Coronavirus: houd je hersenen in beweging

Het coronavirus (covid-19) heeft een grote invloed op onze samenleving. Ook wij vinden het belangrijk dat we elkaar helpen en dat we ons houden aan de voorzorgsmaatregelen. Daarnaast willen we benadrukken dat het belangrijk is dat we met elkaar in contact blijven (op een veilige manier) en onze hersenen actief houden.

Op deze pagina geven we tips, beantwoorden we veelgestelde vragen en geven we informatie over het coronavirus in combinatie met (de gevolgen van) een hersenaandoening.

Corona en een hersenaandoening

• Heb ik door mijn hersenaandoening een verhoogde kans om besmet te raken?

Nee, mensen met een hersenaandoening (zoals bijvoorbeeld depressie, dementie of parkinson) hebben geen grotere kans om besmet te raken met het virus.

Bij sommige mensen verloopt de ziekte wel ernstiger dan bij anderen. Dit lijkt vooral zo te zijn mensen bij wie het afweersysteem zwakker is. Die zijn extra kwetsbaar, omdat het lichaam het virus moeilijker kan bestrijden (zie ook vraag over risicogroepen).

• Ik ben een hypofysepatiënt, waar kan ik terecht met vragen?

Hypofysepatiënten maken zich zorgen over het coronavirus. Vooral patiënten met een bijnierschorstekort vragen zich af of ze extra maatregelen moeten nemen. Op de site van de Nederlandse hypofyse stichting is een bericht opgesteld met informatie over risico coronavirus bij hypofysepatiënten.  Lees het bericht op hun website.

• Ik heb de ziekte van Parkinson, waar vind ik meer informatie?

De Parkinsonvereniging heeft speciaal voor mensen met parkinson een webpagina aangemaakt met informatie rondom het coronavirus en parkinson.

• Ik heb depressieve klachten, wat kan ik doen?

De overheid raadt aan om sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden. Door deze afzondering kunnen depressieve klachten opspelen, kan een depressie worden verergerd of het kan wellicht een terugval veroorzaken. Verderop op deze pagina geven we tips. Bekijk ook de pagina over depressie voor meer informatie over deze hersenaandoening.

• Ik heb last van overprikkeling en/of vermoeidheid. Wat kan ik doen?

Het zijn onrustige tijden. Daarom is het belangrijk om regelmaat te behouden en rustmomenten erin te houden. Maar ook sociaal contact blijft belangrijk. Probeer op de momenten dat je je goed voelt bijvoorbeeld via telefoon, e-mail of Whatsapp contact te onderhouden met vrienden en/of familie. Maak bespreekbaar hoe je je voelt; het is voor mensen bijna niet voor te stellen wat het is om last te hebben van overprikkeling en/of vermoeidheid.

Op onze website vind je meer informatie en tips over de gevolgen van een hersenaandoening:

• Ik heb MS, waar kan ik terecht met vragen?

Het Amsterdam UMC heeft speciaal voor mensen met MS (Multiple sclerose) een bericht opgesteld met meer informatie rondom het coronavirus en MS. Lees het bericht op de website van het Amsterdam UMC.

• Lopen er onderzoeken naar hersenaandoeningen in combinatie met corona?
    • Online onderzoek onder ME/cvs patiënten naar het nieuwe coronavirus. U kunt meedoen!
      • ME/cvs patiënten zijn bezorgd dat hun zwakke gezondheid hen extra vatbaar maakt voor de gevolgen van het coronavirus, de ziekte COVID-19. Vermoeidheidskliniek en ME/CVS Stichting Nederland hebben daarom samen het initiatief genomen om de mogelijke impact van deze ziekte op ME/cvs patiënten te onderzoeken. Dat doen ze in nauwe samenwerking met Erasmus Universiteit. Zij hebben een online wetenschappelijk onderzoek uitgewerkt. Aan ME/cvs patiënten met en zonder COVID-19 en aan een controlegroep van mensen rondom de patiënten wordt dringend gevraagd daaraan deel te nemen. Ze worden daarnaast een periode wekelijks bevraagd naar de ontwikkeling van hun klachten. Deelnemen kan eenvoudig via https://www.zorgvolg.nl/mecvscor.php. Verwacht wordt dat er op basis van de analyse van dit onderzoek een vervolgonderzoek komt.
  • Mijn naaste woont in een woonzorgcentrum, hoe kan ik contact onderhouden?

