Je somber voelen. Nergens zin in hebben. Een brok in je keel. Iedereen heeft weleens een slechte dag. Maar voor sommige mensen voelt het alsof elke dag een slechte dag is. Als je je langer dan een paar weken somber voelt, dan heb je misschien wel een stemmingsstoornis.

Wat is een stemmingsstoornis?

Als je last hebt van een stemmingsstoornis, dan lukt het niet meer goed om te genieten en voel je je vaak de hele dag somber. Je slaapt meestal ook slecht. Vaak word je niet meer vrolijk van dingen waar je vroeger wel blij van werd. Zo kan je net een gezond kindje hebben gekregen,  maar je erg verdrietig voelen (postnatale depressie). Of je krijgt je droombaan, maar bent toch nog heel somber. Sommige mensen met een stemmingsstoornis voelen zich zo slecht dat ze denken aan zelfdoding.

Denk je aan zelfdoding en heb je hulp nodig? Bel dan direct de gratis hulplijn 0800-0113.

Soms kun je je zo slecht voelen dat je niet verder wilt leven. Praten over zelfdoding kan bij deze landelijke hulplijn voor zelfmoordpreventie. Je kunt ook terecht op de website 113.nl, bijvoorbeeld om te chatten met een hulpverlener. Praat er ook over met je huisarts. Vraag om een dubbele afspraak buiten het spreekuur, dan heb je meer tijd.

Vormen van stemmingsstoornissen

Alle aandoeningen die je stemming ernstig verstoren, zijn een stemmingsstoornis. Er zijn drie vormen van een stemmingsstoornis:

Depressie

Bij een depressie voel je je erg somber. Je hebt dan nergens meer plezier in, ook niet in je hobby’s of andere dingen die je vroeger leuk vond. Je eet en slaapt weinig, of juist heel veel. Ook heb je weinig energie en ben je erg moe. Mensen met een depressie zijn ook vaak angstig.

Als je een depressie hebt, dan ben je langer dan een paar weken erg somber of futloos. Je voelt je slecht, ook als daar misschien geen reden voor is. Dit maakt het lastig om de dingen te doen die je normaal doet of wil doen. Soms denk je zelfs dat het beter is om dood te zijn.

Er bestaan verschillende soorten depressies. Soms is een depressie afhankelijk van het seizoen, waardoor je je vooral in de winter somber voelt. Ook kun je je heel somber voelen na de geboorte van je baby (postnatale depressie). Je hebt dan bijvoorbeeld plotse huilbuien, slaapproblemen en je bent erg onrustig.

Chronische depressie (persisterende depressieve stoornis)

Als je een chronische depressie hebt, dan voel je je minstens 2 jaar somber. Bij een chronische depressie heb je vaak minder klachten, maar wel klachten die langer blijven. Daardoor heeft het een grote invloed op je leven.

Bipolaire stoornis (manisch-depressieve stoornis)

Bij een bipolaire stoornis heb je periodes van weken tot maanden waarin je je overdreven vrolijk voelt en vol energie bent (manisch). Maar er zijn ook periodes waarin je erg somber, moe en lusteloos bent (depressief).

Soms gaat een depressie vanzelf over, maar soms ook niet. Als je langer somber bent, niet meer kunt genieten, slecht slaapt en moe bent, dan is het belangrijk om erover te praten met je huisarts. Ook kan je er met je omgeving over praten, zodat zij beter kunnen begrijpen waar je last van hebt.

Beluister de podcastserie Donkergrijze cellen over angsten en depressie

Donkergrijze cellen is een 6-delige podcastserie van de Hersenstichting over angsten en depressie. Annemiek Lely gaat als trotse ambassadeur van de Hersenstichting in de afleveringen in gesprek met gasten die meer kunnen vertellen over angsten en depressies. Hoe dat bijvoorbeeld voelt, of hoe de processen in je brein precies werken.

Beluister de podcast op ons podcastkanaal Hoofdzaken, via je favoriete podcast-app! Spotify, Apple Podcasts of Google podcasts.

1.239.600

mensen hadden een stemmingsstoornis in 2021 volgens een bevolkingsonderzoek in Nederland.

1,5 keer

komt een stemmingsstoornis vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Ongeveer 40%

van de mensen met een stemmingsstoornis is bekend bij de huisarts.

Annemiek lijdt sinds haar 15e aan zware depressies

Annemiek & haar vriend Thom vertellen over de zware depressies van Annemiek. Zij beschrijft ze als een gevoel van diepe rouw.

Folder | Leven met depressie

In de folder ‘Leven met een depressie’ lees je onder andere over de symptomen, oorzaken en verschillende behandelingen van deze complexe hersenaandoening.

De Hersenstichting heeft bij het opstellen van deze tekst dankbaar gebruik gemaakt van adviezen van:

• Prof. dr. mr. Christiaan H. Vinkers, psychiater, Amsterdam UMC

Laatste update: januari 2024