Welke uitdaging is goed voor de hersenen?

Het belangrijkste is dat je af en toe het automatisme doorbreekt en dingen doet die nieuw voor je zijn. Doe eens een andere puzzel dan je gewend bent, loop een ander ommetje door je wijk of leer een instrument bespelen in plaats van een avondje tv. Door eens iets anders te doen dan anders zorg je dat je hersenen nieuwe verbindingen aanmaken. En wordt de nieuwe activiteit weer een automatisme? Doorbreek ‘m dan opnieuw. Blijf op zoek naar uitdagingen en zorg voor afwisseling.

Tips: hoe kan ik mijn hersenen trainen en uitdagen?

  • Verras je tafelgenoten met een gerecht uit een andere wereldkeuken. Zo leer je nieuwe kooktechnieken en vreemde ingrediënten kennen;
  • Start met een cursus Italiaans of Spaans, zodat je bij je volgende vakantie de taal spreekt. Je hersenen nog meer uitdagen? Leer een echt vreemde taal zoals Chinees;
  • Loop eens een ander ommetje dan je gewend bent. Ga op ontdekking in je eigen wijk.
  • Leer gitaarspelen. Dit instrument kun je ook zelf leren bespelen met behulp van boekjes en online instructies;
  • Pak weer eens een spelletje uit de kast. Memory, schaken of bridgen zijn niet alleen gezellig, maar ook een goede training voor je hersenen.
  • Neem een abonnement op de krant. Of als je die al hebt, verander van krant. Zo kom je in aanraking met nieuwe inzichten en weer eens een andere puzzel;
  • Wissel af! Als een nieuwe activiteit weer een automatisme wordt, maak je geen nieuwe hersenverbindingen meer aan. Als je elke keer met gemak sudoku’s met drie sterren maakt, wordt het tijd voor vier sterren óf een ander soort puzzel. Blijf op zoek gaan naar uitdagingen en zorg voor afwisseling.
  • Verras je tafelgenoten met een gerecht uit een andere wereldkeuken. Zo leer je nieuwe kooktechnieken en vreemde ingrediënten kennen;
  • Start met een cursus Italiaans of Spaans, zodat je bij je volgende vakantie de taal spreekt. Je hersenen nog meer uitdagen? Leer een echt vreemde taal zoals Chinees;
  • Loop eens een ander ommetje dan je gewend bent. Ga op ontdekking in je eigen wijk.
  • Leer gitaarspelen. Dit instrument kun je ook zelf leren bespelen met behulp van boekjes en online instructies;
  • Pak weer eens een spelletje uit de kast. Memory, schaken of bridgen zijn niet alleen gezellig, maar ook een goede training voor je hersenen.
  • Neem een abonnement op de krant. Of als je die al hebt, verander van krant. Zo kom je in aanraking met nieuwe inzichten en weer eens een andere puzzel;
  • Wissel af! Als een nieuwe activiteit weer een automatisme wordt, maak je geen nieuwe hersenverbindingen meer aan. Als je elke keer met gemak sudoku’s met drie sterren maakt, wordt het tijd voor vier sterren óf een ander soort puzzel. Blijf op zoek gaan naar uitdagingen en zorg voor afwisseling.

Gratis online training: HersenCoach

Vind jij de gezondheid van jouw hersenen ook belangrijk? Doe de gratis online training HersenCoach. Onze hersenexperts geven opdrachten, tips en uitleg. In 7 weken leer jij hoe je je hersenen fit kunt houden!

Waarom is uitdaging belangrijk voor de hersenen?

Uitdaging prikkelt je hersenen: het stimuleert de aanmaak van nieuwe verbindingen tussen hersencellen. Deze toename in verbindingen zorgt voor meer cognitieve reserve. Dat is het vermogen om te kunnen compenseren voor schade in je hersenen. Hoe meer cognitieve reserve, hoe langzamer de veroudering van je hersenen. Het kan niet voorkómen dat veroudering optreedt, maar wel de klachten die bij veroudering horen, uitstellen. Dagelijkse hersengymnastiek vermindert zo het risico op hersenaandoeningen zoals dementie.

Cognitieve reserve zorgt ervoor dat je langer op hetzelfde niveau kunt presteren. Op latere leeftijd kan het aandoeningen en klachten die bij veroudering horen, uitstellen of vertragen.

Uitdaging is overigens ook goed voor je zelfvertrouwen. Door activiteiten te ondernemen die je hersenen in een goede conditie houden, bewijs je dat je in staat bent nieuwe dingen aan te leren. En daar ben je nooit te oud voor.

Folder | Hersenen en training

Meer weten over het trainen en uitdagen van je hersenen? Download of bestel de folder ‘Hersenen en training’.

Ga aan de slag

Uitdaging is belangrijk, dus ga aan de slag. Start met lezen, puzzelen of een potje kaarten. Het maakt niet uit wat je doet, zolang het maar een uitdaging is waar je plezier aan beleeft. En blijf het doen: het fit houden van je hersenen, is net als je lichamelijke conditie, een opgave waar je regelmatig in moet investeren. Laat je niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt of als de verbetering niet direct merkbaar is. Je inspanningen hebben wel degelijk invloed op de gezondheid van je hersenen.

Puzzelboekje | Hersenkrakers

Iets nieuws doen, houdt onze hersenen flexibel. Dit puzzelboekje staat vol met verschillende puzzels en nog meer tips om je hersenen gezond te houden.