Heb je in de app al op “ik doe mee!’ geklikt? Super dat je op 30 juni een zwerfafvalommetje gaat maken. Wil je eerst wat meer informatie voor je meedoet? Dan ben je op deze pagina ook aan het juiste adres.

In het kort: samen met onze 1,3 miljoen wandelaars, gaan we op woensdag 30 juni, 30 minuten lang een zwerfafvalommetje maken!

Wat gaan we doen?

We roepen iedereen op om op woensdag 30 juni, 30 minuten lang een zwerfafvalommetje te maken. Dat is niet alleen goed voor je fysieke en mentale gezondheid, maar ook voor het milieu.

Want als je toch al je Ommetje loopt, waarom zou je dan niet jouw wandelomgeving een stukje schoner maken?

Doe je ook mee op 30 juni?

Ben je enthousiast en wil jij op 30 juni ook een #zwerfafvalommetje maken? Doe dan het volgende:

• Start je Ommetje-app
  • Als je het nog niet hebt gedaan, klik op: “ik doe mee” in het speciale Zwerfafvalbadge-venster in de app;
  • Trek handschoenen aan en neem een vuilniszak mee;
  • Loop een Ommetje van minimaal 30 minuten en raap zwerfafval;
  • Klaar? Je krijgt de unieke Zwerfafvalbadge en zelfs 10XP! En net zo belangrijk: je hebt geholpen Nederland een beetje schoner te maken.
  • Maak een foto tijdens je #zwerfafvalommetje en deel dit op social media! Tag de Hersenstichting en we delen je bericht!

Wil je meer weten? Bij Ommetje Support vind je antwoord op de belangrijkste vragen over het zwerfafvalommetje.

Waarom een zwerfafvalommetje?

Een zwerfafvalvrij Nederland begint bij samenwerking. Daarom willen we, samen met Nederland Schoon, Ommetje-wandelaars motiveren en enthousiasmeren om in actie te komen voor een omgeving zonder zwerfafval.

Nederland Schoon zet zich al jaren in om zwerfafval in Nederland te voorkomen en te bestrijden. De samenwerking met Ommetje is dan ook heel logisch. Want wist je dat een schone omgeving positief werkt op je hersenen?

Zo ga je veilig op pad

Jouw gezondheid en die van anderen staat voorop. Ga je zwerfafval rapen? Dan zijn de volgende veiligheidsadviezen belangrijk!

• Raap je afval met mensen buiten je huishouden? Hou 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Draag altijd rubber of latex handschoenen als je zwerfafval raapt. Of gebruik een grijper. Gebruik je wegwerphandschoenen, gooi ze dan na het opschonen bij het restafval. Supporter van Schoon handschoenen zijn geschikt voor hergebruik. Je kunt ze op 40 °C wassen. Op 60 °C wassen kan ook, maar dan vervaagt de kleur. Ze zijn niet geschikt voor de droger.
  • Vind je zwerfafval dat je niet vertrouwt? Laat het liggen.
  • Gooi zwerfafval direct weg in een afvalbak.
  • Deel geen handschoenen, grijper of drinkfles.
  • Vind je zwerfafval dat je niet vertrouwt? Laat het liggen.
  • Gooi zwerfafval direct weg in een afvalbak.
  • Deel geen handschoenen, grijper of drinkfles.

Iedere dag een Ommetje in een schone omgeving?

Wandel je vaker een ommetje in dezelfde buurt? Op Supportervanschoon.nl kun je jouw schoongebied aanmaken, dat jij vrijhoudt van zwerfafval. Dat mag een straat zijn, maar ook een route die jij vaak loopt. Zet je schoongebied dus op de kaart en maak er eens in de zoveel tijd een zwerfafvalommetje.

Iedereen mag weten dat jij zwerfafval gaat rapen!

#zwerfafvalommetje:
deel met vrienden

Samen houden we Nederland schoon. Laat zien dat jij meedoet en daag anderen uit.

Maak een foto van je #zwerfafvalommetje en deel met je vrienden op social media. Daag ze uit voor een Ommetje!