Blogger Gerard Pronk over parkinson

Tip! Borrelen met impact en minder prikkels

Borrelen met impact? Ja, dat kan! Hoe dan? Ik heb het zelf ondervonden. Zeker met de feestdagen en kerstvakantie in het vooruitzicht. Voor al die feestjes, kerstdiners en –borrels.

Afgelopen zomer ben ik op zoek gegaan naar plekken met zogeheten ‘social impact’, bijvoorbeeld voor een lunch, borrel of het organiseren van vergaderingen. Of gewoon als weekendtip. Het gaat dan bijvoorbeeld om organisaties die mensen met een beperking in dienst hebben of (vrijwilligers)werk bieden. Wat mij betreft een win-win situatie: het geeft mensen een kans om (begeleid) te werken en ik kan heerlijk genieten. En dan maakt het voor mij compleet als ik zonder al teveel herrie en prikkels ook van dezelfde horeca kan genieten als ieder ander.

Genieten met minder prikkels

Zelf kom ik als Hagenaar graag bij Brouwerij De Prael in Den Haag, met ook vestigingen in Amsterdam, Groningen en Utrecht, elk met hun eigen specialiteit. De bediening is echt geweldig en gastvrij. Zodra je binnenkomt wordt er meteen vermeld dat het kan voorkomen dat u een ander gerecht krijgt dan dat u besteld heeft. Wees dan niet bevreesd, werd mij verteld, meld dit aan het personeel en het wordt voor u opgelost. Ik vind dat een geweldige opening om mee te beginnen, ik voelde me meteen thuis. Zoiets zou mij namelijk ook kunnen overkomen met mijn geheugenproblemen door de Parkinson. Ik genoot van een gezellige en open sfeer.

Ook erg van belang voor mensen zoals ik: het heeft een goede akoestiek. Er hangen geluidsschermen aan het plafond, super voor mensen met een hersenaandoening zoals ik die snel overprikkeld raken. Iets waar ik de laatste tijd veel tegenaan loop is dat zodra er veel mensen door elkaar praten ik mezelf moeilijk kan concentreren op het gesprek. Dat is zo vermoeiend dat het mijn hele avond kan verpesten. Ik denk dat dit heel herkenbaar is voor veel mensen met een hersenaandoening. Daar heb je dus in dit restaurant/café minder last van en ook (voor mij in ieder geval) weinig prikkels zodat daar ook geen kostbare energie aan hoeft te worden besteed. En zeker de decembermaand is al druk genoeg.

Silence Cafés

Een mooi initiatief die hierop aansluit is Silence Cafés. Het zijn cafés op verschillende locaties die rekening houden met prikkelgevoelige mensen. Denk aan zachte of geen muziek, gedimd licht, geluidswerende maatregelen en prikkelvriendelijke ruimtes waar mensen even  tot rust kunnen komen. Hoe mooi als we allemaal kunnen genieten van de horeca en een dagje uit? Ongeacht of je een hersenaandoening hebt of niet; ik ben voor!

Gerard kreeg op zijn 32e jaar de diagnose parkinson. Ineens vielen de puzzelstukjes in elkaar. Jaren daarvoor was hij al aan het tobben en kreeg ineens slechtere beoordelingen op zijn werk, maar begreep niet wat er aan de hand was. Nu probeert hij met ups en downs ‘zo gewoon mogelijk’ te leven. Hij is vrijwilliger bij de Hersenstichting en werkt als ervaringsdeskundige mee aan de website www.werkenmethersenletsel.nl.

Lees hier de vorige blog van Gerard