Collecte
Pinnen bij de collectant

Komt de collectant langs, maar heeft u geen kleingeld in huis? Dat is bij een aantal collectanten geen issue meer. Zij gaan namelijk langs de deur met nieuwe collectebussen waarmee, naast contante donaties, ook (contactloze) pindonaties worden geaccepteerd: Collecte 2.0.

Collectief innoveren

Collecte 2.0 is een initiatief van 21 goede doelen, waaronder de Hersenstichting, die de handen ineen hebben geslagen om samen de pilot van de vernieuwende collectebus te dragen. In vijftig verschillende gemeenten gaan collectanten met de nieuwe bussen langs de deuren. En doordat de bussen gezamenlijk zijn ingekocht en worden doorgegeven wordt er optimaal gebruik gemaakt van de voordelen van de nieuwe bus.

Weten hoe het werkt? Bekijk de animatie

Veilig en anoniem

Veilig en anoniem doneren staat centraal bij Collecte 2.0. De nieuwe collectebus kan alleen worden ingezet door goede doelen met een CBF keurmerk, zodat deze niet in verkeerde handen kan vallen. Daarbij zijn de collectanten herkenbaar door hun speciale identificatiebewijs. De donateur heeft bovendien altijd zelf controle over de betaling en de hoogte van de donatie.

Deelnemende gemeenten

De volgende gemeenten nemen deel aan de pilot: Alkmaar, Almere, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Amstelveen, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Berkelland, Breda, Delft, Deventer, Doetinchem, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Hardenberg, Hoorn, Houten, Kaag en Braassem, Kampen, Lansingerland, Leeuwarden, Leiden, Leidschendam-Voorburg, Lochem, Middelburg, Nijmegen, Purmerend, Raalte, Roosendaal, Rotterdam, Schagen, Smallingerland, Tilburg, Utrecht, Veenendaal, Westland, Zaanstad, Zeist, Zoetermeer en Zwolle.