Veel sportscholen bieden online lessen aan en op Youtube staan ook veel video’s waarmee je thuis kunt trainen.
  • Begin klein

• Als het niet lukt om dagelijks dertig minuten te bewegen, kun je bijvoorbeeld beginnen met kortere periodes van tien minuten. Een beetje extra bewegen heeft al een groot effect op de gezondheid van je hersenen.
    • Stel realistische doelen. En wees niet teleurgesteld wanneer je het doel een dag niet haalt. Alle beweging is mooi meegenomen.
    • Bewegen is soms makkelijker dan je denkt: ook tuinieren en flink stofzuigen tellen mee.

Maak het leuk

Bouw routine op

Begin klein

Maak wandelen leuker met de gratis Ommetje-app

Wandelen houdt je hersenen gezond. De app Ommetje motiveert je om dagelijks een ommetje te lopen. Start met vrienden, familie of collega’s een eigen wandelcompetitie of ga de uitdaging aan tegen de rest van Nederland. Zo motiveer je elkaar om dagelijks een Ommetje te maken. De app is ontwikkeld met hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder. Hij deelt regelmatig een hersenfeitje. Loop je mee?