Slaapproblemen bij een hersenaandoening

Veel mensen met een hersenaandoening hebben last van slaapproblemen. Bij mensen met hersenletsel bijvoorbeeld heeft ongeveer de helft van de mensen last van een verstoorde slaap. En bij mensen met parkinson heeft zelfs 70-90% last van slaapproblemen. Slaapproblemen die vaak voorkomen zijn insomnie (vaak wakker worden, moeilijker in- en/of doorslapen), slaapapneu (een ademhalingsstoornis), rusteloze benen, verstoring van je dag-nachtritme of slaperigheid overdag (hypersomnie).​

De oorzaak van de slaapproblemen heeft vaak te maken met de hersenaandoening zelf, of de gevolgen van de aandoening. Zo kun je bijvoorbeeld last hebben van pijn of stress, waardoor je ook minder goed slaapt. Ook als je bepaalde medicatie gebruikt, kan dit invloed hebben op je slaap.

Iedereen die weleens een nacht niet geslapen heeft, weet hoe moeilijk je het de dag erna kunt hebben. Je bent moe, kunt je niet concentreren en wilt eigenlijk maar een ding: naar bed. Een slaapprobleem heeft dan ook een grote impact op je leven. Het kan de klachten die je hebt erger maken en ervoor zorgen dat je minder snel herstelt. Daarnaast kan je op andere manieren merken dat slaapproblemen een grote impact hebben. Het kost bijvoorbeeld meer moeite om je te concentreren, je merkt dat je geheugen slechter werkt en je bent prikkelbaarder en sneller geïrriteerd.

Wat kun je zelf doen?

Het is belangrijk om je arts te vertellen over je slaapproblemen. Zeker als je een hersenaandoening hebt. Je arts kan dan in kaart brengen welke slaapstoornis mogelijk speelt en weet wat je het beste kunt doen om je slaapprobleem te verminderen. Indien nodig kan de huisarts je verwijzen. Bijvoorbeeld naar een psycholoog of slaap/waakcentrum waar ze veel over slaapproblemen weten. Daarnaast zijn er algemene tips die je helpen om beter te kunnen slapen.

Meer informatie over slaapproblemen na een hersenaandoening vind je hier: Slaapproblemen na een hersenaandoening

Wat doet de Hersenstichting?

We willen meer aandacht voor slaapproblemen bij hersenaandoeningen. Te vaak erkennen/herkennen mensen hun eigen slaapklachten niet of weten ze niet dat hier iets aan te doen is. Ook onder zorgprofessionals is niet altijd genoeg aandacht voor slaapproblemen. We willen hier graag verandering in brengen: meer bewustwording over slaap bij een hersenaandoening; handvatten bieden om slaapgedrag te verbeteren en mensen aansporen hulp te zoeken wanneer ze zelf hun slaap niet kunnen verbeteren. We willen vervolgens ook dat er aan mensen die hulp zoeken de juiste behandeling wordt geboden.

Vragen over slaapproblemen bij een hersenaandoening

• Kan het zijn dat mijn hersenaandoening mijn slaapkwaliteit beïnvloedt?

Bij veel hersenaandoeningen komen slaapklachten voor. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van slapeloosheid (vaak wakker worden, moeilijker in- en/of doorslapen), slaapapneu (een ademhalingsstoornis), rusteloze benen, verstoring van je dag-nachtritme of slaperigheid overdag. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

• De schade in je hersenen kan ervoor zorgen dat slapen moeilijker gaat.
    • Zorgen en stress over de aandoening maken slapen lastig.
    • Lichamelijke ongemakken of pijn houden je wakker.
    • Medicatie die je gebruikt heeft invloed op je slaap.
    • Grote vermoeidheid door de dag heen maakt slapen lastig.

Je leest meer over slaapproblemen na een hersenaandoening op onze website: Slaapproblemen na een hersenaandoening  – Hersenstichting

• Kan mijn medicatie invloed hebben op mijn slaap?

Er zijn verschillende medicijnen die invloed kunnen hebben op je slaapkwaliteit. Het effect hiervan kan erg verschillen. Zo kunnen bepaalde medicijnen, zoals stimulerende medicatie, bijvoorbeeld slapeloosheid geven. Terwijl andere medicijnen, bijvoorbeeld bepaalde medicijnen voor parkinson of epilepsie, juist slaperigheid overdag geven. Soms kunnen medicijnen angstige dromen veroorzaken (bijvoorbeeld bepaalde medicijnen bij hartproblemen) en anderen kunnen rusteloze benen versterken (antidepressiva). Andersom zijn er ook medicijnen die niet direct bedoeld zijn voor de slaap, maar die slaap soms wel kunnen verbeteren (bijvoorbeeld bepaalde medicijnen tegen depressie).

Als je het idee hebt dat je slecht slaapt sinds je een bepaald medicijn slikt, dan is het goed om hierover met je arts te praten. Misschien is er een ander medicijn waarbij je minder klachten ervaart. Of je kunt het middel mogelijk op een ander moment van de dag nemen. Ook kan de arts je adviseren om een lagere dosis van het middel te nemen. Ga hiermee niet zelf experimenteren, maar doe dit altijd in overleg met je arts.

• Sinds mijn hersenletsel slaap ik slecht. Wat kan ik doen om beter te slapen?

Als je slecht slaapt, kun je allerlei klachten krijgen. Je bent moe, hebt een slechter humeur, voelt je angstig of hebt meer moeite om iets te onthouden of je te concentreren.

Slecht slapen kan er ook voor zorgen dat klachten die je al hebt, nog erger worden. Een serieus probleem dus, waar mensen met een hersenaandoening helaas nog niet altijd goed bij geholpen worden.

Meer informatie en tips bij slaapproblemen na een hersenaandoening lees je hier.

Meer informatie? Lees 5 vragen over slaapproblemen na een hersenaandoening  – Nieuws – Hersenstichting