Doel van het onderzoek

Mensen met depressie kunnen licht verhoogde ontstekingswaarden in hun bloed hebben. Deze licht verhoogde ontstekingswaarden gaan vaak samen met specifieke symptomen van depressie, zoals energieverlies, toegenomen eetlust of gewicht, en veel slapen. Dit type depressie wordt ook wel immuno-metabole depressie genoemd. Onderzoekers denken dat de verhoogde ontstekingswaarden een rol kunnen spelen in de behandeling van depressie. Het verlagen van deze ontstekingswaarden met de ontstekingsremmer celecoxib, naast reguliere behandeling met antidepressiva of psychotherapie, kan leiden tot een groter behandelsucces.

Met dit onderzoek willen de onderzoekers te weten komen of toevoeging van een ontstekingsremmer aan reguliere depressie behandeling met antidepressiva of psychotherapie toegevoegde waarde heeft.

Wie kan meedoen?

• volwassen mannen en vrouwen (18-65 jaar) met een matige tot ernstige depressie,
  • bij wie symptomen als energieverlies, toegenomen eetlust of gewicht, en veel slapen aanwezig zijn, en
  • die antidepressiva gebruiken of psychotherapie krijgen

Uw geschiktheid voor deelname wordt in een screening onderzocht, waarbij ook met een vingerprikje wat bloeddruppels worden afgenomen. Uw normale depressiebehandeling blijft tijdens de studie gewoon doorlopen.

Wat houdt deelname in?

Deelnemers gebruiken 12 weken lang de studiemedicatie (celecoxib of placebo). Gedurende deze periode bezoekt u vier keer de onderzoekslocatie (Amsterdam UMC, locatie VUmc), voor een interview, bloedafname en vult u online vragenlijsten in. Daarnaast vult u thuis nog enkele malen een online vragenlijst in. Voor elk bezoek worden reiskosten gecompenseerd en ontvangt u een cadeaubon.

Meer informatie en deelnemen

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van Amsterdam UMC.

Op deze website kunt u meer lezen over het onderzoek en kunt u zichzelf aanmelden voor de studie.
Heeft u nog vragen of opmerkingen? Mail dan naar dit mailadres.

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

De Hersenstichting wil mensen helpen om minder last te hebben van hersenaandoeningen, zoals een depressie. Onderzoek naar manieren om deze aandoeningen te stoppen of minder erg te maken, helpen daarbij. In dit onderzoek willen ze mensen helpen die tot nu toe niet met de bestaande behandelingen geholpen kunnen. Met een  bestaande ontstekingsremmer hopen ze hun stofwisseling weer in balans te brengen en de depressie te verminderen.

Het onderzoek draagt bij aan de doelstelling van de Hersenstichting: minder sterfte en ziektelast door hersenaandoeningen. Als patiënten beter herstellen na een depressie, maakt dat hun leven beter. Daarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek.

Wilt u deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken