Zorg
Hersenbokaal
De Hersenbokaal

De Hersenbokaal

Van 2013 tot en met 2016 was de Hersenbokaal een jaarlijkse geldprijs van de Hersenstichting met als doel om bij te dragen aan het duurzaam verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen met een hersenaandoening. Deze prijs was ingesteld om toegankelijke initiatieven te belonen die de maatschappelijke participatie en zelfstandigheid van mensen met een hersenaandoening vergroten.

Sinds 2017 wordt de bokaal uitgereikt als blijk van waardering voor een wetenschapper die zich inzet voor de preventie van hersenaandoeningen, het behandelen van hersenaandoeningen, of het organiseren van de zorg voor mensen met een hersenaandoening. Daarnaast is het voor het winnen van de Hersenbokaal belangrijk dat de winnaar zich inzet voor kennisoverdracht richting het algemene publiek.

Hieronder een overzicht van de winnaars:

Winnaar Hersenbokaal 2017

Liesbeth Boyce heeft tijdens de Publieksdag op 12 oktober de Hersenbokaal 2017 gewonnen. Zij kreeg de prijs uitgereikt van juryvoorzitter Paula Udondek. Het onderzoek van Liesbeth Boyce richt zich op de revalidatie van patiënten na een reanimatie. Lees meer.

Winnaar Hersenbokaal 2016

Naam winnaar:Met MAF meer mens'.

Wat: gratis online training voor mensen met hersenletsel én hun naasten.

Waarom: stress verminderen en beter leren omgaan met veranderingen als gevolg van hersenletsel.

Binnen het thema van de Hersenbokaal 2016, Nieuw Leven! Veerkracht & eigen regie voor hersenpatiënten, beoordeelde de vakjury het project ‘Met MAF meer mens' als een laagdrempelige, praktische training die goed aansluit bij de belevingswereld van mensen met hersenletsel. De bijzondere aandacht voor de mantelzorger in een aparte training maakte het compleet.

De online trainingen worden na afronding van het project gratis beschikbaar op het landelijke platform wehelpenhersenletsel.nl. De ontwikkelaars van de training en dus winnaars van de Hersenbokaal 2016 zijn Marja Steegenga en Ellis Merkelijn van stichting HersenletselSupport. Mensen met hersenletsel die eerder aan de reguliere MAF-training deelnamen, gaven aan dat ze meer kwaliteit van leven ervaren. MAF brengt de wetenschappelijk bewezen technieken van Mindfulness, ACT (Acceptance & Commit-ment Therapy) en Focussen samen. Eind 2018 wordt 'Met MAF meer mens' afgerond en zijn de trainingen gratis beschikbaar.

Winnaar Hersenbokaal 2015

Naam winaar: 'Speels Brein'.
Wat: voorlichtings- en doeboek voor kinderen van 0-4 jaar met hersenletsel.
Waarom: neurocognitieve ontwikkeling stimuleren door ouders.

De Hersenbokaal 2015 stond in het teken van Voorlichting voor jongeren met een hersenaandoening. De vakjury besloot de prijs toe te kennen aan het project ‘Speels Brein’ van klinisch neuropsychologe Marleen van der Wees, werkzaam bij Libra Revalidatie en Audiologie.

Op 25 mei 2018 is het nieuwe boek SpeelsBrein van Marleen van der Wees gepresenteerd tijdens het symposium ‘Spel en Hersenen’. Het boek geeft op een vrolijke en speelse manier voorlichting aan ouders over het stimuleren van hun jonge kind (0 tot 4 jaar) met kwetsbare hersenen, bijvoorbeeld als gevolg van traumatisch hersenletsel door bijvoorbeeld een ongeluk, val of klap op het hoofd. Het boek, geïllustreerd met foto’s, staat vol informatie, tips en spelletjes die ouders met hun jonge kind kunnen spelen. Het complete boek SpeelsBrein is vanaf 25 mei in de boekhandel en bij Bol.com verkrijgbaar. De losse spelletjes zijn gratis downloadbaar op de website www.speelsbrein.nl. Lees meer in het nieuwsbericht.

Winnaar Hersenbokaal 2014

Naam winnaar: 'Een steekje los? Een eigenwijs spel'.
Wat: app van het spel Een steekje los? en Hersentour door Nederland.
Waarom: psychische gezondheid bij een hersenaandoening bespreekbaar maken.

In 2014 is de Hersenbokaal uitgereikt aan Zorgbelang Gelderland voor het spel 'Een steekje los?' onder leiding van Ellen Spanjers. Dit spel biedt dé gelegenheid om spelenderwijs in gesprek te gaan over allerlei aspecten die te maken hebben met psychische gezondheid en kwaliteit van leven. Verrassend, openhartig, educatief, taboedoorbrekend en met humor. Dit spel heeft diverse prijzen gewonnen.

In dit project is van het spel een app ontwikkeld om het voor een bredere doelgroep toegankelijk te maken. De app van 'Een steekje los?' is hier te downloaden.