Blogger Kesty over hersenletsel

Lezen als je hersenletsel hebt. Met deze 11 tips lukt het wel!

Niet alle mensen met hersenletsel kunnen nog lezen. Soms is het te inspannend of raakt men de draad kwijt.

Voor mij is lezen mindful. Ik vergeet de tijd en leef echt in het nu. Het is ontspannend en het is leerzaam. Mits je het goede boek kiest natuurlijk. Het schiet er alleen vaak bij in, we geven er geen prioriteit aan, is mijn ervaring.

Mijn 11 tips hoe het WEL lukt om te lezen:

1. Lees alleen boeken die je écht spannend/mooi/leuk/bijzonder vindt. Valt het toch tegen, vind je het boek saai? Geef het een kans, maar als je het niks vindt, hoef je het echt niet uit te lezen. Geef het door, en pak een boek dat je wel boeit.
  2. Lees één boek tegelijk. Als je zes boeken tegelijk leest, kom je niet echt in het verhaal en dat is nou net het fijne van lezen – dat je even helemaal in een andere wereld bent. Bovendien raak je ook in de war.
  3. Leef met je boek. Lees op elk moment dat je je verveelt, al is het maar een paar bladzijden, het tikt echt aan.
  4. Pak je boek in plaats van je telefoon. Wel eens een dagje geturfd hoe vaak je ‘even’ op je telefoon zit om sociale media te checken? (Ik wel, schrikbarend).
  5. Maak er een challenge van / stel een doel. Lezen wordt vaak leuker als je er een doel aan hangt. Maak een lijstje van de boeken die je dit jaar wilt lezen. (Op Goodreads.com kun je bijhouden wat je gelezen hebt.) Zet ‘twintig bladzijden lezen’ standaard op je to-do lijst, bij de andere taken van de dag. Of desnoods vijf. Als het eenmaal een gewoonte is om af en toe een boek te pakken, worden het er vanzelf meer.
  6. Zet het in je agenda / plan het in Reserveer in je agenda een dagdeel om ongestoord lekker te lezen. Het is echt me-time.
  7. Lees in bed. Een boek op je nachtkastje ligt daar niet alleen om ’s avonds te lezen. Een stukje verder lezen is ook fijn als je ’s nachts wakker wordt en niet meer kunt slapen – het voorkomt dat je gaat piekeren. Of tussendoor overdag, als rustmomentje.
  8. Lees op je favoriete plek Op een bankje in het park, onder een boom in het bos of gewoon in de tuin. Of op zolder. Zie lezen echt als een moment voor jezelf.
  9. Ga bij een leesclub Samen lezen en over een boek praten zorgt voor verdieping. Dat kan ook online, sluit je bijvoorbeeld aan bij een boekenclub op Facebook. Praat mee over nieuwe, bijzondere en/of spirituele boeken, geef boekentips en deel de fijnste leescafé’s en rustige terrassen.
  10. Lees thuis met z’n allen Spreek thuis bijvoorbeeld af om elke avond na het eten een half uurtje te lezen. Krant, boek, strip, mag van alles zijn. Goed voorbeeld doet goed volgen.
  11. Lees op een E-reader Je kunt dan veel dingen instellen waardoor het fijner kan zijn om te lezen. Bijv. grotere letters of donkerder scherm.

Lezen met hersenletsel kan nog steeds heel fijn zijn. Is mijn ervaring. Misschien moet je het wat aanpassen, andere boeken lezen of op een andere plek. Het is zeker de moeite waard om het te blijven proberen vind ik. Je vergroot je wereld ermee en het kan ontspannend zijn.

En lukt het echt niet, probeer dan luisterboeken eens! Misschien is dat dan wat voor je?

Lees hier de vorige blog van Kesty

Kesty heeft op 41 jarige leeftijd een herseninfarct gehad en is als gevolg daarvan sinds maart 2017 volledig arbeidsongeschikt verklaard. Zij heeft een eigen blog waar ze schrijft over haar zoektocht naar een nieuwe balans in het leven met hersenletsel.
Ook heeft Kesty een nieuw initiatief opgericht; Platform NAH. Op dit platform vind je persoonlijke ervaringsverhalen van mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel).