Alle algemene vragen over de Ommetje-app: van Erik Scherder tot alle redenen om de app te gebruiken.

Algemene vragen

• Wat is Ommetje?

Ommetje is een initiatief van de Hersenstichting om mensen meer te laten bewegen gedurende de dag. Meer bewegen is goed voor de hersengezondheid en doorbreekt het patroon van te lang stilzitten. Tijdens de coronacrisis zitten we meer, waardoor het extra belangrijk is om af en toe een ommetje te maken.

• Wat heeft Erik Scherder met Ommetje te maken?

Erik Scherder is ambassadeur van de Ommetje-app van de Hersenstichting. Hij steunt dit initiatief. Hij is Hoogleraar Neuropsychologie en staat bekend als de ‘beweegprofessor’. Daarom motiveert hij jou in de app om te bewegen en deelt hij hersenweetjes over bewegen en de hersenen. Eén van zijn belangrijkste boodschappen is dat mensen meer moeten bewegen om hun hersenen gezond te houden.

• Waarom zou ik de app gebruiken?

Met de app word je gestimuleerd en gemotiveerd om in beweging te komen. Bovendien kan je met vrienden, familie of collega’s een team aanmaken en elkaar uitdagen. Zo kan je op een leuke manier toch een beetje ‘samen’ bewegen.

• Waarom is een ommetje maken gezond?

Regelmatig bewegen:

• houdt mensen gezond en beschermt tegen cognitieve achteruitgang.
    • verkleint de kans op verschillende hersenaandoeningen zoals dementie, beroertes en depressie.
    • verhoogt bewegen de weerstand, productiviteit en creativiteit.
    • vermindert stress en zorgt voor een betere stemming.

Meer lezen over bewegen en de hersenen?

• Voor wie is Ommetje?

Ommetje is voor iedereen die wil werken aan gezondere hersenen.

• Van wie is Ommetje?

Ommetje is ontwikkeld in opdracht van de Hersenstichting, in samenwerking met Better Together Agency, M.J. Sala Holding Adam en Canvas Heroes.

• Waarom heeft de Hersenstichting deze app ontwikkeld?

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen, voor iedereen.

Regelmatig bewegen beschermt tegen cognitieve achteruitgang. Het verkleint de risico’s op verschillende hersenaandoeningen, zoals dementie, beroerte en depressie.

Daarnaast verhoogt het de weerstand, productiviteit en creativiteit. Door te bewegen vermindert stress en het zorgt voor een betere stemming. Met de app wil de Hersenstichting mensen stimuleren om meer te bewegen en zo te werken aan gezondere hersenen.

• Tot wanneer kan ik Ommetje gebruiken?

Tot in ieder geval 31 december 2024 helpt deze app je nog om te blijven werken aan je hersengezondheid.

• Waarom duurt een ommetje 20 minuten?

Een ommetje van minstens 20 minuten heeft bewezen positieve effecten op de (hersen)gezondheid. De beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad geven aan dat je per week tenminste 150 minuten matig intensief moet bewegen. Hiermee wordt bedoeld dat je hartslag omhoog gaat en je ademhaling dieper en sneller wordt tijdens de beweging.

• Kost Ommetje geld?

Nee, het gebruik van de Ommetje-app is gratis.

• Kan ik Ommetje koppelen aan andere apps?

Helaas is het nog niet mogelijk om Ommetje te koppelen aan andere apps. De apps kunnen wel op hetzelfde moment worden gebruikt. We hopen in de toekomst deze functie te kunnen implementeren.

• Kan ik Ommetje koppelen aan mijn Smart Watch of Fitbit?

Helaas is het nog niet mogelijk om de Ommetje app te koppelen aan Strava, Fitbit en andere smart devices.

• Kan ik Ommetje in het buitenland gebruiken?

Op dit moment is de app niet te downloaden in het buitenland. De app is niet ingericht voor gebruik in het buitenland. Hoewel het kan dat sommige functionaliteiten buiten Nederland werken, garanderen we dit niet. Het kan daardoor voorkomen dat je buiten Nederland de app niet naar behoren kunt gebruiken.

