Corona en een hersenaandoening

  • Heb ik door mijn hersenaandoening een verhoogde kans om besmet te raken?

    Mensen met een hersenaandoening (zoals bijvoorbeeld depressie, dementie of parkinson) hebben geen grotere kans om besmet te raken met het virus.  

    Bij sommige mensen verloopt de ziekte wel ernstiger dan bij anderen. Dit lijkt vooral zo te zijn mensen bij wie het afweersysteem zwakker is. Die zijn extra kwetsbaar, omdat het lichaam het virus moeilijker kan bestrijden (zie ook vraag over risicogroepen). 

    Zodra het virus iemand in een tehuis getroffen heeft, hebben de andere bewoners wel een verhoogde kans.

  • Val ik binnen de risicogroep met mijn hersenaandoening?

    Het RIVM beschrijft het volgende: 
    Kwetsbare personen of mensen met een zwakke gezondheid zijn mensen van 70 jaar en ouder en mensen die een van deze aandoeningen hebben: 

    • afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen; 
    • chronische hartaandoeningen (ook mensen die te maken hebben met de gevolgen van een beroerte); 
    • diabetes mellitus (suikerziekte); 
    • ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie; 
    • verminderde weerstand tegen infecties: 
      • door medicatie voor auto-immuunziekten, 
      • na orgaantransplantatie, 
      • bij hematologische aandoeningen (bloedziekten), 
      • bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is, 
      • bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten; 
    • een hiv humaan immuundeficiëntievirus -infectie in overleg met de behandelaar. 

  • Waar vind ik meer informatie over mijn aandoening in relatie tot corona?

    Parkinson

    De Parkinsonvereniging heeft speciaal voor mensen met parkinson een webpagina aangemaakt met informatie rondom het coronavirus en parkinson.

    MS

    Het Amsterdam UMC heeft speciaal voor mensen met MS (Multiple sclerose) een bericht opgesteld met meer informatie rondom het coronavirus en MS. Lees het bericht op de website van het Amsterdam UMC.  

    Autisme

    De Nederlandse Vereniging voor Autisme presenteert de NVA Wegwijzer autisme & corona. Met behulpzame tips en links voor mensen met autisme en hun naasten. En informatie over wat je zelf kan doen.

Onze medewerkers van de Infolijn beantwoorden graag jouw vragen over hersenaandoeningen en hersenonderzoek.

 

De Infolijn is telefonisch bereikbaar op: 070 – 209 22 22 (op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 14:00 uur ) of mail.

 

Wij begrijpen dat je vragen hebt over het coronavirus. Voor actuele vragen over het coronavirus verwijzen wij naar het RIVM.

Hoe ga je in deze tijd om met overprikkeling en/of vermoeidheid?

Het zijn onrustige tijden. Daarom is het belangrijk om regelmaat te behouden en rustmomenten erin te houden. Maar ook sociaal contact blijft belangrijk. Probeer op de momenten dat je je goed voelt bijvoorbeeld via telefoon, e-mail of Whatsapp contact te onderhouden met vrienden en/of familie. Maak bespreekbaar hoe je je voelt; het is voor mensen bijna niet voor te stellen wat het is om last te hebben van overprikkeling en/of vermoeidheid.

Op onze website vind je meer informatie en tips over de gevolgen van een hersenaandoening:

Tips van ervaringsdeskundige Danny voor omgaan met overprikkeling

Danny kreeg op zijn 37e een beroerte. Sindsdien heeft hij last van overprikkeling en energieverlies. Bekijk hieronder zijn vlog met tips voor lotgenoten:

  • Let goed op jezelf!
    • Neem voldoende rust
    • Eet goed
    • Verleg je focus op dingen waar je energie uit haalt. Ga bijvoorbeeld wandelen, fotograferen of maak een ommetje op de fiets.

Tips van ervaringsdeskundige en actrice Margôt Ros voor omgaan met overprikkeling

Actrice Margôt Ros (bekend van o.a. Toren C) liep een hersenschudding op nadat ze met haar hoofd tegen een decorstuk knalde. In deze video vertelt ze hoe het nu met haar gaat, hoe ze omgaat met de huidige corona situatie en geeft ze tips voor mensen met overprikkeling in deze periode.

  • Zorg dat je jezelf aan goed schema houd
    • Maak een overzicht van hoe je de dag gaat indelen
    • Doe je oefeningen om je fysiek en mentaal sterk te houden
  • Doe elke dag iets waar je blij van wordt, hoe klein ook. Ga bijvoorbeeld lekker dansen in huis, zet een bos bloemen in een vaas of ga je met je partner prikkel-arm uit eten in je eigen huis.
  • Zorg dat je bijvoorbeeld het nieuws gefilterd binnen krijgt, vraag hierbij een ander om hulp.

Online training ‘Met MAF meer mens’

Met MAF meer mens is een praktische (online) training, voor mensen met hersenletsel in de chronische fase en voor de mantelzorger(s). Je leert anders omgaan met de veranderingen zodat je weer meer regie krijgt over je leven.

Met MAF meer mens brengt het beste van de wetenschappelijk bewezen technieken van Mindfulness, ACT en Focussen samen.

 

Zeker in deze tijd, die extra veranderingen en uitdagingen met zich meebrengt, kan deze training goede ondersteuning bieden.

Hoe verklein ik het risico op een terugval in een depressie?

