Donaties voor Hersenstichting met hersenpuzzels

Sinds we door corona veel thuis zitten, is puzzelen hot. Matthijs Keuper en Annette Tol besloten een bedrijfje te starten in zelfgemaakte houten puzzels. Ze vertellen hoe ze op het idee kwamen om hersenpuzzels te maken en waarom zij een deel doneren aan de Hersenstichting.

Hoe kwamen jullie op het idee om houten puzzels te maken?

Kort nadat corona uitbrak zaten Matthijs en Annette veel thuis. Haar opdrachten waren weggevallen door corona; met Matthijs zijn bedrijf in verlichting ging het ook niet zo goed. Toen er op de valreep toch nog een grote opdracht binnen kwam en zij dagen samen lampjes in elkaar zaten te schroeven, ontstond het idee om samen een nieuw bedrijfje te beginnen.

In mei vielen na een aantal wandelingen met de hond de puzzelstukjes in elkaar: ze wilden producten maken van duurzaam hout met zijn zelfgebouwde lasersnijmachine, zoals wanddecoratie, sfeerlichtjes en onderzetters. Ze begonnen met ontwerpen, het lasersnijden en de webshop klaarmaken. ‘Door corona was heel Nederland inmiddels aan het puzzelen geslagen en zodoende werd de collectie snel uitgebreid.’ In september werd Kaboomlaser.com officieel geopend.

Vanaf november begon de verkoop van de puzzels te lopen, omdat de kerst voor de deur stond. ‘Het bleek een ideaal cadeau voor onder de kerstboom’.

Jullie besloten een deel van de omzet van de hersenpuzzels aan de Hersenstichting te doneren. Waarom?

‘Net voor de kerst is collega en vriend Dick Slingerland plotseling overleden aan een herseninfarct. Hij is zo belangrijk voor mij geweest, een succesvol ondernemer waar ik veel van heb geleerd. Een echte mentor. En bovenal een ontzettend sympathiek mens. Op kerstavond was zijn uitvaart.’

Ook Matthijs zijn moeder heeft vier jaar geleden een zwaar herseninfarct gehad, maar gelukkig is ze er nog. ‘Ze heeft een lange weg afgelegd; ze kon niets meer.’ Ze moest bijvoorbeeld opnieuw leren lezen;  dat deed ze uit haar eigen boek die ze in jaren ’80 en ’90 had geschreven als lesmethode om kinderen te leren lezen. ‘Heel bijzonder. Maar het is gelukt. Ze ziet nu alleen aan één gezichtshelft niet goed meer, dat heeft ze eraan overgehouden.’

‘Verder gaat het fysiek best goed met haar’, vertelt Matthijs, maar ze is wel erg veranderd. ‘Ze is snel vermoeid en heeft veel last van overprikkeling. Je ziet aan de buitenkant niets aan haar, maar als je haar goed kent, zie je dat ze niet meer is zoals ze vroeger was. En dat vindt ze zelf ook moeilijk om te accepteren. Best wel lastig voor mij als zoon om te zien, en ook voor mijn vader. De onzichtbare gevolgen van een hersenaandoening hebben een grote impact op het leven.’

Twee dierbare mensen die getroffen zijn door een hersenaandoening in zijn omgeving; Matthijs wilde wat terug doen. ‘Zodoende dacht ik meteen aan de hersenpuzzel, die ik zelf heb ontworpen en gemaakt met de lasersnijmachine. Van elke verkochte puzzel gaat €4,- naar de Hersenstichting.’

Wat maakt deze puzzel anders dan andere puzzels?

De vormen van de puzzels zijn anders dan normale puzzels. Geen drukke patronen, geen kleuren, geen foto; het gaat puur om de vorm. ‘Je kijkt alleen naar de stukjes en maakt ‘m op gevoel. Een leuke uitdaging voor de hersenen!’ Matthijs en Annette horen vaak van mensen dat ze de puzzels meerdere keren maken, omdat het leuk blijft om te doen. ‘Ook wij krijgen er ontzettend veel energie van, omdat we vele leuke reacties krijgen. Ik hoop dat we nog vele mensen blij kunnen maken met onze hersenpuzzel én daarmee de Hersenstichting!’

In de Brain Awareness Week, die van 15 tot en met 21 maart plaatsvindt, mogen we 5 van deze hersenpuzzels weggeven! Houd op 18 maart onze Facebook en Instagram pagina in de gaten en doe mee!