Blogger Brenda over autisme

Willekeurig bellen

Ringring… wordt het deze keer Jan, Piet of Klaas die ik ga bellen?

Enkele jaren geleden ging het met regelmaat niet goed met mij. Ik zag het leven regelmatig niet meer zitten en ik had nog geen stabiele man naast mij staan. Het waren tijden waarin mijn emmer meerdere keren per week compleet over liep. In die tijden was mijn moeder altijd die rots in mijn branding en de eerste persoon die ik opbelde. Zij stond het dichtste bij mij. Bij haar voelde ik mij veilig en bij haar kon ik mijzelf zijn. Zij wist vaak goed bij mij aan te sluiten en kon mij met regelmaat doen laten zakken.

Bellen en nog eens bellen…

Als zij niet bereikbaar was ging ik willekeurig iemand bellen, iemand waarvan ik dacht dat hij of zij wel thuis zou zijn. Als mensen niet opnamen raakte mijn emmer voller en voller. Tot ik enkele jaren geleden nog dit gedrag vertoonde, maar bewust werd wat dit willekeurig ‘shoppen’ met mij deed. Al die willekeurige mensen (lees vrienden of familie) brachten mij vaak nog meer uit balans. Vaak was een telefoontje met mijn moeder afdoende, maar een telefoontje met een willekeurige persoon naar keuze leverde vaak nog een telefoontje op met een willekeurig persoon en bracht mij meer en meer uit balans en zorgde ervoor dat ik nog meer en langer in het rood bleef zitten. Door niet bewust te zijn wie ik op dat moment nodig had, door niet bewust te zijn wat ik op dat moment nodig had, steeg ik meer en meer.

Met iemand praten die mij erg goed kent kan voor mij helpend zijn. Iemand die mij minder goed kent kan mij meer uit balans brengen en ervoor zorgen dat ik nog meer stijg qua emoties en gevoelens. Fijn is om voor jezelf helder te hebben wat en wie je nodig hebt in zo’n situatie. Wat kan die persoon voor jou betekenen en wat kun jij voor jezelf betekenen op zo’n moment? Denk hier eens over na als het juist goed met je gaat. Als het niet zo goed met je gaat kun je hier niet meer helder over nadenken en kun je hierover moeilijker tot geen beslissingen meer in maken.

Brenda kreeg in 2014 de diagnose autismespectrumstoornis oftewel ASS. Op haar eigen Facebookpagina deelt zij haar persoonlijke verhalen.

Lees hier de vorige blog van Brenda