Betere zorg voor jongeren na niet- aangeboren hersenletsel (NAH)

Elk jaar lopen 20.000 jongeren NAH op. Deze jongeren en hun familie krijgen vaak niet de juiste zorg. Hun problemen worden niet altijd goed herkend en het duurt vaak lang voordat ze een goede behandeling krijgen. Kortom: jongeren met NAH krijgen niet altijd de juiste zorg, op het juiste moment en op de juiste plek.

De Hersenstichting draagt met € 201.000 bij aan een project van Basalt Revalidatie. Doel van het project is om jongeren tot 25 jaar met niet-aangeboren-hersenletsel (NAH) betere zorg te geven.

Onderzoek naar de bestaande behandeling CFX na een hersenschudding

In 2019 kwamen ongeveer 89.000 mensen met een hersenschudding bij de huisarts. Meestal gaan klachten als hoofdpijn en misselijkheid na een paar dagen of weken weer weg. Maar 10 tot 30% van de mensen met een hersenschudding houdt langer dan 3 maanden last van klachten zoals vermoeidheid en overprikkeling. Sommige mensen gaan daarom naar Amerika voor een behandeling die CFX heet. Die behandeling is erg duur en wordt niet vergoed door je zorgverzekering. Ook is het nog niet bewezen dat deze behandeling ook echt werkt.

De onderzoekers willen onder andere graag weten of CFX helpt als je na een hersenschudding langer last hebt van klachten. En als dat zo is, willen ze ook weten hoe dat precies werkt.

Meer kennis over het afbreken van eiwitten bij FTD

Bij Frontotemporale dementie (FTD) sterven je hersencellen af. Dat zorgt voor klachten als moeite met praten, bewegen en gedrag. De onderzoekers willen meer weten over wat er precies in de hersenen gebeurt bij mensen met FTD. Dat is nodig om uiteindelijk een medicijn te kunnen ontwikkelen. Het onderzoek staat onder leiding van dr. Wiep Scheper van het AmsterdamUMC.

Dr. Wiep Scheper: “Met dit onderzoek wordt een belangrijke stap gezet naar het ontrafelen van FTD. Er is nog geen medicijn voor dementie, maar door dit onderzoek omen weer dichterbij.”

Onderzoeken naar parkinson

De ziekte van Parkinson is een ingewikkelde hersenziekte die niet te genezen is. De komende jaren zal het aantal mensen met parkinson in Nederland enorm toenemen, van ruim 50.000 patiënten nu naar 80.000 patiënten in 2040. Die groeiende groep patiënten willen we zoveel mogelijk helpen. Daarom steunt de Hersenstichting verschillende projecten om klachten van patiënten te verminderen en de behandeling van de ziekte te verbeteren.

Beter herstellen na traumatisch hersenletsel

Als je hoofd een plotselinge klap krijgt, kunnen je hersenen schade oplopen. Dat noemen we traumatisch hersenletsel. Je kunt direct na het letsel klachten krijgen, maar ook zelfs jaren later nog. Dat komt omdat je hersenen in de dagen na het ongeluk reageren alsof er een ontsteking is. Je hersenen zwellen dan op en komen klem te zitten in je schedel. Dat kan voor ernstige klachten zorgen die je pas later opmerkt.

De onderzoekers, onder leiding van prof. Wilco Peul, willen de kans op latere klachten verkleinen door het toepassen van het bestaande medicijn Cinryze.

Wil je weten hoe de procedure voor onderzoeksaanvragen in elkaar steekt of welke eisen we aan onderzoeken stellen? Of heb je misschien vragen over hoe onderzoek wordt uitgevoerd? Bekijk dan onze webpagina over de werkwijze van onderzoek.

Meer uitzicht op herstel na een beroerte door bestaand medicijn

Jaarlijks krijgen 42.300 mensen in Nederland een herseninfarct of -bloeding. De gevolgen van een beroerte zijn groot. In het eerste jaar na de beroerte kunnen de hersenen nog voor een deel zelf herstellen. De schade die er daarna nog is, blijft. Er zijn nog geen behandelingen die een jaar na een beroerte helpen om klachten te verminderen en het leven van patiënten verbeteren. Dit onderzoek kan leiden tot een behandeling die dat wel doet.

Ondersteuning voor mantelzorgers van FTD-patiënten

Voor mantelzorgers is de druk bij Frontotemporale dementie (FTD) extra groot. Door de jonge leeftijd hebben zij naast de mantelzorg vaak nog een druk leven.

Partner in Balans is een bestaand online programma voor naasten van patiënten met dementie. Het helpt naasten om een goede balans te vinden tussen de zorgtaken voor hun naaste en hun eigen gezondheid. Prof. dr. Marjolein de Vugt wil dit programma ook geschikt maken voor naasten van FTD-patiënten.

