Hersenonderzoek

Onderzoeksresultaten over een specifieke hersenaandoening kunnen ook betekenis hebben voor andere aandoeningen. De Hersenstichting stimuleert kruisbestuiving tussen hersenonderzoeken. Bijvoorbeeld onderzoek naar de ziekte van Alzheimer dat tevens van nut kan zijn bij de bestrijding van de ziekte van Huntington, of migraineonderzoek dat aanknopingspunten oplevert voor een nieuwe behandeling van beroerte.

Wilt u de Hersenstichting helpen bij het bereiken van haar doelen?

In het volgende filmpje vertelt Marieke Wermer, Leids Universitair Medisch Centrum, hoe hersenziekten met elkaar verweven kunnen zijn.

Meer voorbeelden van hersenonderzoek

Eva Teuling - European Research Institute for the Biology of Ageing, Groningen

Er zijn verschillende hersenziekten waarbij in de hersenen samenklonteringen van eiwitten ontstaan, die giftig zijn voor de hersencellen. Bijvoorbeeld de ziekten van Alzheimer, Parkinson en Huntington. Als we het proces van eiwitklontering beter begrijpen, dan kan dat nieuwe behandelmogelijkheden opleveren voor al deze hersenziekten. Eva Teuling en haar onderzoeksgroep vonden onlangs een nieuw gen dat het proces van eiwitklontering kan beïnvloeden. in kleine wormpjes en in menselijke cellen. De onderzoekers gaan ontrafelen wat de functie van dit gen precies is.