Het is belangrijk de instructies van de woonvoorziening te volgen. Beperk het contact tot het uiterste minimum. Ga niet op visite. Hieronder een aantal tips om toch contact te onderhouden:

• stuur een kaartje.
    • spreek elkaar wat vaker via de telefoon en/of videobellen. Via Whatsapp kun je bijvoorbeeld ook videobellen.
    • houd contact via e-mail.
  • Wie vallen onder de risicogroepen bij het coronavirus?

Het RIVM beschrijft het volgende:

Kwetsbare personen of mensen met een zwakke gezondheid zijn mensen van 70 jaar en ouder en mensen die een van deze aandoeningen hebben:

• afwijkingen en functiestoornissen van de luchtwegen en longen;
    • chronische hartaandoeningen (ook mensen die te maken hebben met de gevolgen van een beroerte);
    • diabetes mellitus (suikerziekte);
    • ernstige nieraandoeningen die leiden tot dialyse of niertransplantatie;
    • verminderde weerstand tegen infecties:
      • door medicatie voor auto-immuunziekten,
      • na orgaantransplantatie,
      • bij hematologische aandoeningen (bloedziekten),
      • bij aangeboren of op latere leeftijd ontstane afweerstoornissen waarvoor behandeling nodig is,
      • bij chemotherapie en/of bestraling bij kankerpatiënten;
    • een hiv humaan immuundeficiëntievirus -infectie in overleg met de behandelaar.

Het RIVM geeft het volgende advies:

Vermijd zoveel mogelijk contact met andere mensen. Vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. Aan iedereen wordt dringend verzocht om bezoek aan mensen met gezondheidsproblemen te beperken. Houd de standaard hygiënemaatregelen in acht en blijf zeker uit de buurt van mensen die ziek zijn. Lees hier meer over de hygiënemaatregelen

Onze medewerkers van de Infolijn beantwoorden graag jouw vragen over de hersenen, hersenonderzoek en de verschillende hersenaandoeningen.

De Infolijn is tijdens deze crisis telefonisch bereikbaar op: 070 – 209 22 22 (op maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur ) of per mail.

Wij begrijpen dat je vragen hebt over het coronavirus en welke gevolgen dat voor jou heeft. Voor actuele vragen over het coronavirus verwijzen wij naar het RIVM

Tips voor mensen met een depressie of depressieve klachten

De overheid raadt aan om sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden.  Door deze afzondering kunnen mensen in een sociaal isolement terecht komen. Dit kan depressieve klachten veroorzaken, een depressie verergeren of wellicht een terugval veroorzaken. Hierbij enkele tips:

• Onderhoud je sociale contacten door bijvoorbeeld te videobellen.
  • Heb je behoefte aan Lotgenotencontact?
    • Via de MIND Connect app kun je in contact komen met gelijkgestemden. Je zoekt op basis van bijvoorbeeld ervaring, leeftijd of interesse naar iemand waar jij contact mee wilt en vervolgens kun je met hem of haar mailen.
    • Helpt het jou om te bellen met lotgenoten? Veel van deze landelijke organisaties bieden lotgenotencontact voor mensen met psychische klachten, en hun naasten.
    • Bij de Lijm de zorg-Discord kun je chatten met lotgenoten over kunst, entertainment, problatiek, corona en andere thema’s, maar je kunt er ook mediteren of meedoen aan de disco mét DJ!
  • Zorg voor een goede nachtrust, werk aan je ‘slaap hygiëne’. Verdiep je eens in manieren om beter te leren slapen. Lees hier de tips voor een goede nachtrust.
  • Regelmatig bewegen kan je depressieve klachten verminderen. Begin maar eens met gewoon een beetje wandelen. Als je niet te dicht bij andere mensen loopt, ben je niet vatbaar voor het virus.
  • Wellicht is Mindfulness iets voor jou? Probeer het eens uit met deze 3 minuten ademruimte oefening. Deze oefening is afkomstig uit de 8-weekse mindfulnesstraining die op veel plaatsen in Nederland gegeven wordt.
    • Op de websites van de beroepsverenigingen VMBN en VvM, staat meer informatie over verschillende type trainingen voor mindfulness en kun je een gecertificeerde trainer vinden.
  • Meld je aan voor onze online training HersenCoach en houd je hersenen op die manier fit en gezond.
  • Meer tips (ook voor naasten) op de pagina over depressie.

