Minder moe na hersenschade

In 2016 waren er volgens het RIVM 645.900 mensen in Nederland die leven met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), zoals een beroerte en traumatisch hersenletsel. De Hersenstichting draagt bij aan onderzoek van de Universiteit Maastricht, onder leiding van Caroline van Heugten en Bert Lenaert. De onderzoekers willen patiënten helpen die na hersenschade vaak moe zijn. Het gaat om mensen die een beroerte hebben gehad, of hersenschade hebben na een ongeluk.

Onderzoeken naar parkinson

De ziekte van Parkinson is een ingewikkelde hersenziekte die niet te genezen is. De komende jaren zal het aantal mensen met parkinson in Nederland enorm toenemen, van ruim 50.000 patiënten nu naar 80.000 patiënten in 2040. Die groeiende groep patiënten willen we zoveel mogelijk helpen. Daarom steunt de Hersenstichting verschillende projecten om klachten van patiënten te verminderen en de behandeling van de ziekte te verbeteren.

Meer uitzicht op herstel na een beroerte door bestaand medicijn

Jaarlijks krijgen 42.300 mensen in Nederland een herseninfarct of -bloeding. De gevolgen van een beroerte zijn groot. In het eerste jaar na de beroerte kunnen de hersenen nog voor een deel zelf herstellen. De schade die er daarna nog is, blijft. Er zijn nog geen behandelingen die een jaar na een beroerte helpen om klachten te verminderen en het leven van patiënten verbeteren. Dit onderzoek kan leiden tot een behandeling die dat wel doet.

• Rick Schuurman: DBS bij Parkinson

Neurochirurg Rick Schuurman, verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Amsterdam, onderzoekt in zijn studie het plaatsen van diepe hersenelektroden in de hersenen bij de ziekte van Parkinson onder volledige narcose net zo goed werkt als onder plaatselijke verdoving. De ziekte van Parkinson is een hersenaandoening waarbij patiënten last krijgen van beven, traagheid en stijfheid. Vaak helpen medicijnen maar tijdelijk en ervaren patiënten gedurende de dag een wisselend effect van de medicatie. Bij deze patiënten kunnen diepe hersenelektroden worden geplaatst. Tot op heden wordt het eerste deel van de operatie uitgevoerd onder plaatselijke verdoving, waardoor de operatie zeer belastend is voor patiënten.

• Dr. ir. H. Kessels: Alzheimeronderzoek

De Hersenstichting subsidieert het Alzheimeronderzoek van prof. dr. Helmut Kessels, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Hierin wordt onderzocht hoe het natuurlijke beschermingsmechanisme van de hersenen tegen alzheimer geactiveerd kan worden in een actief lerend brein. “Wanneer we weten hoe dit proces precies werkt, kunnen we ook kijken hoe we het natuurlijke beschermingsmechanisme kunnen activeren bij mensen die in het beginstadium van Alzheimer zitten”, zegt Kessels.

Meer onderzoek

Bekijk de video waarin prof. dr. Helmut Kessels vertelt over zijn onderzoek:

• Prof. dr. R.J. (Robert) van Oostenbrugge & Prof. dr. W.H. (Wim) van Zwam: Behandeling beroerte

Samen met de Hartstichting en ZonMw financiert de Hersenstichting het onderzoek MR CLEAN-Late. In deze studie wordt een vervolg gegeven aan eerder onderzoek. Daarin was aangetoond dat het verwijderen van een bloedstolsel uit het hersenbloedvat door middel van een klein slangetje zeer succesvol bleek bij mensen die binnen zes uur nadat ze een beroerte kregen werden behandeld. In MR CLEAN Late wordt nu onderzocht of deze behandeling ook succesvol is bij patiënten die pas later – tot vierentwintig uur – na het krijgen van klachten behandeld worden.

Door omstandigheden kan het zijn dat mensen pas zes uur of langer na de eerste klachten van een beroerte in het ziekenhuis arriveren. De richtlijnen zijn op het moment zo opgesteld dat deze groep patiënten een andere, minder intensieve, behandeling krijgt dan de groep patiënten die binnen zes uur na die eerste klachten arriveert. De onderzoekers verwachten dat voor een geselecteerd deel van deze ‘late’ groep de intensieve behandeling ook succesvol is en zoeken daar bewijs voor. Als dit het geval is dan kan een grotere groep mensen na een beroerte beter en sneller herstellen, waardoor ze minder hersenschade en minder neurologische klachten overhouden na een beroerte. Hierdoor kunnen zij in het dagelijks leven beter functioneren en ervaren ze minder zichtbare en onzichtbare gevolgen van een beroerte.

Rick Schuurman: DBS bij Parkinson

Dr. ir. H. Kessels: Alzheimeronderzoek

Meer onderzoek

Bekijk de video waarin prof. dr. Helmut Kessels vertelt over zijn onderzoek:

The Migraine – WHAT! Study

Volgens het RIVM is ruim een kwart miljoen mensen met migraine bekend bij de huisarts. De Hersenstichting ondersteunt ‘The Migraine – WHAT! Study’ van onderzoeker dr. Gisela M. Terwindt.

VR behandeling bij angststoornissen

Maar liefst 1 miljoen Nederlanders hebben te kampen met een angststoornis, zoals pleinvrees of een post traumatisch stress stoornis. Het dagelijkse leven zit voor hen vol problemen, uitdagingen en soms zelfs bedreigingen. Letterlijk vol angst.

Behandeling van clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een van de meest extreme vormen van pijn en wordt daarom soms ‘zelfmoordhoofdpijn’ genoemd. Clusterhoofdpijn komt bij 1 op de 1000 mensen voor en heeft een grote impact op het dagelijks leven.

Voor onderzoekers

De Hersenstichting financiert wetenschappelijk hersenonderzoek en (implementatie) projecten om resultaten uit onderzoek verder te brengen die passen binnen de strategie van de Hersenstichting. Bent u een onderzoeker en wilt u graag subsidie aanvragen?

Meer over onze subsidies
Lees meer over onze werkwijze

Deelnemers gezocht

Jij kunt meehelpen een oplossing te vinden voor dementie en andere hersenziekten. Ontdek hoe jij je steentje kunt bijdragen.

www.hersenonderzoek.nl