“Mijn leven zou niet zo drastisch veranderd zijn als ik een fietshelm op had gehad”

Op een novemberavond in 2019 kreeg Jelle een fietsongeluk dat zijn hele leven zou veranderen. Van het ongeval zelf kan hij zich weinig herinneren en er waren geen getuigen of camerabeelden die konden vertellen wat er precies gebeurd was. Uit onderzoek van de politie zou later blijken dat het een eenzijdig fietsongeluk betrof. Jelle: “Het stuur van mijn fiets schampte een boom en daardoor viel ik meteen op de grond, met mijn achterhoofd op de stoeptegels. Bijna een maand later werd ik wakker in het ziekenhuis.”

Gevolgen

De gevolgen van de klap op zijn hoofd zijn enorm: Een bloeding in de hersenstam en in het achterste gedeelte van de hersenschors en meerdere hersenkneuzingen. Jelle: “Daar heb ik een hoop beperkingen aan over gehouden. Mijn evenwicht is minder, ik heb verschillende tremors en mijn geheugen is minder. Voor mijn ongeluk was ik net met een studie begonnen. Ik woonde nog bij mijn ouders en studeerde duaal. Zo kon ik lekker sparen. En dan opeens wordt je hele leven anders.” Jelle moet stoppen met zijn studie en focust zich volledig op zijn revalidatie. Hij heeft iets meer dan een jaar gerevalideerd; eerst bij Rijndam in Rotterdam en daarna bij het Daan Theeuwes Centrum in Woerden.

Vooruitgang

Sinds maart 2021 is Jelle weer fulltime thuis. Hij werkt nog altijd aan zijn herstel en probeert zijn leven langzaam weer op te pakken. “Ik doe vrijwilligerswerk en ik roei en sinds dit jaar ben ik ook begonnen aan The Class van de Hersenstichting. De vooruitgang die ik de afgelopen jaren heb gemaakt, zowel fysiek als mentaal, wil ik uitbreiden en graag inzetten om anderen te helpen. Daarvoor heb ik weer de volgende uitdaging nodig, ik geloof dat The Class mij die kan bieden.”

The Class is een coaching- en re-integratie traject voor jongeren (18-30 jaar) met niet-aangeboren hersenletsel, met als doel de jongeren werkfit te maken en ze te begeleiden naar een passende, duurzame werkplek. Klik HIER voor meer informatie

Fietshelm

Na het ongeluk is Jelle ook weer op de fiets gestapt. Hij rijdt op een sportieve driewieler vanwege zijn verminderde evenwicht en hij fietst nu altijd met een helm op. “Mijn leven zou natuurlijk niet zo drastisch veranderd zijn als ik een fietshelm op had gehad. Helaas kan ik niet veranderen wat er gebeurd is. Ik kan mensen er alleen voor behoeden hetzelfde te doen. Ik denk zelf dat mensen geen fietshelm op willen omdat ze zich dan schamen. Zelf heb ik me daar allang overheen moeten zetten. Als ik loop of praat, dan merk je al dat er iets met mij gebeurd is. Door mijn verhaal te delen hoop ik dat mensen anders over de fietshelm gaan denken. Op een dag vroeg een meneer op de roeivereniging wat er met mij gebeurd was. Een week later zag ik hem weer en droeg hij een fietshelm! Hij zei dat mijn verhaal hem zo had geraakt.”

Landelijke Dag van de Fietshelm

Op woensdag 19 april 2023 is de tweede Landelijke Dag van de Fietshelm. Deze dag is een initiatief van de Hersenstichting, Artsen voor Veilig Fietsen, HersenStrijd fonds, VeiligheidNL, Interpolis, ANWB, Veilig Verkeer Nederland en Provincie Fryslân. Door het hele land zijn er activiteiten die fietsers bewust(er) maken van hoe belangrijk het is de fietsveiligheid te verbeteren en de fietshelm te promoten!