Tips voor succesvol collecteren

• De beste tijd om te collecteren is tussen 17.00 en 20.00 uur. Dan zijn de meeste mensen thuis. Collecteer liever niet na 20.00 uur.
  • Toon jouw collectebus en geef duidelijk aan dat je voor de Hersenstichting collecteert. Licht ook jouw motivatie toe: samen kunnen we hersenaandoeningen behandelen en in de toekomst voorkomen.
  • Heeft iemand geen contant geld? Vertel dan over de iDeal QR-code, de Geef SMS of verwijs naar hersenstichting.nl voor een donatie. In onderstaande video wordt uitgelegd hoe je met een mobiele telefoon kan doneren.

Persoonlijke QR-code

De QR-code op jouw jouw collectebus is uniek. Daardoor kunnen we achteraf vertellen hoeveel geld je in totaal hebt opgehaald. We tellen het geld dat in jouw collectebus is gedoneerd en het bedrag dat je hebt opgehaald via de QR-code bij elkaar op. Vorig jaar haalden we samen ruim 1,5 miljoen euro op. Gaan we dat record verbreken?

Nog meer tips

• Maak een persoonlijke online collectebus aan. Je kunt daarmee familie, vrienden of collega’s via e-mail of social media uitnodigen om te doneren in jouw online collectebus.
  • Bekijk voordat je aanbelt of de woning een ‘niet aan de deur’-sticker heeft. Zie je geen sticker of andere melding, dan kun je aanbellen.
  • Neem altijd je identiteitsbewijs mee, zodat je je kunt identificeren.
  • Krijg je vragen over besteding van het collectegeld of wil iemand meer informatie over de Hersenstichting? Geef dan het informatiekaartje of verwijs naar onze website hersenstichting.nl. Wil jij je alvast inlezen? Lees onze missie.
  • Bedank mensen voor hun bijdrage en blijf altijd vriendelijk (ook als mensen niet geven).
  • Is iemand niet thuis, noteer het adres en probeer later nog eens langs te gaan. Wanneer je niet meer langs gaat of kunt gaan, doe dan het informatiekaartje in de brievenbus. Zo kunnen mensen toch nog doneren. Let op: doe dit niet als de brievenbus een sticker tegen ongeadresseerd drukwerk heeft.
  • Ga alleen collecteren vanaf maandag 27 januari tot en met zaterdag 1 februari. Buiten de collecteweek mag je niet collecteren; deze dagen zijn toegewezen aan andere organisaties.

Waar kan ik collecteren?

Je kunt huis-aan-huis collecteren, bijvoorbeeld in je eigen straat en/of buurt. Maar je kunt ook gaan collecteren in een winkelcentrum of op de markt. Eigenlijk kun je overal collecteren als dit maar niet overdekt is. Voor overdekte winkelcentra of binnen een supermarkt is toestemming nodig van de beheerder of filiaalhouder. Je kunt het beste eerst overleggen met je organisator. Je kunt zelf toestemming vragen of de organisator kan dit regelen. Ook op een bedrijventerrein kun je collecteren. Je kunt hier overdag bij verschillende bedrijven collecteren.