Delen

Slaap

Slapen is vaak fijn; u rust uit en heeft energie om met plezier aan uw dagelijkse activiteiten te beginnen. Wanneer u slaapt, blokkeren uw hersenen alle omgevingsprikkels zodat de buitenwereld tijdelijk nauwelijks invloed heeft.

Slaap is belangrijk voor het gezond houden van uw hersenen; het heeft een positieve invloed op het geheugen en het afweersysteem. Als u langere tijd slecht slaapt, heeft u een verhoogd risico op angst, depressie, diabetes type 2, obesitas, hart- en vaatziekten en dementie.

Tips om beter te slapen

  • Zorg voor voldoende blootstelling aan natuurlijk daglicht overdag, vooral ’s morgens;
  • Sport intensief zo’n drie-vier uur voor u wilt slapen, maar niet dichter bij uw bedtijd;
  • Vermijd dutjes overdag;
  • Onderneem een uur voor het slapen gaan alleen nog maar ontspannende activiteiten;
  • Vermijd alcohol- of cafeïnehoudende dranken en nuttig geen zware maaltijd in de uren voor het slapen gaan;
  • Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer;
  • Laat smartphones/tablets/laptops en tv's weg uit de slaapkamer;
  • Probeer een regelmatige tijd voor het opstaan aan te houden, ook in het weekend.

Folder Hersenen en slaap

U leest meer informatie en tips in de folder Hersenen en slaap.Ook vindt u andere interessante brochure en folders in onze webwinkel.

Dit is contactinfo