Wil jij, samen met collega’s, leden van een vereniging of bond of samen met andere ouders, meer leren over de werking van de hersenen, hoe je jouw hersenen gezond kunt houden, hoe het geheugen werkt, wat er in een puberbrein gebeurt en wat de gevolgen van hersenletsel zijn? De Hersenstichting beantwoordt deze vragen graag en verzorgt regelmatig groepslezingen over vijf verschillende onderwerpen.

Vanwege de coronacrisis kunnen momenteel veel groepslezingen niet doorgaan. Daarom bieden wij onze lezingen ook online aan. Op het aanvraagformulier kunt u aangeven of u uw lezing online of op locatie wilt houden. Neem bij vragen contact op met Eva van Dijk.

Waarom een groepslezing?

Tijdens de bijeenkomst krijg je van een ervaren groepsvoorlichter informatie over het door jou gekozen onderwerp. De groepsvoorlichter geeft een interactieve presentatie en je wordt voorzien van concrete tips. Tot slot krijg je de mogelijkheid vragen te stellen en kun je voorlichtingsmateriaal meenemen.

Recensies:

“Interessante leerzame lezing. Goede duidelijke en leuke spreker. Iedere vraag werd goed beantwoord. Iedereen was heel tevreden”, zegt Zij Actief Genhout over de lezing Geheugen en vergeten.

“Onderhoudend, duidelijk, humoristisch en prikkelend. Iedereen vond het interessant en leuk”, aldus FNV Senioren over de lezing Hoe houd ik mijn hersenen gezond?

Welke lezingen kun je aanvragen?

De Hersenstichting verzorgt voor volwassenen groepslezingen over vijf verschillende onderwerpen:

• Geheugen en vergeten

Het geheugen is onmisbaar om goed te functioneren. Zonder geheugen weten we niet wie onze naasten zijn, waar we leven en wat we hebben meegemaakt in het verleden. De lezing Geheugen en vergeten gaat over de werking van de hersenen en het geheugen. Ook besteden we aandacht aan het verschil tussen normale vergeetachtigheid en geheugenproblemen door een hersenaandoening, zoals dementie.

• Hoe houd ik mijn hersenen gezond?

Onze hersenen maken ons tot wie we zijn. Maar gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend: veel mensen krijgen gedurende hun leven te maken met een hersenaandoening.

Gelukkig kun je zelf veel doen om je hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden. Zoals voldoende slaap, regelmatig bewegen en gezonde voeding. Daarnaast is het belangrijk om de hersenen uit te blijven dagen. Tijdens de lezing Hoe houd ik mijn hersenen gezond? krijg je veel concrete tips om je hersenen zo gezond mogelijk te houden.

• Hersenletsel en de gevolgen

De hersenen regelen ons gedrag en onze persoonlijkheid. Als door een hersenaandoening schade ontstaat in de hersenen, kan dat grote impact hebben. Niet alleen op de getroffene, maar ook op zijn of haar omgeving. De lezing Hersenletsel en de gevolgen gaat over de oorzaken van hersenletsel, zoals beroerte en traumatisch hersenletsel (bijvoorbeeld na een ongeluk). Vervolgens worden de gevolgen en de impact op het dagelijkse leven toegelicht en krijg je tips hoe om te gaan met deze veranderingen.

• Puberhersenen in ontwikkeling

De puberteit kan een hoop onzekerheid en verwarring met zich meebrengen. Voor pubers zelf én voor hun ouders. Het gedrag van pubers kan voor een groot deel verklaard worden door de ontwikkeling van hun hersenen. Tijdens de lezing Puberhersenen in ontwikkeling krijg je meer inzicht over wat er gebeurt in de hersenen van pubers, maar ook praktische tips hoe hiermee om te gaan. Deze lezing is geschikt voor ouders en docenten van pubers.

• Slaap en de hersenen

De een slaapt het liefst een gat in de dag en de ander stapt al voor de wekker vrolijk uit bed. Slaap is voor iedereen anders, maar voor elk mens belangrijk. Voor onze hersenen en ons dagelijks functioneren. Maar liefst 1/3e deel van ons leven brengen we slapend door. Maar wat gebeurt er precies in je hersenen tijdens slaap en wat maakt slaap zo belangrijk? Hoe komt het dat sommige mensen minder goed slapen dan anderen en is daar iets aan te doen?

Tijdens deze lezing krijg je antwoord op al deze vragen. Je krijgt te horen wat goede en slechte slaap is, hoe het slaap-waak ritme door de biologische klok in onze hersenen geregeld wordt en wat er tijdens slaap allemaal in de hersenen gebeurt. We vertellen je waarom slaap zo belangrijk is en geven tips over wat je zelf kunt doen om je slaap te verbeteren.

Lezing op locatie

Een lezing wordt verzorgd door een ervaren trainer. Wij vragen je, als aanvrager van de lezing, zelf te zorgen voor een zaal, zaalhuur, een wit scherm en een beamer. Een lezing duurt ongeveer een uur en kost € 125. Wil je meerdere lezingen aanvragen, dan krijg je korting:

• 2 lezingen voor € 225
  • 3 lezingen voor € 325
  • 4 lezingen voor € 400

Lezing online

Een online lezing wordt verzorgd door een ervaring trainer. Wij organiseren een lezing via ons eigen Zoom-account. Een online lezing duurt een uur en kost € 75. Tot en met september 2020 zijn de kosten voor een online lezing € 50.

Wil je een lezing op maat aanvragen, kun je als organisatie niet aan de financiële verplichting voldoen of heb je andere vragen? Neem dan contact op met Eva van Dijk via mail. Wij kijken samen met je wat de mogelijkheden zijn.