Collecte

Elk jaar gaan ruim 18.000 collectanten langs de deuren om geld in te zamelen voor al die mensen die te maken hebben met hersenziekten en hersenaandoeningen. En dat kan iedereen overkomen, want 1 op de 4 mensen krijgt te maken met een hersenaandoening.

De volgende collecteweek vindt plaats van 27 januari t/m 1 februari 2020.

Nieuwe manieren van collecteren

De Hersenstichting heeft de afgelopen twee jaar meegedaan aan een pilot met een collectebus met pinautomaat. Dit is een gezamenlijk project van 24 landelijk collecterende fondsen. Deze zogenoemde pinbus is goed ontvangen: hij is prettig in gebruik en makkelijk te bedienen. Toch hebben de deelnemende fondsen besloten niet verder te gaan met het project, omdat de kosten te hoog bleken om hier structureel mee verder te gaan.

Uit onderzoek blijkt dat mensen graag geven aan de collectant, omdat het anoniem en eenmalig is. Maar steeds minder mensen hebben kleingeld in huis. Daarom kijken we gezamenlijk naar nieuwe manieren van collecteren. Een voorbeeld is het betalen met een QR code. Dit gaat via de app voor mobiel bankieren op de smartphone. De collecte van de Hersenstichting gaat aan deze proef meedoen.

Wat gebeurt er met de opbrengst?

1 op de 4 mensen heeft een hersenaandoening. Hersenaandoeningen zijn hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Dit moet stoppen. Want een hersenaandoening zet je leven op z’n kop. En vroeg of laat raakt het ons allemaal.

Daarom zet de Hersenstichting alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Nu en in de toekomst. We zetten niet in op één aandoening, maar investeren breed in baanbrekende oplossingen die hersenaandoeningen helpen voorkomen, afremmen, of genezen. Om dit te bereiken laten we onderzoek doen, geven we voorlichting en zetten we ons in voor betere patiëntenzorg. Lees hier meer over onze doelstellingen.

Opbrengst collecte 2019

U kunt hier de opbrengst/tussenstand van de collecte bekijken.