Hoe houd ik mijn hersenen gezond?

Je kunt zelf veel doen om je hersenen in conditie te houden. Gezonde voeding, voldoende slaap en regelmatig bewegen kunnen helpen om je hersenen zo gezond mogelijk te houden en het risico op hersenaandoeningen te verkleinen. Ook is het belangrijk om je hersenen uit te blijven dagen. Wil jij actief werken aan de gezondheid van je hersenen? Meld je dan aan voor de HersenCoach. Een online training van 7 weken, waarin je met wetenschappelijk onderbouwde tips van experts en concrete opdrachten aan de slag kan om jouw hersengezondheid te verbeteren. Vul onderstaand formulier in en doe mee!

Doe mee met de HersenCoach!

Wil jij, onder begeleiding van onze Hersenexperts, online gecoacht worden om je hersengezondheid te verbeteren? De HersenCoach is een programma van 6 weken waarin je iedere week aan de slag gaat met een nieuw onderwerp en een nieuwe opdracht voor de week.

Ouder worden: wat verandert er in onze hersenen?

20-25 jaar

Rond deze leeftijd zijn je hersenen biologisch gezien volgroeid. De hersenen groeien niet meer, maar veranderen nog steeds.

30 jaar

Vanaf deze leeftijd neemt het hersenvolume af. Daar merk je niet zo veel van.

50+ jaar

Vanaf deze leeftijd gaan bepaalde functies merkbaar minder goed werken. Zo kan het lastiger zijn om op een naam te komen of jezelf iets nieuws aan te leren.

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op je hersenen. Naarmate we ouder worden, worden onze hersenen minder flexibel. Maar tot op hoge leeftijd kunnen er nieuwe verbindingen in de hersenen worden aangemaakt. Een volwassene kan dus nog steeds nieuwe dingen leren, al gaat dit wat minder snel dan tijdens de kindertijd.