Minder moe na hersenschade

In 2016 waren er volgens het RIVM 645.900 mensen in Nederland die leven met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), zoals een beroerte en traumatisch hersenletsel. De Hersenstichting draagt bij aan onderzoek van de Universiteit Maastricht, onder leiding van Caroline van Heugten en Bert Lenaert. De onderzoekers willen patiënten helpen die na hersenschade vaak moe zijn. Het gaat om mensen die een beroerte hebben gehad, of hersenschade hebben na een ongeluk.

Wat doet COVID-19 met je hersenen?

In 2020 was er één ding dat ons leven beheerste: COVID-19. Over de gevolgen op de lange termijn is vrijwel niets bekend. Wel lijkt het erop dat COVID-19 ook de hersenen aantast. Het is nog niet duidelijk hoe COVID-19 de hersenen beschadigt en waar mensen na de ziekte nog last van kunnen hebben. Daarom is er ook geen goede behandeling. De Hersenstichting draagt met € 325.000 bij aan onderzoek onder leiding van Caroline van Heugten en Janneke Horn. De onderzoekers willen weten of COVID-19 inderdaad voor hersenschade zorgt. En als dat zo is, hoe dat gebeurt en welke schade dat is.

The Migraine – WHAT! Study

Volgens het RIVM is ruim een kwart miljoen mensen met migraine bekend bij de huisarts. Migraine is een aanval van hoofdpijn, die dagen kan duren. Doorgaan met dagelijkse dingen lukt nauwelijks meer. De Hersenstichting ondersteunt ‘The Migraine – WHAT! Study’ van onderzoeker dr. Gisela M. Terwindt. Dit onderzoek probeert de exacte rol van hormoonschommelingen bij migraine-aanvallen bij vrouwen te achterhalen en een preventieve behandeling te vinden.

VR behandeling bij angststoornissen

Maar liefst 1 miljoen Nederlanders hebben te kampen met een angststoornis, zoals pleinvrees of een posttraumatische stressstoornis. Het dagelijkse leven zit voor hen vol problemen, uitdagingen en soms zelfs bedreigingen. Angststoornissen zijn na beroerte de hersenaandoening met de grootste ziektelast. Wim Veling (UMCG) doet onderzoek naar een VR-behandeling voor mensen met extreme achterdocht.

Behandeling van clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een van de meest extreme vormen van pijn en wordt daarom soms ‘zelfmoordhoofdpijn’ genoemd. Clusterhoofdpijn komt bij 1 op de 1000 mensen voor en heeft een grote impact op het dagelijks leven. Dr. Rolf Fronczek (LUMC) doet onderzoek naar een nieuwe behandeling met een GON-injectie.

• Dr. ir. H. Kessels: Alzheimeronderzoek

De Hersenstichting subsidieert het Alzheimeronderzoek van prof. dr. Helmut Kessels, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Hierin wordt onderzocht hoe het natuurlijke beschermingsmechanisme van de hersenen tegen alzheimer geactiveerd kan worden in een actief lerend brein. “Wanneer we weten hoe dit proces precies werkt, kunnen we ook kijken hoe we het natuurlijke beschermingsmechanisme kunnen activeren bij mensen die in het beginstadium van Alzheimer zitten”, zegt Kessels.

Fotograaf: Dirk Gillissen voor UvA

Meer onderzoek

Bekijk de video waarin prof. dr. Helmut Kessels vertelt over zijn onderzoek:

• Prof. dr. R.J. van Oostenbrugge & Prof. dr. W.H. van Zwam: Behandeling beroerte

Samen met de Hartstichting en ZonMw financiert de Hersenstichting het onderzoek MR CLEAN-Late. In deze studie wordt een vervolg gegeven aan eerder onderzoek. Daarin was aangetoond dat het verwijderen van een bloedstolsel uit het hersenbloedvat door middel van een klein slangetje zeer succesvol bleek bij mensen die binnen zes uur nadat ze een beroerte kregen werden behandeld. In MR CLEAN Late wordt nu onderzocht of deze behandeling ook succesvol is bij patiënten die pas later – tot vierentwintig uur – na het krijgen van klachten behandeld worden.

Dr. ir. H. Kessels: Alzheimeronderzoek

Fotograaf: Dirk Gillissen voor UvA

Meer onderzoek

Bekijk de video waarin prof. dr. Helmut Kessels vertelt over zijn onderzoek:

Prof. dr. R.J. van Oostenbrugge & Prof. dr. W.H. van Zwam: Behandeling beroerte

Voor onderzoekers

De Hersenstichting financiert wetenschappelijk hersenonderzoek en (implementatie) projecten om resultaten uit onderzoek verder te brengen die passen binnen de strategie van de Hersenstichting. Bent u een onderzoeker en wilt u graag subsidie aanvragen?

Meer over onze subsidies
Lees meer over onze werkwijze

Deelnemers gezocht

Jij kunt meehelpen een oplossing te vinden voor dementie en andere hersenziekten. Ontdek hoe jij je steentje kunt bijdragen.

www.hersenonderzoek.nl