De overheid raadt aan om sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden. Door deze afzondering kunnen mensen in een sociaal isolement terecht komen. Dit kan depressieve klachten veroorzaken, een depressie verergeren of wellicht een terugval veroorzaken. Hierbij enkele tips:

  • Onderhoud je sociale contacten door bijvoorbeeld te videobellen.  
  • Heb je behoefte aan Lotgenotencontact?
    • Via de MIND Connect app kun je in contact komen met gelijkgestemden. Je zoekt op basis van bijvoorbeeld ervaring, leeftijd of interesse naar iemand waar jij contact mee wilt en vervolgens kun je met hem of haar mailen.
    • Helpt het jou om te bellen met lotgenoten? Veel van deze landelijke organisaties bieden lotgenotencontact voor mensen met psychische klachten, en hun naasten. 
    • Bij de Lijm de zorg-Discord kun je chatten met lotgenoten over kunst, entertainment, problematiek, corona en andere thema’s, maar je kunt er ook mediteren of meedoen aan de disco mét DJ!
  • Zorg voor een goede nachtrust, werk aan je ‘slaap hygiëne’. Verdiep je eens in manieren om beter te leren slapen. Lees hier de tips voor een goede nachtrust.  
  • Regelmatig bewegen kan je depressieve klachten verminderen. Begin maar eens met gewoon een beetje wandelen. Als je niet te dicht bij andere mensen loopt, ben je niet vatbaar voor het virus.  
  • Wellicht is Mindfulness iets voor jou? Probeer het eens uit met deze 3 minuten ademruimte oefening. Deze oefening is afkomstig uit de 8-weekse mindfulnesstraining die op veel plaatsen in Nederland gegeven wordt.
    • Op de websites van de beroepsverenigingen VMBN en VvM, staat meer informatie over verschillende type trainingen voor mindfulness en kun je een gecertificeerde trainer vinden.
  • Meld je aan voor onze online training HersenCoach en houd je hersenen op die manier fit en gezond.  
  • Meer tips (ook voor naasten) op de pagina over depressie. 

Tips van ervaringsdeskundige Annemiek voor een goede mentale gezondheid

Annemiek heeft sinds haar 15e last van depressies. Gelukkig gaat het nu best goed met haar, maar hoe zorgt zij er nu voor dat het goed blijft gaan? Bekijk hieronder de playlist van haar 3 vlogs met haar tips:

  • Positief denken; richt je op de fijne dingen in het leven.
  • Probeer (in huis) een hobby op te pakken die je graag doet, maar al lang niet meer gedaan hebt.
  • Beweeg! Loop hard, wandel, doe Yoga etc. Lees hier waarom bewegen zo belangrijk is.
  • Als het even niet meer goed met je gaat, schakel dan hulp in. Experts, zoals een psycholoog of een psychiater zijn telefonisch goed bereikbaar. Je kan met hen videobellen. Ook je vrienden en familie kunnen je wellicht helpen.
  • Sta elke dag op tijd op.
  • Eet gezond. Lees hier alles over gezonde voeding voor je hersenen.
  • Heb contact met je naasten, bijvoorbeeld door een leuke quarantaine quiz. Of stuur hen leuke kaarten.
  • Doe af en toe aan zelfreflectie. Houd bijvoorbeeld een dagboek of een dankboek bij. Maak de stoplicht opdracht, maak de ‘sociale ui’ opdracht (Annemiek legt deze oefeningen uit in vlog 3).

Welke impact hebben de Corona-maatregelen op jou? Deel je verhaal

Welke impact hebben de Corona-maatregelen op mensen met een hersenaandoening? NAH Kennisnetwerk wil dit graag weten, zodat ze hier lessen uit kunnen trekken voor de toekomst. Dus heb jij een hersenaandoening, zit je op dit moment thuis en wil jij je verhaal rondom de corona-maatregelen delen? Mail Brigitte Toes: b.toes@windesheim.nl; of bel 06-14140267. Een student van samenwerkingspartner Windesheim neemt dan binnenkort contact met je op! De verhalen worden uiteindelijk gebundeld en gepubliceerd.

Mantelzorg in corona tijd

Ook als mantelzorger is er veel veranderd in deze corona tijd. Waar moet je als mantelzorger rekening mee houden en hoe kun je het beste je naaste begeleiden? Op de site van MantelzorgNL worden heel veel vragen over mantelzorg in corona tijd beantwoord.

Beïnvloedt deze crisis het werk van de Hersenstichting?

Alle lopende projecten / onderzoeken die de Hersenstichting mogelijk maakt, gaan in principe door volgens planning. Mochten projecten, die we dankzij uw donatie mogelijk maken, door de coronacrisis onverhoopt vertraging oplopen, dan zoeken we daar gezamenlijk een oplossing voor. We hebben hierover direct contact opgenomen met de wetenschappers en zorgverleners die zich voor de Hersenstichting inzetten.

Onderzoek naar gevolgen van corona op de hersenen

De Hersenstichting maakt zich grote zorgen om een grote groep nieuwe hersenpatiënten als gevolg van het coronavirus. Dit komt omdat het virus tijdens én na de infectie op verschillende manieren schade aan de hersenen toebrengt. Schade waar de patiënt direct en op langere termijn de gevolgen van gaat ondervinden als ze niet de juiste zorg krijgen. 

Hoe het proces precies verloopt en hoe groot de gevolgen zijn, is bij dit virus helaas nog onbekend. Daarvoor is extra onderzoek nodig. Met uw donatie willen we onderzoeken hoe vaak de specifieke complicaties voorkomen, hoe ernstig deze precies zijn, wat de langetermijngevolgen zijn en hoe deze het beste behandeld kunnen worden.