De Hersenstichting op Lowlands

Van 19 t/m 21 augustus 2016 was de Hersenstichting aanwezig op Lowlands Science.
Foto: Ilco Kemmere

Net als vorig jaar doken we op Lowlands 2016 de wetenschap in met Lowlands Science; georganiseerd door BKB, New Scientist en Lowlands en mede mogelijk gemaakt door IBM, Hersenstichting, SIA en KNAW.

In het Lowlands Science Dorp naast de Echo, werden 9 onderzoeken, afkomstig van verschillende Nederlandse universiteiten, in een unieke setting 'live' gepresenteerd. Tussen 12.00 en 20.00 uur konden bezoekers;

• op ludieke wijze deelnemen aan de onderzoeken en experimenten van gerenommeerde organisaties en universiteiten;
  • interessante lezingen van de Hersenstichting bijwonen;
  • jamsessies houden bij de stand van de Hersenstichting.

Hersenen en muziek

Tijdens Lowlands Science vroeg de Hersenstichting aandacht voor hersenen en muziek.

Hersenen en muziek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Muziek stimuleert de hersenen; het maakt emoties los, zoals euforie of troost. Maar het kan ook herinneringen losmaken, zelfs wanneer we oud en dement zijn.
Wanneer we muziek horen, gaan we vaak automatisch bewegen. Ook beweging is goed voor onze hersenen: het stimuleert de aanmaak van hersencellen en -verbindingen en zorgt voor een verbeterde bloedvoorziening.

En wist u dat muziek regelmatig wordt ingezet als therapie? Bijvoorbeeld om beter te bewegen, beter te communiceren of om beter te herinneren bij mensen met een hersenaandoening.

Interessant programma

Iedere dag werden door de Hersenstichting verschillende interessante lezingen gehouden, met als thema hersenen en muziek. De tijden:

• 13.00 uur - 13.30 uur
  • 14.30 uur - 15.00 uur
  • 16.00 uur - 16.30 uur

Lezing door Willem Philipsen  - Muziek als strijdmiddel

Willem was op zijn 23e hard op weg om tot de top van de Nederlandse muziekscene te gaan horen. Hij speelde als gitarist met artiesten zoals Postmen, Anouk en Soulvation.

Een herseninfarct maakte een abrupt einde aan zijn succesvolle carrière als professioneel gitarist. Hij raakte halfzijdig verlamd en moest alles opnieuw leren. In zijn lezing nam hij de bezoekers mee in zijn strijd naar herstel. Hij vertelde over zijn passie voor muziek die altijd is blijven branden en hoe hij hier op een nieuwe manier uiting aan heeft weten te geven. Maar ook op sportief niveau heeft hij enorme prestaties neergezet en daarmee geld ingezameld voor de Hersenstichting. Willem hoopt met zijn aanstekelijke gevoel voor humor en levenslust andere mensen te inspireren om voor het hoogst haalbare te gaan in het leven, namelijk iedere dag te zien als een kans om jezelf opnieuw uit te vinden. Kijk hier voor een inspirerend interview met Willem.

Lezing door Mathieu Pater - Het effect van muziektherapie

Mathieu Pater studeerde in 2004 af als muziektherapeut aan de Hogeschool Utrecht. In 2010 rondde hij de Master of Arts Therapies af aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen. Sinds 2006 werkt Pater als zelfstandige in zijn eigen praktijk en werkt hij samen met Stichting Papageno. Hij verzorgt therapieën voor kinderen en jongeren die autisme hebben.

Daarnaast geeft hij gastcolleges, workshops en lezingen en verzorgt hij studiedagen over autisme en muziektherapie. Zijn promotieonderzoek gaat over de effecten van muziektherapie bij kinderen met autisme. Dit onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door de Hersenstichting.

Lees meer over het prachtige werk van Stichting Papageno.

Kom naar onze stand en....

maak zelf muziek!

Tijdens Lowlands Science zorgde de Hersenstichting voor muziekinstrumenten. Bezoekers konden langskomen om te jammen, of om te luisteren!

En daar is volop gebruik van gemaakt! Er vonden spontane ontmoetingen plaats tussen artiesten en aanstormend talent, resulterend in heuse huiskamerconcerten.

Winnaar Jawbone Jambox Speaker!

Bij onze winactie vroegen we om aan te geven wat muziek voor je betekent. We hebben mooie, eerlijke en soms poëtische reacties voorbij zien komen, waaronder:

Muziek is voor mij...

• Een versterking van mijn gedachten en emoties
  • De nachtwaker op de poorten en stadsmuur van de stad die schreeuwt dat het weer licht wordt
  • Eén van de redenen geweest die mij hielpen om door mijn revalidatieproces (hersenbloeding) heen te komen!

De uiteindelijke winnaar van de Jawbone Jambox Speaker is Marieke Joolen uit Zoetermeer. Zij schreef:

Muziek is voor mij... het verschil tussen een wereld in zwart-wit en een wereld in kleur

Van harte gefeliciteerd!