Ervaringen en tips van ervaringsdeskundigen

• Tips van ambassadeur Willem Philipsen om positief te blijven

Bekijk hieronder de video van Willem over positief blijven:

• Wat doet blogger Pip, met ADHD, nu zij ‘huisarrest’ heeft?

In haar nieuwe blog vertelt ze: “Eigenlijk heb ik nu minder prikkels. Geen sociale contacten, mooi weer en ik kan los in de tuin.”

• “Tekenen en schilderen doe ik ook graag. ” Ze maakt dan ook helemaal zelf kaartjes voor de ouderen (voor bijvoorbeeld haar schoonmoeder).
    • “Ik kijk naar buiten en de zon schijnt als een gek.  Heerlijk, tuindeur open en mijn klompen aan.” Ze begint heerlijk te tuinieren.
    • Ook wil ze graag iets bakken en haar man Kees neemt allerlei ingrediënten mee. Maar Pip zou Pip niet zijn als ze eigenlijk niet weet welke recepten ze wil maken…

Lees de hele blog van Pip hier.

• Tips van ambassadeur Annemiek voor een goede mentale gezondheid

• “Positief denken helpt mij enorm; richt je op de fijne dingen in het leven.”
    • Probeer (in huis) een hobby op te pakken die je graag doet, maar al lang niet meer gedaan hebt. “Zo ben ik sinds lange tijd weer op de blokfluit aan het spelen.”
    • Beweeg! Laat bijvoorbeeld je hond uit, ga hardlopen of ga ploggen (straatvuil oprapen tijdens het hardlopen); daar help je ook meteen je gemeente mee!
    • Als het even niet meer goed met je gaat, schakel dan hulp in. Experts, zoals een psycholoog of een psychiater zijn telefonisch goed bereikbaar. Je kan met hen videobellen. Ook je vrienden en familie kunnen je wellicht helpen.

Bekijk hieronder de vlog van Annemiek met haar tips:

Tips van ambassadeur Willem Philipsen om positief te blijven

Bekijk hieronder de video van Willem over positief blijven:

Wat doet blogger Pip, met ADHD, nu zij ‘huisarrest’ heeft?

Lees de hele blog van Pip hier.

Tips van ambassadeur Annemiek voor een goede mentale gezondheid

• “Positief denken helpt mij enorm; richt je op de fijne dingen in het leven.”

Bekijk hieronder de vlog van Annemiek met haar tips:

Algemene vragen Coronavirus

• Ik wil graag anderen helpen, wat kan ik doen?
    • Doe een briefje bij de buren door de bus met je naam, hulpaanbod en contactgegevens
    • Rode Kruis (Ready2Help): netwerk van burgerhulpverleners, waarvoor jij je ook kunt aanmelden. Help bijvoorbeeld kwetsbare mensen door een boodschap te doen of een luisterend oor te bieden.
    • WeHelpen.nl: website waarop je hulp kan aanbieden in jouw buurt. Vraag en aanbod komen hier samen.
    • NLvoorelkaar: website waarop je hulp kan aanbieden in jouw buurt. Vraag en aanbod komen hier samen.
    • Facebookgroep: elke provincie heeft een eigen groep waarin mensen elkaar vragen kunnen stellen, hulp kunnen aanbieden en hulp kunnen vragen.
    • Twitter #coronahulp: via deze hashtag kun je hulp aanbieden en hulp vragen op Twitter.
  • Waar kan ik telefonisch terecht met mijn vragen over het coronavirus?

