Doel van het onderzoek

Bewegen is heel belangrijk voor onze gezondheid. Volgens de beweegrichtlijnen zouden volwassenen minimaal vijf dagen in de week dertig minuten matig intensief moeten bewegen. Maar: de richtlijnen geven niet aan op welk moment van de dag we het beste kunnen bewegen.

Terwijl uit onderzoek naar voren komt dat het moment van bewegen wel belangrijk is.

Dit heeft te maken met onze biologische klok, een mechanisme in het lichaam wat ons dagelijks 24-uursritme regelt. Op het juiste moment bewegen, kan helpen bij een goed werkende biologische klok. En dit is belangrijk voor onze gezondheid.

In deze studie wordt er gekeken naar het effect van bewegen op verschillende momenten van de dag op de slaapkwaliteit en andere gezondheidsaspecten, zoals stofwisseling en hoe je je voelt.

Wie kan meedoen?

• Je bent tussen de 60 en 80 jaar
  • Je hebt langer dan drie maanden slaapproblemen
  • Je bent met pensioen
  • Je bent fysiek in staat om een beweegprogramma te volgen
  • Je hebt geen hart- en vaatziekten
  • Je hebt geen slaapapneu

Als je meedoet, help je de onderzoekers meer informatie te krijgen over de invloed van bewegen op gezondheid. Mogelijk verminderen ook je slaapproblemen.

Als je alle studiedagen doorloopt, krijg je een vergoeding van 250 euro. En je krijgt in totaal 16 gratis sportlessen onder begeleiding van een deskundige.

Wat houdt deelname in?

De duur van de OP TIJD studie is in totaal 8 weken. Deze periode is van 2 mei tot 27 juni 2024. Voordat het onderzoek begint, controleren de onderzoekers of je geschikt bent om mee te doen aan de studie. In totaal vragen ze je om 5 keer naar het LUMC te komen voor bloedafname en metingen.

De studie bestaat uit drie interventies die je allemaal zult doorlopen. Iedere interventie duurt 14 dagen. Gedurende deze dagen volg je een beweegprogramma of een inactief programma. Tijdens het programma zal je gezondheid worden gemeten door middel van verschillende meetinstrumenten en vragenlijsten.

Het beweegprogramma bestaat uit 4 sportlessen per week op een locatie vlakbij het LUMC. Voor de overige 3 dagen krijg je instructies om thuis op een vast moment te bewegen. Na de eerste en de tweede interventieperiode vindt er een rustperiode van 7 dagen plaats. Tijdens deze periode hoef je geen programma te volgen of metingen te laten uitvoeren. Na de derde interventieperiode is de studie afgelopen.

Meer informatie en deelname

Heb je vragen of wil je je aanmelden voor het onderzoek? Neem dan telefonisch (06-15471053, maandag t/m vrijdag van 08.00–16.30 uur) of per email contact op met de onderzoekers.

Wil je deelnemen aan ander onderzoek?

Bekijk hier de onderzoeken