Zorg
Arbeid

Arbeidsre-integratie

De Hersenstichting wil graag een bijdrage leveren aan de verbetering van maatschappelijke participatie van mensen met een hersnaandoening, arbeids(re-)integratie in het bijzonder. Voor werknemers met hersenletsel, hun werkgevers en professionals zoals bedrijfsartsen heeft de Hersenstichting de website www.werkenmethersenletsel.nl ontwikkeld: een platform met informatie voor werknemers en werkgevers voor een optimale re-integratie.
Jaarlijks krijgen naar schatting 160.000 mensen te maken met een hersenziekte of een vorm van niet-aangeboren hersenletsel (NAH) als gevolg van bijvoorbeeld een beroerte, ongeluk, hartstilstand of hersenoperatie. De onzichtbare gevolgen, zoals vertraagde informatieverwerking en vermoeidheid, zijn vaak impactvol en hebben ook invloed op het werkgebied en het beoordelingstraject voor re-integratie. Slechts 40% van de mensen met een NAH, die werkzaam waren voor het letsel optrad, is na 2 jaar weer aan het werk.

Meer begrip en betere toekomstperspectief

De Infolijn van de Hersenstichting krijgt jaarlijks tientallen mails en telefoontjes van patiënten, collega's en werkgevers met vragen over dit onderwerp. Onbegrip is een vaak genoemd probleem. Het platform werkenmethersenletsel.nl biedt nu antwoord op vragen als ‘waar heb ik recht op als ik na revalidatie weer aan het werk wil' of ‘ik wil mijn medewerker graag een kans geven, maar waar moet ik rekening mee houden?' Via een eenvoudige vraag-&-antwoord-opzet wordt de wet- en regelgeving rondom re-integratie helder uiteengezet.

De website richt zich op drie doelgroepen:

• werknemers en werkzoekenden
  • werkgevers (& HRM)
  • professionals (zoals bedrijfs- en verzekeringsartsen, arbeidsdeskundigen, jobcoaches en consulenten)

Hoofd Patiëntenzorg bij de Hersenstichting Annet Wielemaker licht toe: ‘Het platform moet zorgen voor een beter begrip en betere beoordeling door (bedrijfs)artsen en het UWV. Werk maakt een belangrijk onderdeel uit van je identiteit. Als dat opeens wegvalt door hersenletsel heeft dat een enorme impact. Stap voor stap de mogelijkheden op werkgebied verkennen is belangrijk voor het toekomstperspectief van patiënten. Het platform kan daar een aanzienlijke bijdrage aan leveren. Ook voor jongeren met hersenletsel die willen starten met werken is deze website een uitkomst.'

Hierbij gaat het niet alleen om een betaalde baan. Zinvol vrijwilligerswerk kan ook voldoende invulling geven aan die rol. Het vinden van een passende werkkring of andere vorm van activiteit is niet eenvoudig. Mensen met hersenletsel worden bij terugkeer naar werk, na bijvoorbeeld een beroerte of een ongeluk, vaak overschat door de onzichtbaarheid van veel gevolgen van een hersenaandoening. Daartegenover staat ook weer dat de beeldvorming over mensen met een hersenaandoening zodanig is dat de mogelijkheden van mensen met een hersenaandoening ook onderschat worden. Het is en blijft dus maatwerk, waarbij een gedegen kennis van de hersenaandoening een noodzaak is.

Eigen ervaring patiënten in website verwerkt

Bij de opzet van het platform zijn ook veel ervaringsdeskundigen betrokken, zoals zelfstandig redacteur Felice Ghering. Zij liep zelf traumatisch hersenletsel op, nadat ze een trap tegen haar hoofd kreeg, waarna zij haar kwaliteiten als redacteur graag in een vaste baan voort wilde zetten. ‘Ik heb zelf ervaren dat er dan heel weinig gerichte informatie te vinden is. Het was hapsnap en erg verspreid en vaak ook niet up-to-date met de nieuwste regelgeving. Ik heb mijn ervaringen goed mee kunnen nemen in samenstellen van de teksten voor deze website.' Felice re-integreert bij Boogh Arbeidsre-integratie die voor de Hersenstichting het beheer van het platform verzorgt.

Bezoek nu de website www.werkenmethersenletsel.nl, dé plek voor al uw vragen over arbeid & hersenletsel!

U kunt ook de brochure Aan het werk met hersenletsel bestellen of downloaden in onze webwinkel. Deze brochure geeft informatie over de aanpak, de mogelijkheden en de specifieke deskundigheid die ingezet kunnen worden tijdens het re-integratietraject.