RIVM: tel. 0800-1351.
    Dit telefoonnummer van de Rijksoverheid is dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur voor alle vragen over het coronavirus. Vanuit het buitenland belt u: +312 0205 1351

Hulplijn Rode Kruis: tel.nr. 070-4455888.
    Het Rode Kruis is deze hulplijn gestart voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten. Je kunt het nummer bellen voor een luisterend oor, advies en er wordt samen bekeken of mensen praktische problemen kunnen oplossen met hun eigen sociale netwerk. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan kijken ze of ze met hun getrainde vrijwilligers of hun burgerhulpnetwerk Rode Kruis Ready2Help kunnen bijdragen. Meer informatie vind je op hun website

• Waar kan ik terecht voor een luisterend oor?

Sociaal contact is belangrijk en goed voor je hersengezondheid! Voel je je eenzaam of heb je gewoon even behoefte aan een luisterend oor? Zie hieronder de contactgegevens van de Luisterlijn en MindKorrelatie:

Luisterlijn: tel.nr. 0900-0767
    Voor een luisterend oor op allerlei gebieden. Deze lijn wordt bemand door getrainde vrijwilligers en is dag en nacht bereikbaar. Ga naar de website van de Luisterlijn voor lokale nummers. Je betaalt alleen de lokale gesprekskosten. Je kunt ook mailen en chatten.

MindKorrelatie: tel.nr. 0900-1450
    Hulplijn van de organisatie Mind. Bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur. Aan de telefoon zitten professionals zoals psychologen en maatschappelijk werkers. Je kunt ook mailen, chatten en appen. Ga naar de de website van Mind voor meer informatie.

• Waar vind ik de meest actuele informatie over het coronavirus?
    • RIVM.nl: speciale pagina van het RIVM (Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu) met een uitgebreid overzicht over de stand van zaken m.b.t. het coronavirus, zoals verspreiding ziektegevallen, advies over hygiëne.
    • Rijksoverheid.nl: site van de overheid met de meest actuele informatie over de gevolgen van het coronavirus voor diverse belanghebbenden, maar ook met video’s in gebarentaal en informatie in het Engels.
    • Thuisarts.nl: deze website is ontwikkeld vanuit het Nederlands Huisartsengenootschap. Hier staat informatie over het voorkómen van besmetting en over wat te doen als je denkt dat je besmet bent.
    • Nederland Wereldwijd: site vanuit de Overheid met allerlei adviezen per land over reizen vanwege het coronavirus.
  • Wanneer moet ik de huisarts bellen?

Advies RIVM: Bel alleen met de huisarts als de klachten verergeren (koorts 38 graden Celsius of hoger en moeite hebt met ademhalen) en als je medische hulp nodig hebt. Ga NIET naar de huisarts of huisartsenpost toe.

Actuele informatie vind je op rivm.nl/coronavirus

Tips om je hersenen gezond te houden terwijl je thuis zit

Vragen over activiteiten Hersenstichting

Verhalenbundel rondom Corona-maatregelen

Welke impact hebben de Corona-maatregelen op mensen met een hersenaandoening? NAH Kennisnetwerk wil dit graag weten, zodat ze hier lessen uit kunnen trekken voor de toekomst. Dus heb jij een hersenaandoening, zit je op dit moment thuis en wil jij je verhaal rondom de corona-maatregelen delen? Mail Brigitte Toes: b.toes@windesheim.nl; of bel 06-14140267. Een student van samenwerkingspartner Windesheim neemt dan binnenkort contact met je op! De verhalen worden uiteindelijk gebundeld en gepubliceerd.

Heel Friesland belt: vrijwilligers bellen ouderen om eenzaamheid tegen te gaan

De Hersenstichting steunt stichting Sociaal Goud in de strijd tegen eenzaamheid onder ouderen in Friesland. De stichting heeft massaal veel aanmeldingen gekregen van vrijwilligers om een telefoontje te plegen met eenzame ouderen in Friesland. Ben jij of ken jij iemand uit Friesland die behoefte heeft aan contact in deze turbulente tijden? Vul het contactformulier in.