• Kan ik mijn gebruikersnaam wijzigen?

Ja, het is mogelijk om je gebruikersnaam te wijzigen via ‘Account instellingen’. Je bedenkt dan zelf een nieuwe, anonieme naam. Je dient hiervoor eerst de app te updaten naar versie 3.5.5. Hou de App of Playstore in de gaten voor updates.

• Kan ik doneren vanuit de app?

Jazeker, dat kan. Door te klikken op de link in de app word je doorverwezen naar de website van de Hersenstichting waar je kunt doneren. Alvast bedankt voor je donatie! Met jouw bijdrage kunnen we meer hersenonderzoek doen.

• Is de app in het Engels beschikbaar?

Ja. De app is in het Engels beschikbaar. Bij het aanmaken van een account kies je voor de Engels of Nederlandse taal. Je kan het later aanpassen via ‘Account instellingen’.

• Wanneer kan ik de app updaten?

De app meldt wanneer een nieuwe versie beschikbaar is. Dit staat onderin de app. Als er
    geen melding staat, is je app up-to-date. Je kan dit ook checken in de App en Play Store.

• Waar kan ik de nieuwsberichten vinden?

Nieuwsberichten kunt u vinden onder ‘Nieuws’. Dit staat onderin de app. Wanneer er een nieuwsbericht is geplaatst, zal hier een icoontje naast verschijnen.

• Wat is een Challenge?

Steeds meer gemeenten houden speciale acties met de Ommetje app. Tijdens een speciale actie wandelen verenigingen, bedrijven en familieteams tegen elkaar. Wanneer jouw gemeente hieraan deelneemt, hoor je dit via de communicatiekanalen van jouw gemeente.

Mocht jouw gemeente een dergelijke actie (nog) niet hebben, dan hoef je niets in te vullen.

• Hoe doe ik mee aan een Challenge?

1. Je gemeente deelt een actiecode via de eigen communicatiekanalen.
    2. Op de homepage in je Ommetje app vind je het kopje Challenge. Vul de actiecode in in het invulveld waar ‘Code’ staat.
    3. Druk op Controleren.

Jouw Ommetje app is nu gekoppeld aan de specifieke actie van jouw gemeente. Je doet nu mee aan de Challenge!

Regelmatig bewegen:

• houdt mensen gezond en beschermt tegen cognitieve achteruitgang.
  • verhoogt bewegen de weerstand, productiviteit en creativiteit.
  • vermindert stress en zorgt voor een betere stemming.

Meer lezen over bewegen en de hersenen?

Ommetje is voor iedereen die wil werken aan gezondere hersenen.

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen, voor iedereen.

Nee, het gebruik van de Ommetje-app is gratis.

1. Je gemeente deelt een actiecode via de eigen communicatiekanalen.
3. Druk op Controleren.

Vragen over privacy

Persoonlijke gegevens van gebruikers van de Ommetje-app worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. Lees voor meer informatie onze privacyverklaring.

Je ontvangt alleen mails wanneer je hier expliciet toestemming voor hebt gegeven.

Onderaan iedere mail kan je jouw voorkeuren wijzigen of je uitschrijven. Een uitzondering hierop zijn service e-mails die voor iedere gebruiker van belang zijn, bijvoorbeeld bij een nieuwe functionaliteit van de app.

Ommetje maakt gebruik van GPS om jouw routekaarten samen te stellen. Dit kunnen we helaas niet doen als jouw locatietracker niet aan staat. Het is natuurlijk niet verplicht.

Om je account en persoonsgegevens in de Ommetje-app te verwijderen, ga je naar de accountpagina binnen de app. Onderaan vind je de knop ‘Mijn account verwijderen’.

Bij het verwijderen van je account worden alle aan jou gerelateerde persoonsgegevens geanonimiseerd. Dit houdt in dat informatie zoals locatiegegevens, gebruikersdata (aantal gelopen ommetjes, tijden, duur en afstand), verdiende XP-punten, medailles en badges, en eventuele informatie over je beweeggedrag die je hebt verstrekt, niet langer naar jou te herleiden zijn.