Zonder dat je erbij stil staat, gebruik je jouw hersenen bij alles wat je doet, denkt en voelt. Onze hersenen verbruiken meer energie dan ieder elk ander orgaan in ons lichaam. Van iedere hap die wij eten, gaat 20% van de energie die we binnenkrijgen naar onze hersenen. Het is dus niet zo gek dat voeding een grote invloed heeft op de gezondheid van je hersenen.

Hersenvriendelijke recepten in ‘Voed je brein

Voed je brein - kookboek Iris Sommer

Maar hoe zit dat nou precies? Bestaat zoiets als een ‘hersenvriendelijk menu’? Welke voeding is dan het beste voor de gezondheid van je hersenen? En welk invloed heeft voeding op klachten bij een hersenaandoening? Dit en meer vertelt prof. dr. Iris Sommer in het boek ‘Voed je brein’. Ze licht een tipje van de wetenschappelijke sluier op en geeft meteen tips hoe je dit in de praktijk kunt toepassen met de recepten in dit boek. Die zijn niet alleen ontzettend gezond, maar vooral heel erg lekker en houden je hersenen in topvorm!

De opbrengst van dit bijzondere boek gaat naar de Hersenstichting. Dus met de aankoop steun je ook meteen de missie van de Hersenstichting: gezonde hersenen voor iedereen. Smaakt dit naar meer? Bestel dan nu het boek!

Voorbeeldrecept

American pancakes met gemarineerd zomerfruit en cottagecheese

Wat heb je nodig voor dit gerecht:

• paar blaadjes munt
  • 3 aardbeien
  • 10 frambozen
  • 25 g bosbessen
  • 1 tl anijszaadjes
  • 35 g volkorenmeel
  • ½ ei
  • 100 ml karnemelk
  • 1 eiwit
  • 2 el cottagecheese
  • olijfolie

Snijd de munt in reepjes en halveer de aardbeien. Meng de munt en aardbeien met de frambozen, bosbessen en anijszaadjes. Laat minimaal 30 minuten marineren in de koelkast.

Klop een beslag van het volkorenmeel, ei en de karnemelk.

Klop het eiwit in een schone kom helemaal stijf. Spatel het door het beslag.

Bak kleine pannenkoekjes van het beslag in een scheutje olie.

Besmeer de pannenkoekjes met de cottagecheese. Verdeel het gemarineerde zomerfruit erover.

Eetsmakelijk!

Voedingswaarde per persoon
Energie 377 kcal
Koolhydraten 33,1 g
Eiwit 18, g
Vet 17 g
Vezels 6,9 g
Zout 0,5 g

Hersenaandoeningen en voeding

Uit eerder onderzoek blijkt dat de gezondheid van de darmen iets zegt over de gezondheid van de hersenen. Bijvoorbeeld bij de ziekte van Parkinson. Onderzoek wees uit dat de afwijkingen in de darmen er al zijn vóórdat de afwijkingen in de hersenen er zijn. Het lijkt erop dat de darmen een hoofdrol spelen bij het ontstaan van parkinson en misschien ook bij andere hersenaandoeningen.

Als je zorgt dat je darmen gezonder worden, kan dat zorgen dat je minder last hebt van klachten. Ook kan de ziekte daardoor minder snel erger worden.

Onderzoek invloed voeding op hersenaandoeningen

Met het onderzoek No Guts No Glory doet prof. dr. Iris Sommer en haar team onderzoek naar de invloed van de darmen bij veel voorkomende hersenaandoeningen. Ook willen ze de gezondheid van de darmen verbeteren met levende bacteriën, probiotica. Ze verwachten dat mensen met een hersenaandoening daardoor minder klachten ervaren.

Het gaat om de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson, schizofrenie en bipolaire stoornis. In Nederland hebben meer dan 400.000 mensen last van een van deze aandoeningen. Lees hier meer over dit onderzoek.