Zonder dat je erbij stil staat, gebruik je jouw hersenen bij alles wat je doet, denkt en voelt. Onze hersenen verbruiken meer energie dan ieder elk ander orgaan in ons lichaam. Van iedere hap die wij eten, gaat 20% van de energie die we binnenkrijgen naar onze hersenen. Het is dus niet zo gek dat voeding een grote invloed heeft op de gezondheid van je hersenen.

Hersenvriendelijk recepten in ‘Voed je brein

Maar hoe zit dat nou precies? Bestaat zoiets als een ‘hersenvriendelijk menu’? Welke voeding is dan het beste voor de gezondheid van je hersenen? En welk invloed heeft voeding op klachten bij een hersenaandoening? Dit en meer vertelt prof. dr. Iris Somer in het boek ‘Voed je brein’. Ze tilt een tipje van de wetenschappelijke sluier en geeft meteen tips hoe je dit in de praktijk kunt toepassen met de recepten in dit boek. Die zijn niet alleen ontzettend gezond, maar vooral heel erg lekker en houden je hersenen in topvorm!

Met de feestdagen voor de deur is dit natuurlijk een prachtig en inspirerend cadeau. Voor jezelf of iemand anders. Met de aankoop van dit bijzondere boek steun je ook meteen de missie van de Hersenstichting: gezonde hersenen voor iedereen. Smaakt dit naar meer? Bestel dan nu het boek!

Hersenaandoeningen en voeding

Onderzoek naar de ziekte van Parkinson wees uit dat de afwijkingen in de darmen zijn er al vóórdat de afwijkingen in de hersenen er zijn. Het lijkt erop dat de darmen een hoofdrol spelen bij het ontstaan van parkinson en misschien ook bij andere hersenaandoeningen.

Als je zorgt dat je darmen gezonder worden, kan dat zorgen dat je minder last hebt van klachten. Ook kan de ziekte daardoor minder snel erger worden.

Onderzoek invloed voeding op hersenaandoeningen

Met het onderzoek No Guts No Glory doet prof. dr. Iris Somer en haar team onderzoek naar de invloed van de darmen bij veel voorkomende hersenaandoeningen. Het gaat om de ziekte van Alzheimer, de ziekte van Parkinson, schizofrenie en bipolaire stoornis. In Nederland hebben meer dan 400.000 mensen last van een van deze aandoeningen. Lees hier meer over dit onderzoek.