Het onderzoek onder leiding van prof. dr. Arjan Blokland aan de Maastricht University hoopt een medicijn te vinden dat helpt bij het herstel na een beroerte. Dat medicijn is roflumilast, een ontstekingsremmer voor patiënten met de longziekte COPD. In eerder onderzoek verbeterde roflumilast al het geheugen van ouderen en patiënten met schizofrenie.

Wie kan meedoen?

U kunt deelnemen aan dit onderzoek als u:

• minimaal een jaar geleden een beroerte heeft gehad
  • tussen de 41 en 70 jaar oud bent
  • sinds de beroerte geheugenproblemen ervaart.

Wat houdt deelname in?

Er doen 100 mensen aan het onderzoek mee. De helft van de deelnemers krijgt het medicijn, de andere helft een neppil (placebo). De deelnemers slikken 12 weken lang één keer per dag een pil en houden in een dagboek bij wanneer deze pillen zijn ingekomen en of er eventuele bijkomstige symptomen optreden.

U brengt eerst een bezoek aan de Universiteit voor een geschiktheidsonderzoek (medisch, geheugenonderzoek). Daarna wordt u vier maal thuis bezocht en worden dezelfde testen uitgevoerd en vragenlijsten ingevuld. Dit duurt zo’n twee uur per keer.

U zal taken doen die het geheugen, de aandacht en de concentratie meten en vragenlijsten invullen om te beoordelen hoe u zich voelt.

Na het onderzoek kunnen de deelnemers die een placebo hebben gehad, alsnog een behandeling met roflumilast krijgen.

Meer informatie en deelnemen

Bent u geïnteresseerd in deelname aan dit onderzoek, of heeft u een vraag? Neem dan gerust contact op via dit ‘Contact Formulier’ van de ROSTMEMA website.

Via deze ROSTMEMA website kunt u ook meer informatie vinden.

Waarom steun de Hersenstichting dit onderzoek?

Er zijn nog steeds geen behandelingen die een jaar na een beroerte helpen om klachten te verminderen en het leven van patiënten verbeteren. Dit onderzoek kan leiden tot een behandeling die dat wel doet.

Het draagt bij aan de doelstelling van de Hersenstichting: minder ziektelast door hersenaandoeningen. Daarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek.

Klik hier als u meer wilt lezen over het onderzoek

Wilt u deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken