Gezonde hersenen zijn niet vanzelfsprekend. Veel mensen krijgen gedurende hun leven te maken met een hersenaandoening. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om je hersenen in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Hoe houd ik mijn hersenen gezond?

Je kunt zelf veel doen om je hersenen in conditie te houden. Gezonde voeding, voldoende slaap en regelmatig bewegen kunnen helpen om je hersenen in vorm te houden. Ook is het belangrijk om je hersenen uit te blijven dagen. Wil jij actief werken aan de gezondheid van je hersenen? Doe dan mee met de online cursus van de hersenstichting waarin je gedurende 6 weken tips en activiteiten ontvangt voor gezondere hersenen. Vul onderstaand formulier in en doe mee!

Tijdens de Brain Awareness Week vanaf 16 maart tot en met 22 maart wordt er internationaal aandacht gegeven aan de hersenen. Hoe werken ze? Hoe worden ze ziek? Maar vooral: hoe houden we de hersenen gezond?

Meld je aan voor de online cursus ”Houd je hersenen gezond”

En ontvang alles wat je nodig hebt voor de online cursus in de mail.

Wil je meer weten over hoe de Hersenstichting omgaat met jouw privacy? Lees ons privacy statement.

Ouder worden: wat verandert er in onze hersenen?

20-25 jaar

Rond deze leeftijd zijn je hersenen biologisch gezien volgroeid. De hersenen groeien niet meer, maar veranderen nog steeds.

30 jaar

Vanaf deze leeftijd neemt het hersenvolume af. Daar merk je niet zo veel van.

50+ jaar

Vanaf deze leeftijd gaan bepaalde functies merkbaar minder goed werken. Zo kan het lastiger zijn om op een naam te komen of jezelf iets nieuws aan te leren.

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op je hersenen. Naarmate we ouder worden, worden onze hersenen minder flexibel. Maar tot op hoge leeftijd kunnen er nieuwe verbindingen in de hersenen worden aangemaakt. Een volwassene kan dus nog steeds nieuwe dingen leren, al gaat dit wat minder snel dan tijdens de kindertijd.