Overheid moet snel beslissing nemen over permanente zomer- of wintertijd

Geplaatst op 25 oktober 2022

Het RIVM heeft een rapport uitgebracht over de gevolgen van het wisselen tussen de zomer- en wintertijd. Conclusie: een permanente wintertijd is het gezondst voor de Nederlandse bevolking. Echter, de overheid blijft haar keuze voor een permanente zomer- of wintertijd maar uitstellen, wat voor onnodige gezondheidsrisico’s zorgt. De Hersenstichting roept de overheid dan ook op om snel een beslissing te nemen over dit onderwerp om de volksgezondheid te bevorderen. Een permanente wintertijd zorgt voor gezonde hersenen, een gezond hart, gezonde bloedvaten en een goed afweersysteem.

Minister Ollongren wil dat de Europese Commissie de gevolgen van het afschaffen van het twee keer per jaar verzetten van de klok gaat onderzoeken, maar volgens Koko Beers, slaapexpert bij de Hersenstichting, liggen er al voldoende bewijzen dat een permanente wintertijd het beste is. Daarnaast vertraagt een nieuw Europees onderzoek het proces onnodig en heeft dit gevolgen voor de volksgezondheid.

Slaap-waakritme

“Het is wetenschappelijk bewezen dat het permanent invoeren van onze wintertijd (standaardtijd) het beste is voor de volksgezondheid”, zegt Beers. “Door het verzetten van de klok moet je biologische klok zich elke keer weer aanpassen, wat niet voor iedereen makkelijk is. Permanente wintertijd past het best bij ons dag-nachtritme en zorgt voor de minste verstoring in de slaap. In de winter krijgen mensen meer ochtendlicht en in de zomer minder avondlicht. Voor onze biologische klok hebben we juist dat ochtendlicht hard nodig.”

De biologische klok zorgt onder invloed van licht voor het 24-uursritme. Veel daglicht in de ochtend zorgt voor een wakker gevoel en een goed slaap-waakritme. Zonder licht in de ochtend verschuift de biologische klok naar een later tijdstip.

Volksgezondheid

De biologische klok is essentieel voor een goede slaapkwaliteit, een goede slaapduur en voor het gevoel fit te zijn overdag. Voldoende slaap is op korte termijn belangrijk voor leren, geheugen en de stemming. Op lange termijn is een goede nachtrust essentieel voor een gezond hart en gezonde bloedvaten, gezonde hersenen en een goed afweersysteem. Beers: “Als we een continue wintertijd aanhouden vertraagt de biologische klok minder en hebben Nederlanders een beter slaapritme ten opzichte van hun werk- en schooltijden. Het is dan ook belangrijk dat dit de laatste keer is dat de klok verzet wordt. We moeten naar permanente wintertijd en dit moet zo snel mogelijk worden geregeld.”