Blogger Gerard Pronk over parkinson

Genieten op grote hoogte

Het nieuwe jaar is begonnen! Een mooi moment om warme herinneringen op te halen en terug te blikken vorig jaar met o.a. de zonnige zomervakantie.

Ik genoot deze zomer met mijn vriendin en haar kinderen van een vakantie op grote hoogte, in de Franse Alpen. Het ging mij daar wonderbaarlijk goed af. Ja natuurlijk, vakantie maakt ons allemaal gelukkig en blij, maar dit kwam ook juist specifiek door de hoogte. Want vanaf zo’n 900 meter zat ik een stuk beter in mijn vel en had ik minder last van de parkinsonklachten. Bewegen ging een stuk soepeler en ik was ook minder moe. Zo’n vreemde maar lekkere ervaring! Ik had wel eens gelezen dat meer mensen met parkinson deze ervaring hadden, maar had het zelf nog nooit ervaren. In de Alpen voelde ik mij on top of the world!

Klachten als vanouds

Eenmaal thuis waren de klachten weer als vanouds. Ook stond er een jaarlijkse APK-keuring bij de neuroloog op de agenda en begon het gehussel met de medicijnen weer. Mijn wonderlijke ervaring in de bergen bleef in mijn gedachten rondzweven en ik besloot er meer over op te zoeken. Zo las ik dat er in het Radboud in Nijmegen een zogenaamde Talisman studie plaatsvindt, waarbij ze de omstandigheden in de bergen proberen na te bootsen in ons vlakke kikkerlandje om Parkinson symptomen te beïnvloeden. Want ja, helaas is het hoogste punt in Nederland, de Vaalserberg met zo’n 322 meter, niet hoog genoeg… Daar wilde ik meer van weten en wellicht aan mee doen!

Helaas woon ik te ver om mee te doen, maar ik houd deze ontwikkeling zeker in de gaten. Want als ik die ervaring in de bergen elke dag opnieuw zou kunnen beleven, zou ik het direct doen! Iemand toevallig een huisje in de bergen? Ik houd me aanbevolen!

Gerard kreeg op zijn 32e jaar de diagnose parkinson. Ineens vielen de puzzelstukjes in elkaar. Jaren daarvoor was hij al aan het tobben en kreeg ineens slechtere beoordelingen op zijn werk, maar begreep niet wat er aan de hand was. Nu probeert hij met ups en downs ‘zo gewoon mogelijk’ te leven. Hij is vrijwilliger bij de Hersenstichting en werkt als ervaringsdeskundige mee aan de website www.werkenmethersenletsel.nl.

Lees hier de vorige blog van Gerard