De Hersenstichting draagt met € 30.000 bij aan onderzoek van Basalt Revalidatie. Het onderzoek staat onder leiding van dr. Jorit Meesters. De onderzoekers willen manieren vinden om de app Ommetje te verbeteren voor mensen met een beperking. Dat is belangrijk, omdat mensen met een beperking zo ook de app kunnen gebruiken om bewegen leuker en makkelijker te maken.

De app is nu niet voor iedereen

Ommetje-app-Hersenstichting-wandelen-met-Erik-Scherder

Elke dag een wandeling maken is belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Na een stukje lopen krijg je meer productiviteit en energie. Ook helpt het je te onthaasten en verbetert het de creativiteit. Een dagelijks ommetje verbetert je stemming, zorgt ervoor dat je beter slaapt en vermindert stress. Daarom heeft de Hersenstichting de app Ommetje ontwikkeld, de nummer 1 wandel-app van Nederland. Dankzij deze app zijn we met z’n allen gemiddeld veel meer gaan bewegen.

Ommetje is al 1,5 miljoen keer gedownload en daarmee een groot succes. Maar de app is nog niet goed te gebruiken door mensen met een beperking. Denk hierbij aan mensen die in een rolstoel zitten, of mensen die door een hersenaandoening minder goed prikkels en informatie kunnen verwerken.

Er is onderzoek nodig om de app ook geschikt te maken voor mensen met een beperking. Voor mensen met een blijvende beperking, maar ook voor mensen die aan het herstellen zijn. Bijvoorbeeld van een beroerte, of van een operatie waarbij een lichaamsdeel is verwijderd. Bewegen helpt om sneller te herstellen en voorkomt nieuwe gezondheidsproblemen. Ommetje kan daar goed bij helpen.

“Voor mensen met een beperking is het extra belangrijk maar ook vaak extra moeilijk om veel in beweging te zijn. Ommetje kan een goed hulpmiddel zijn om deze mensen te helpen meer te gaan bewegen en dat uiteindelijk ook vol te houden.”

Dr. Jorit Meesters, projectleider onderzoek

Op zoek naar verbeteringen

Er is aan gebruikers en experts gevraagd wat er nodig zou zijn om de app geschikt te maken voor mensen met een beperking. Die adviezen gaan over 3 onderdelen van de app:

1. de minimale afstand en tijd die gebruikers moeten bewegen
  2. het gezamenlijk gebruik van de app door een groep mensen
  3. de mogelijkheid om de app op afstand door iemand anders te laten bedienen

De onderzoekers gaan uitzoeken hoe de app op deze onderdelen verbeterd kan worden. Dit doen ze eerst bij mensen die in een revalidatiecentrum werken en mensen die ooit revalidatie hebben gehad. Daarna gebeurt dit bij mensen die nog aan het revalideren zijn.

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

De Hersenstichting ondersteunt mensen met een hersenaandoening om het beste uit hun leven te halen.

Na dit onderzoek zijn er adviezen om de app Ommetje geschikt te maken voor mensen met een beperking. Hierdoor kunnen zij meer bewegen, waardoor zij gezonder leven en meer mee kunnen doen.

Dit draagt bij aan onze missie: gezonde hersenen voor iedereen. Daarom steunt de Hersenstichting dit project met 30.000 euro.

Meer over het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij revalidatiecentrum Basalt en bestaat uit 2 onderdelen.

1. onderzoek naar hoe makkelijk de app te gebruiken is
  2. onderzoek naar het gedrag van mensen die de app gebruiken

Aan het onderzoek doen mensen mee die klaar zijn met hun revalidatie en mensen die in een revalidatiecentrum werken.

Hoe pakken ze dit aan?

Om dit te onderzoeken vullen deelnemers op 3 verschillende momenten vragenlijsten in. Deze lijsten geven informatie over persoonlijke gegevens, gedrag en het gebruik van de app.

Ook worden er gegevens verzameld over hoeveel de deelnemers bewegen. Dit gebeurt met behulp van de app, die deze gegevens bijhoudt.

Welke resultaten verwachten de onderzoekers?

De onderzoekers verwachten dat ze na het onderzoek advies hebben voor het verbeteren van Ommetje. Met deze adviezen kan de app worden aangepast, zodat mensen met een beperking deze app ook kunnen gebruiken, tijdens en na de revalidatie.

Hoe ver is het onderzoek?

Het onderzoek is afgerond en de resultaten zijn binnen:

Het onderzoek bestond uit vragenlijsten en uit testen met deelnemers. Er is gekeken naar het uiterlijk, de toegankelijkheid, hoe persoonlijk de app is en hoeveel de app helpt om bewegen makkelijker en leuker te maken.

Zorgprofessionals geven aan dat zij de app goed kunnen begrijpen en makkelijk kunnen gebruiken. De professionals geven aan dat Ommetje, met name na de revalidatie als iemand weer thuis woont, goed gebruikt kan worden om mensen te helpen met bewegen en in beweging blijven.

Mensen die gerevalideerd hebben of aan het revalideren waren, hebben ons waardevolle informatie gegeven om de app aan te passen, zodat Ommetje ook voor mensen in de revalidatiezorg beter te gebruiken is. Naast ideeën voor de vorm van de app, gaven zij aan dat het fijn zou zijn om persoonlijke doelen te kunnen stellen, te kunnen zien hoe je je ontwikkelt en om de app makkelijker samen met anderen te kunnen gebruiken.

De vernieuwde Ommetje-app

Met de waardevolle inzichten uit het onderzoek is de Ommetje-app nu vernieuwd! Je kunt nu zelf bepalen hoe lang je een ommetje loopt (bijvoorbeeld 5 in plaats van 20 minuten) en hoe vaak per week je een ommetje loopt. Ook zijn er aan de app nieuwe hersenweetjes toegevoegd. In de toekomst hopen we Ommetje beschikbaar te maken voor nog meer mensen!

Meer weten over Ommetje?