Doel van het onderzoek

Mensen die meerdere depressies hebben doorgemaakt hebben een hoger risico op een terugval. Dat betekent dat een depressie terugkomt. Een terugval wordt vaak (te) laat herkend. De onderzoekers willen kijken of zij onderliggende psychologische processen kunnen beïnvloeden, om de kans op een terugval te verkleinen.

Het ‘SmartPhone Monitoring Against Recurrence of Depression’ (SMARD) onderzoek gebruikt twee speciale apps op de telefoon die voortdurend de omgeving van de deelnemer scannen en kleine veranderingen in individueel gedrag en sociale activiteiten registreren. Als deze apps een dreigende terugval vroegtijdig kunnen herkennen en een hersentraining de gevoeligheid voor een terugval kan beïnvloeden, kunnen nieuwe depressies voorkomen worden.

Een terugval in een depressie is volgens onderzoeker Eric Ruhé te vergelijken met een angstaanjagend steile glijbaan. ‘Bovenaan gaat het goed. Maar zodra je eenmaal over de rand bent, gaat het heel steil naar beneden.’ De klim vanaf de bodem terug omhoog duurt bij veel mensen lang. ‘Bovendien is een depressie een lijdensweg,’ aldus Ruhé. ‘Elke keer krijg je weer te maken met somberheid, futloosheid. Je kunt snel onrustig en nerveus raken en je vrienden of familie zelfs kwijtraken omdat je ze niet wilt zien.’

Wie kan meedoen?

Voor de SMARD studie zijn we op zoek naar deelnemers die:

• meerdere periodes van depressie hebben doorgemaakt
  • tussen de 18 en 65 jaar oud zijn
  • momenteel geen symptomen van depressie hebben
  • een smartphone bezitten en gebruiken

In een telefonisch gesprek wordt verder besproken of je geschikt bent om deel te nemen aan het onderzoek. Het onderzoek beïnvloedt een eventuele depressiebehandeling die je volgt niet.

Wat houdt deelname in?

Deelnemers downloaden twee apps op hun telefoon. De app BeHapp registreert de communicatie- en gedragspatronen van de deelnemer. De tweede app, SMARD, meet de stemming en lichamelijke symptomen met een zogenaamde dagboekmethode en biedt trainingen die de kans op een terugval moeten verminderen. Deelnemers starten met een eerste set metingen. Daarna wordt gedurende drie weken een hersentraining aangeboden. Na afloop vinden opnieuw metingen plaats. Hierna worden deelnemers elke drie maanden gebeld om te kijken hoe het gaat en of er (onverhoopt) een terugval is opgetreden.

Meer informatie en deelnemen

Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van het Radboudumc.

Op de website van het Radboudumc kan je meer lezen over het onderzoek en kan je je aanmelden voor deelname aan het onderzoek. Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met de onderzoekers via dit e-mailadres.

Onze ambassadeur Annemiek deed al eerder mee aan het onderzoek, bekijk hier hoe dat ging:

Waarom steunt de Hersenstichting dit onderzoek?

De Hersenstichting financiert onderzoek en innovaties zodat er behandelingen komen die hersenaandoeningen genezen, stoppen of vertragen of de kwaliteit van leven voor mensen met een hersenaandoening verbeteren. In deze studie willen de onderzoekers mensen met terugkerende depressies helpen om een terugval eerder te herkennen én een terugval te voorkomen. Daarmee draagt het onderzoek bij aan de doelstelling van de Hersenstichting: gezonde hersenen voor iedereen.

Wilt u deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken