Prikkelvriendelijk cultuuraanbod

Voor veel mensen is kunst en cultuur een vorm van ontspanning en kan het bijdragen aan herstel en kwaliteit van leven. Maar een bezoek aan een concert, museum of theater kan vol prikkels zijn. Een prikkelvriendelijk bezoek biedt dan een mooie oplossing. Daarom werken we samen met Stichting Onbeperkt Genieten. Onbeperkt Genieten adviseert, traint en begeleidt medewerkers van onder andere musea, theaters en podia, zodat ze in staat zijn om hun aanbod prikkelarmer aan te bieden. De Hersenstichting stelt subsidie beschikbaar voor culturele organisaties die aan de slag willen met prikkelvriendelijk aanbod. Zo proberen we het aanbod te stimuleren en creëren we meer bewustwording.

De praktijk laat zien dat bezoekers steeds vaker zelf vragen om prikkelarme mogelijkheden. Daardoor komt er een groter besef hiervoor bij de culturele organisaties. Wijs deze instellingen dan vooral op onze cultuursubsidie:

Prikkelarme cultuuragenda

Ken je de De Prikkelarme Cultuuragenda al? Hierop staat al het prikkelarme aanbod in de Nederlandse cultuursector. Met steun van de Hersenstichting werd deze speciale Cultuuragenda gelanceerd. Tijdens een prikkelarm cultuurbezoek bezoek je het reguliere cultuuraanbod mét aangepaste faciliteiten zodat het bezoek prikkelarmer is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ingerichte stilteruimtes, geen muziek of minder bezoekers. Benieuwd welke musea of voorstellingen je nu of in de toekomst kunt bezoeken? Bekijk het aanbod op De Prikkelarme Cultuuragenda: