Veelgestelde vragen voor organisatoren

• Gaat de Hersenstichting collecteweek door?

Ja, komend jaar gaat de collecteweek van de Hersenstichting gelukkig wel weer door. De collecteweek is van maandag 31 januari tot en met zaterdag 5 februari 2022.

• Hoe deel ik de collectematerialen op een veilige manier uit aan de collectanten in mijn wijk?

Houd bij het uitdelen van de collectematerialen rekening met de 1,5 meter afstand tot elkaar.

Maak een afspraak voor het ophalen of wegbrengen tijdens de belronde met de collectanten.

Doe alle materialen in de papieren tas, zet deze bij de voordeur en bel aan. Doe een paar stappen naar achteren. De collectant kan de materialen zelf naar binnen brengen.

Deze werkwijze is ook geschikt wanneer de collectant het collectemateriaal bij u thuis ophaalt.

• Hoe tel ik het geld in coronatijd op een veilige manier?

Volgens het RIVM is de kans op besmetting via een bankbiljet of munt erg klein. Contant geld is, mócht het al besmet zijn geweest, na maximaal drie dagen in een collectebus vrij van eventuele virussen (RIVM). Laat de bus dus voor de zekerheid drie dagen staan, daarna kun je gerust de opbrengst tellen. Houd hierbij de volgende richtlijnen aan:

• Tel alle bussen met twee mensen. Tel bij voorkeur met dezelfde persoon. Als dit niet mogelijk is, beperk het aantal mede-tellers tot een minimum.
    • Houd altijd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar en als je je daar prettig bij voelt, draag beiden een mondkapje.
    • Was je handen voordat je het geld gaat tellen.
    • Maak de bussen schoon met vochtige reinigingsdoekjes.
    • Leeg de bussen en tel het geld. Je kunt eventueel handschoenen aan doen. Lik tijdens het tellen nooit je vingers!
    • Was na het tellen de handen.
    • Bewaar het getelde geld in een bus, tas of doos.

Per bus tellen blijft een vereiste. Bij iedere bus hoort een door twee personen getekend telbriefje.

• Kan ik het geld op de gebruikelijke manier afstorten?

Ja. Zoals elk jaar is het advies om een afspraak te maken met de Rabobank. Zeker in 2021 is het raadzaam om de openingstijden te controleren en de beschikbaarheid van geldautomaten te checken in het filiaal.

Was na het afstorten van het collectegeld je handen.