Derde editie Landelijke Dag van de Fietshelm

Op woensdag 10 april 2024 vindt de derde Landelijke Dag van de Fietshelm plaats. Doel van deze dag is om het belang van de fietshelm onder de aandacht te brengen bij jong en oud.

Fietsongelukken leiden in veel gevallen tot hersenletsel met vaak levenslange klachten tot gevolg. De impact van deze gevolgen op de kwaliteit van leven is enorm. Het dragen van een fietshelm vermindert het risico op hersenletsel aanzienlijk en kan overlijden voorkomenDaarom pleit ook de Hersenstichting voor meer gebruik van de fietshelm bij jong en oud!

Kijk voor meer informatie op www.dagvandefietshelm.nl

Waarom Landelijke Dag van de Fietshelm

Volgens Marcel Aries, neuroloog-intensivist aan Maastricht UMC+ is de urgentie voor het dragen van een fietshelm groter dan ooit. Aries: “We hebben bijna dagelijks te maken met patiënten met hersenletsel door fietsongelukken. We zien de gevolgen van het niet dragen van een fietshelm terug op de scans van het hoofd (breuken, bloedingen en ernstige kneuzingen)”

Volgens Koko Beers, neurobioloog bij de Hersenstichting leidt hersenletsel niet alleen tot lichamelijke gevolgen, maar vaak ook tot ernstige onzichtbare klachten: “Zo kan men nog jarenlang of zelfs blijvend last hebben van overprikkeling, geheugenproblemen, concentratiestoornissen en vermoeidheid. De sociale impact van hersenletsel wordt erg onderschat”

Wat is traumatisch hersenletsel

36 %

De fietshelm verkleint het risico op hersenletsel met 36% en kan bij een ongeluk veel leed voorkomen

40 %

Het aantal fietsslachtoffers met ernstig letsel is in de afgelopen 10 jaar fors gestegen: 40% in de periode 2013-2022.

”Door mijn lichamelijke letsel was er weinig aandacht voor mijn hersenletsel”

Femke was 24 jaar toen ze een hersenschudding opliep. Op haar nieuwe racefiets, onderweg naar haar grootouders, kreeg ze een auto-ongeluk. De spoedeisende hulp had met name aandacht voor haar lichamelijke letsel. Na haar hersenschudding stond haar hele leven op z’n kop. En van haar ‘vorige’ leven, was nog weinig over. Totdat ze een behandeling volgde waardoor ze haar leven grotendeels haar leven weer terugkreeg.

“Mijn leven zou niet zo drastisch veranderd zijn als ik een fietshelm op had gehad.”

Op een novemberavond in 2019 kreeg Jelle een fietsongeluk dat zijn hele leven zou veranderen. Van het ongeval zelf kan hij zich weinig herinneren en er waren geen getuigen of camerabeelden die konden vertellen wat er precies gebeurd was. Uit onderzoek van de politie zou later blijken dat het een eenzijdig fietsongeluk betrof. Jelle: “Het stuur van mijn fiets schampte een boom en daardoor viel ik meteen op de grond, met mijn achterhoofd op de stoeptegels. Bijna een maand later werd ik wakker in het ziekenhuis.”