HersenMagazine maart 2019

De uitgave van het HersenMagazine van maart 2019 heeft het thema ‘Slaap’. Dit nummer gaat over wat er in onze hersenen gebeurt als we slapen. En waarom slaapt de een goed en de ander slecht? Wetenschappers vertellen over de laatste stand van zaken rondom hersenen en slaap.

Met onderstaande artikelen krijgt u alvast een voorproefje van de artikelen in het HersenMagazine van maart 2019. Wilt u het gehele magazine lezen? Bestel of download hem nu in onze webwinkel.

‘Slapen veegt de hersenen schoon’

Ook als we slapen zijn onze hersenen nog volop aan het werk. Waarom slapen we dan? Professor Eus van Someren van het Nederlands Herseninstituut in Amsterdam beantwoordt 10 vragen over slaap.

‘Ineens lig je daar met een hersenbloeding’

Oud-profschaatser en schaatstrainer Wouter olde Heuvel wordt op zijn 32e plotseling getroffen door een hersenbloeding. Hij werd volledig overvallen. Lees hier wat er precies met hem gebeurde en wat het met hem deed.

Slaapstraat helpt mensen beter de nacht door

Volgens huisarts Bart van Pinxteren hebben patiënten vaak een slaapprobleem. Om deze mensen te helpen startte hij samen met andere huisartsen, apothekers en praktijkondersteuners het project Slaapstraat. Bart van Pinxteren vertelt er meer over.

Wakker worden met een beroerte

Een beroerte kan op ieder moment toeslaan, ook tijdens de slaap. In de studie MRCLEAN-Late bekijkt radioloog Wim van Zwam samen met andere onderzoekers het effect van behandeling bij mensen die 6 tot 24 uur na het ontstaan van hun beroerte worden behandeld. Lees hier het interview met van Zwam.

'Goede slaap helpt bij hersenaandoeningen'

Professor Ysbrand van der Werf onderzoekt wat de rol is van slaapproblemen bij onder meer dementie, depressie en de ziekte van Parkinson. Lees hier meer over deze onderzoeken.

Toekomstdromen van wetenschappers

Wetenschappers blijven altijd dromen houden op hun eigen onderzoeksgebied. In elke editie van het HersenMagazine worden de toekomstdromen van verschillende wetenschappers en hun onderzoeken vermeld.  De toekomstdromen uit het HersenMagazine van maart 2019 zijn van radioloog Wim van Zwam en van slaapprofessor Ysbrand van der Werf.

Aanmelden nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.