Belangrijke rol voor zorgprofessionals

Onder begeleiding van zorgprofessionals kunnen patiënten beter leren omgaan met de zichtbare en onzichtbare gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Om professionals te helpen bij het herkennen van onzichtbare gevolgen heeft de Hersenstichting een aantal activiteiten mee opgezet samen met de Edwin van der Sar Foundation.

Koffers van Van der Sar: hulpmiddel ergotherapeut

Koffer Ergotherapeuten

De Hersenstichting en de Edwin van der Sar Foundation verspreiden dit voorjaar i.s.m. thuiszorgwinkel Vegro 50 koffers vol handige hulpmaterialen. De inhoud van de koffers is specifiek samengesteld voor ergotherapeuten die ondersteunen bij hersenletsel. Het gaat om hulpmaterialen waarmee je patiënten en naasten kunt helpen bij de zichtbare en onzichtbare gevolgen thuis.

Inhoud van de Koffers van Van der Sar

De koffer voor ergotherapeuten zit vol met hulpmiddelen geschikt voor ergotherapie bij niet aangeboren hersenletsel (NAH). Denk bijvoorbeeld aan aangepast bestek, een opvouwbare helping hand, een noppenbord of potopener. En foldermateriaal voor patiënt & naasten over de onzichtbare gevolgen van NAH.
Belangstelling? Ga naar het aanmeldformulier.

Onzichtbare gevolgen: herkennen is moeilijk

Een ongeluk of een beroerte kan leiden tot hersenletsel. Dit heeft soms lichamelijke beperkingen tot gevolg, dat herkennen zorgverleners en naasten wel. Maar de onzichtbare of cognitieve gevolgen van hersenletsel komen soms pas veel later aan het licht. En dat is jammer. Deze video legt uit waarom.

Aandacht voor onzichtbare gevolgen

Bij een hersenbeschadiging kan het leven van iemand van de een op de andere dag ingrijpend veranderen. Het werk van zorgprofessionals is dan belangrijk. Door ergotherapeuten bijvoorbeeld kunnen mensen opnieuw hun dagelijkse activiteiten uitvoeren als er lichamelijke problemen zijn.

Zorgprofessionals spelen ook een belangrijke rol in het herkennen van de meer onzichtbare gevolgen van hersenletsel. Deze gevolgen zijn vaak verborgen achter een normaal uiterlijk en worden dus snel over het hoofd gezien. Dat gaat bijvoorbeeld om veranderingen in het denken, in emoties en gedrag.

Zorgverleners kunnen voor patiënten en naasten het verschil maken door deze onzichtbare gevolgen te signaleren en bespreekbaar te maken. Zo kunnen de patiënt en hun naasten ook voor deze problemen de juiste zorg aangereikt krijgen.

Bekende onzichtbare gevolgen van hersenaandoeningen zijn:

• Vermoeidheid
  • Overprikkeling
  • Problemen met intimiteit en seksualiteit
  • Geheugenproblemen
  • Problemen met aandacht
  • Gedragsverandering
  • Problemen met trager denken
  • Problemen met uitvoerende functies

Meer weten? Bekijk de informatie over onzichtbare gevolgen.

739.500 mensen

met hersenletsel zijn bekend bij de huisarts (Nivel Zorgregistraties Eerste lijn, 2019)

Een derde

van deze mensen is jonger dan 65 jaar…

Aanmeldformulier Koffers ergotherapie

Ben jij als ergotherapeut werkzaam in de eerste lijn en behandel je cliënten met NAH? Dan kun je in aanmerking komen voor een gratis koffer.

Laat je gegevens achter in het aanmeldformulier. Uit alle aanmeldingen maken wij een selectie, waarna de koffers in juni zullen worden uitgegeven.

Directe vraag?

Heb je een directe vraag over een behandeling of patiënt, ga dan naar de Breinlijn. Daar kunnen ze je vraag meteen beantwoorden.

Aan de slag met CVA?

Als professional vind je bij het kennisnetwerk CVA Nederland onder andere informatie voor zorgnetwerken in de eerste en tweede lijn.