ZonMw en de Hersenstichting bundelen de krachten voor meer kennis over niet-aangeboren hersenletsel

Om meer inzicht en overzicht te krijgen in de beschikbare behandelingen en interventies voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bundelen ZonMw en de Hersenstichting hun krachten. Samen openen ze een subsidieoproep om met €1.500.000 projecten te financieren die inzicht geven in de werkzame elementen van bestaande interventies. Deze gezamenlijke subsidieoproep hebben de Hersenstichting en ZonMw bekrachtigd met een samenwerkingsovereenkomst.

Ingrijpend

In 2016 waren er volgens het RIVM 645.900 mensen in Nederland die leven met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), zoals een beroerte en traumatisch hersenletsel. De lichamelijke, functionele beperkingen vallen de meeste mensen in de omgeving van de getroffene vaak direct op. De ‘onzichtbare gevolgen’ zijn minder opvallend en komen vaak na enige tijd pas tot uiting. Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is erg ingrijpend voor de persoon die het is overkomen.

Langdurige zorgvraag

ZonMw en de Hersenstichting investeren anderhalf miljoen euro in een subsidieoproep voor mensen met NAH met een langdurige en intensieve zorgvraag.

Johanna Haanstra voorzitter programmacommissie ZonMw-programma Gewoon Bijzonder: ‘Als het om niet-aangeboren hersenletsel gaat is het een grote opgave om de gevolgen op de langere termijn voor ogen te hebben en te houden. In de revalidatiefase is er volop aandacht voor mensen met NAH, maar jaren later raken zij meestal uit beeld terwijl zij nog steeds met allerlei klachten kampen.’

Effectief en doelgericht

ZonMw en de Hersenstichting willen minimaal 5 projecten financieren waarbij zowel sprake is van kennisontwikkeling, als van kennisbundeling en – implementatie. Voor de kennisontwikkeling gaat het om onderzoek naar de werkzame elementen of effectiviteit van bestaande behandelingen of interventies. Voor de kennisbundeling gaat het om het systematisch bundelen en toepasbaar maken van resultaten uit onderzoek of reeds bestaande kennis.

Els van der Rhee, projectleider Doelrealisatie van de Hersenstichting: ‘Helaas bestaat er nog geen gerichte behandeling die voor iedereen werkt. Leren omgaan met de gevolgen is in sommige gevallen helaas nog de enige optie. Door samen met ZonMw op zoek te gaan naar de beste onderdelen van de huidige behandelingen kunnen we kijken hoe we nieuwe behandelingen kunnen ontwikkelen die effectief en doelgericht zijn. Om het leven met niet-aangeboren hersenletsel zo gewoon mogelijk te maken.’

Subsidieoproep

De subsidieoproep staat inmiddels open vanuit het ZonMw-programma Gewoon Bijzonder. Gewoon Bijzonder richt zich op het verbeteren van zorg en ondersteuning van mensen met een verstandelijke beperking, meervoudige beperking en niet-aangeboren hersenletsel.

In de projecten gaan diverse partijen samenwerken om te komen tot kennis die antwoord geeft op vragen uit de praktijk. De samenwerking bestaat uit ten minste een onderzoeksorganisatie, zorginstelling, ervaringsdeskundigen en partijen uit de hersenletsel Alliantie, Breinlijn, of het Kennisnetwerk CVA NL.