Tijdens onze Brain Awareness Week, die volledig in het teken van ‘onzichtbare gevolgen’ staat, biedt Yogacentrum Tilburg gratis online yogalessen aan. De yogalessen zijn speciaal voor mensen met hersenletsel. Je kunt één of meerdere yogalessen volgen. De uitleg van de lessen vind je onder het aanmeldformulier.

Meld je aan!

Lees in het privacy statement hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens. We hebben je e-mailadres nodig voor het versturen van de videolink voor de online yogales. Wil je niet per e-mail op de hoogte worden gehouden van nieuws, tips en acties, dan ontvang je na deze yogales nog één mailtje van ons. Daarna verwijderen we jouw mailadres uit ons systeem.

Heb jij je aangemeld voor een yogales en mocht je op de dag zelf toch niet kunnen? Geen paniek! Je ontvangt later van ons een mailtje met de terugkijklink.

De lessen

Woensdag 17 maart 11.00 – 11.45 uur: Prikkels en focus
Heb jij last van overprikkeling en moeite om je te focussen? Dan is deze les perfect voor jou! In de les ‘prikkels en focus’ werkt de yogadocente namelijk op een rustige manier met deze twee thema’s. De docente zal je helpen om je af te sluiten voor prikkels, door verschillende houdingen en ademhalingsoefeningen. Dit helpt je niet alleen in het afremmen van de prikkels, maar ook om je energie weer even op te bouwen.

Vrijdag 19 maart 11.00 – 11.45 uur: Yoga Nidra, slaap yoga
Mensen kunnen als gevolg van een hersenaandoening te maken krijgen met extreme vermoeidheid. Naast vermoeidheid kunnen zij ook slaapproblemen krijgen of zelfs slaapstoornissen. Slaap je slecht of wil je je slaapkwaliteit verbeteren? Wil je meer rust hebben gedurende de dag, minder stress ervaren en meer ontspannen en positiever in het leven staan? Dan is Yoga Nidra een les voor jou! Bij deze bijzondere yogavorm lig je tijdens de les op je rug en zal je in de allerdiepste staat van ontspanning worden gebracht. Niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk!

Zaterdag 20 maart 11.00 – 11.45 uur: Kracht en Balans
Wil jij na je hersenaandoening weer in je kracht komen staan en toewerken naar meer geloof in eigen kunnen? Dan is deze les iets voor jou. De yogadocent speelt op een rustige manier met de twee thema’s kracht en balans. We zijn vaak sterker dan we denken. Het gaat er in deze les niet om wat je niet kan, maar juist om wat je wel kan!

Waarom is ontspannen zo belangrijk voor je hersenen?

Ontspannen is enorm belangrijk voor je hersenen. Je hersenen gaan namelijk bij te veel stress of spanning minder goed functioneren. Je gaat bijvoorbeeld vaker dingen vergeten, bent sneller afgeleid of je wordt gevoeliger voor negatieve emoties. Dit is te voorkomen door je hersenen voldoende rustmomenten te geven. Bijvoorbeeld met yoga. Je hersenen krijgen hierdoor de tijd om te herstellen. Wanneer je dit goed doet, ervaar je bijvoorbeeld meer energie en meer focus.

Tips voor (meer) ontspanning

• Maak iedere dag bewust tijd voor een ontspannende activiteit, plan het desnoods in je agenda;
  • Bedenk wat bij jou voor ontspanning zorgt. Voor de één is het een wandeling of een goed gesprek, voor de ander een warme douche of een avondje zingen in een koor;
  • Zorg voor een regelmatig ritme, waarin je inspanning afwisselt met ontspanning. Een regelmatig ritme zorgt voor overzicht en een opgeruimd gevoel;
  • Doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Bijvoorbeeld gebaseerd op yoga, mindfulness of meditatie. Op internet zijn veel filmpjes te vinden. Je kunt natuurlijk ook een cursus yoga, mindfulness of meditatie proberen.
  • Ga na waar de stress vandaan komt. Houd een dagboekje bij zodat je bewust patronen en bijbehorende signalen van stress leert herkennen. Ook is het goed om te beschrijven waardoor je ontspant en waar je energie van krijgt.
  • Las een piekerkwartiertje in; sta jezelf toe alleen in dat kwartier te piekeren over van alles en laat het daarna los.
  • Luister naar je favoriete muziek, het ontspant.
  • Beweeg in de natuur; het heeft een bewezen ontspannen effect.
  • Luister naar je favoriete muziek, het ontspant.
  • Beweeg in de natuur; het heeft een bewezen ontspannen effect.

Wil je meer weten over ontspanning?

Klik hier