Doel van het onderzoek

Bij mensen met de ziekte van Parkinson komen blaasklachten veel voor. Denk aan vaak moeten plassen, sterke aandrang, moeilijk kunnen ophouden, ’s nachts vaak moeten plassen en urineverlies. Deze klachten kunnen het dagelijks leven belemmeren en ervoor zorgen dat mensen minder actief worden. Ook neemt het risico op vallen toe als iemand ’s nachts vaak uit bed moet om te plassen. Blaasklachten kunnen behandeld worden met bijvoorbeeld bekkenbodemoefeningen en adviezen. Een bewezen effectieve behandeling is bekkenfysiotherapie met elektrostimulatie, waarbij zwakke elektrische stroompjes de aandrang om te plassen onderdrukken. Maar we weten nog niet of deze behandeling ook helpt bij mensen met de ziekte van Parkinson. Daarom willen we dat onderzoeken.

Wie kan meedoen?

Voor het onderzoek naar blaasklachten bij de ziekte van Parkinson zijn we op zoek naar deelnemers die:

• de ziekte van Parkinson hebben
  • last hebben van blaasklachten
  • zelfstandig naar één van de onderzoek locaties in Leiden, Baarn, Hoogvliet, Nijmegen, Maastricht of Eindhoven kunnen gaan
  • online vragenlijsten kunnen invullen

Wat houdt deelname in?

Als je meedoet, krijg je twee keer een onderzoek naar de bekkenbodem: één keer voor de behandeling en één keer erna. Ook vul je op vier momenten (voor en na de behandeling, 3 maanden en 1 jaar na de behandeling) een vragenlijst in over je plasklachten en hoe je die ervaart. Het invullen duurt ongeveer 15 minuten per keer en kan online vanuit huis.

De behandeling bestaat uit bekkenfysiotherapie, waarbij je oefeningen doet voor je bekkenbodemspieren en je adviezen krijgt over het ophouden van urine. De behandeling kan dicht bij huis, bij een van de deelnemende bekkenfysiotherapeuten. In de meeste gevallen wordt de behandeling vergoed uit de basisverzekering.

In het onderzoek zijn er drie verschillende groepen. In welke groep je komt, kun je niet kiezen. Iedereen die meedoet krijgt bekkenfysiotherapie. De groepen krijgen verschillende elektrische prikkels, die nauwelijks bijwerkingen hebben.

Deelnemers aan het onderzoek krijgen €50,00 onkosten/reiskostenvergoeding.

Meer informatie en deelnemen

Wil je meedoen aan het onderzoek of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Drs. Dorien Bennink (hoofdonderzoeker, klinisch epidemioloog en bekkenfysiotherapeut) van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Je kunt een e-mail sturen naar onderzoekurologie@lumc.nl of bellen naar 071-5299763.

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

Ongeveer 75 procent van de mensen met de ziekte van Parkinson heeft blaasklachten en een groot deel van deze mensen wordt meerdere keren per nacht wakker om te gaan plassen. Dit heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van leven. Bekkenfysiotherapie is een effectieve behandeling voor blaasklachten, met als voordelen dat het vrijwel geen bijwerkingen heeft en de behandeling kort duurt. Maar het effect van bekkenfysiotherapie met elektrostimulatie bij mensen met de ziekte van Parkinson is nog niet goed onderzocht. De Hersenstichting steunt dit onderzoek om meer te weten te komen over de effectiviteit van deze behandeling en om te ontdekken of het ook bij mensen met Parkinson werkt. Zo draagt dit onderzoek bij aan onze missie: gezonde hersenen voor iedereen.

Het onderzoek is gefinancierd vanuit een gezamenlijke subsidieronde van de Hersenstichting en het Wetenschappelijk College Fysiotherapie (WCF) van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF). Het doel van deze subsidieronde was om de ziektelast bij mensen met een hersenaandoening te verminderen door een optimale inzet van fysiotherapie, waarvan de effectiviteit is bewezen.

Wil je deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken