Meedoen?

De ommetje app kan per organisatie anders worden ingericht en gebruikt. Wat denk je bijvoorbeeld van wandelingen die de HR manager inplant om met werknemers bij te praten? Of wandeloverleg met (een deel van) het team die door werknemers zelf ingepland kan worden, maar meetelt met de totalen.

Elk bedrijf dat wil meedoen betaalt een bijdrage die ten goede komt aan de verdere ontwikkeling van deze app. Met die bijdrage zorgt de Hersenstichting voor een gehele campagne gericht op het activeren van het personeel om deel te nemen aan Ommetje. Deze bijdrage is inclusief:

• Een Ommetje-app voor alle werknemers
  • Een kick-off meeting inclusief vitaliteitsmeting bij een aantal medewerkers
  • Een activatiepakket
  • Een eindpresentatie

Laat hieronder jouw gegevens achter, of stuur een e-mail, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op over de mogelijkheden.

Vraag meer informatie aan over Ommetje

Waarom Ommetje?

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad moeten volwassenen elke week minimaal tweeënhalf uur ‘matig intensief’ bewegen om gezond te blijven, want:

• Beweging is goed voor het denkvermogen, ofwel de cognitieve functies: denk aan geheugen, aandacht en concentratievermogen.
  • Beweging prikkelt de bloedsomloop en houdt het lichaam fit en soepel.
  • Beweging zorgt voor een betere slaap en een verbetering van het verminderen van slaapproblemen.
  • Beweging zorgt voor extra energie.
  • Beweging heeft een positieve invloed op de mentale gezondheid: het zorgt voor een betere stemming, de vermindering van stress en het stabiliseren en verminderen van depressieve klachten.

Om al die redenen lanceert de Hersenstichting een app waarmee wandelen onder werktijd gestimuleerd wordt: de Ommetje-app. Die verleidt zittende werknemers uit de kantoorstoel op te staan en samen met collega’s een ommetje te maken. Niet één keer, maar dagelijks, en op de lange termijn. Want juist door herhaling wordt de grootste gezondheidswinst geboekt.

Waarom doet de Hersenstichting dit?

De Hersenstichting bestaat om onze hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en patiëntenzorg te verbeteren. Door zoveel mogelijk mensen Ommetjes te laten maken, dragen zij op verschillende manieren bij aan die doelen. Deelnemers werken aan hun persoonlijke gezondheid door vaker de benen te strekken en de buitenlucht op te snuiven. Deelnemende bedrijven werken aan hun maatschappelijke doelstellingen door hun personeel in een Ommetje traject mee te nemen, en dragen actief bij aan de fitheid van hun personeel. Per deelnemend bedrijf wordt er een bedrag opgehaald, wat de Hersenstichting weer inzet voor hersenonderzoek. Daarmee heeft dit project een dubbele win.

Je hersenen gezond houden

Gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend. Veel mensen krijgen gedurende hun leven te maken met een hersenaandoening. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Lees hier wat jij kunt doen om je hersenen gezond te houden