De Hersenstichting draagt met € 100.000 bij aan het project BioClock. Dit is een samenwerking tussen een groot aantal onderzoekers, maatschappelijke organisaties en mensen die in de zorg werken. Doel van het project is om de biologische klok van mensen gezond te houden. Als we dat niet doen, kan dat grote gevolgen hebben voor de mentale en lichamelijke gezondheid van mensen. Een gezonde leefstijl kan het risico op hersenaandoeningen juist verkleinen en de gevolgen van veroudering en hersenaandoeningen uitstellen.

We luisteren steeds slechter naar onze biologische klok

Voor een gezond leven is het belangrijk dat je op tijd eet, drinkt en slaapt. De kans dat je dat vergeet is gelukkig klein, want de biologische klok in je lichaam herinnert je er vanzelf aan. Die klok zorgt er bijvoorbeeld voor dat er melatonine vrijkomt: een hormoon dat je laat weten dat het tijd is om te gaan slapen.

Hartstikke handig en belangrijk dus, maar helaas is die klok ook gevoelig voor verstoringen. Te weinig slapen kan bijvoorbeeld voor zo’n storing zorgen. Je merkt dat bij een jetlag, na een verre reis. Je biologische klok heeft dan even tijd nodig om zich aan te passen aan het nieuwe ritme.

Het is geen probleem als dat af en toe gebeurt. Maar helaas zijn er door de manier waarop we leven steeds meer dingen die de biologische klok verstoren. Voor de mens, maar ook voor dieren en planten. Zo blijkt volgens de Gezondheidsdienst dat werken in ploegendiensten de kans op slaapproblemen, diabetes en hart- en vaatziekten verhoogt. En door verlichting van straatlampen en tuinbouw komen bijvoorbeeld sommige dieren te vroeg uit hun winterslaap.

Tijd om de klokken gelijk te zetten

In het project BioClock werken heel veel verschillende experts met elkaar samen. Samen willen zij drie belangrijke dingen voor elkaar krijgen:

1. De biologische klok van onze samenleving gezonder maken
Bijvoorbeeld door mensen te helpen om hun leefstijl aan te passen en te zorgen dat we slimmer met licht omgaan.

2. De zorg voor patiënten verbeteren met behulp van de biologische klok
Er moet meer kennis komen over het effect van licht en tijd bij verschillende soorten behandelingen.

3. Plannen maken waardoor de natuur minder last heeft van lichtvervuiling
Insecten, vissen en nachtdieren hebben ’s nachts veel last van kunstlicht en worden daardoor bedreigd.

Waarom steunt de Hersenstichting dit project?

Goede slaap is onmisbaar voor een gezonde leefstijl. Meer kennis over de biologische klok zorgt ervoor dat mensen beter snappen waarom deze zo belangrijk is voor goede slaap. Ook kunnen zij zo beter hun leefstijl aanpassen om gezonder te leven. Een gezonde leefstijl kan het risico op hersenaandoeningen verkleinen en de gevolgen van veroudering en hersenaandoeningen uitstellen. Dit project draagt bij aan de missie van de Hersenstichting: gezonde hersenen voor iedereen. Daarom steunt de Hersenstichting deze samenwerking met € 100.000.

Biologische klok en de hersenen

De Hersenstichting is een van de organisaties die zich heeft aangesloten bij BioClock. Binnen de samenwerking is namelijk ook veel aandacht voor de invloed van de biologische klok op de hersenen. BioClock heeft verschillende projecten over dit onderwerp.

Project: Klokken en gedrag
Ongezond eten en weinig bewegen zijn slecht voor je stofwisseling en je slaap. Onderzoekers willen beter begrijpen hoe dat precies zit. Ze gaan vooral kijken naar het effect van het tijdstip waarop iemand eet en sport. Zo kan er beter advies gegeven worden over hoe mensen hun leefstijl kunnen veranderen.

Project: BioClock Educatie
Er zijn veel jongeren en studenten met een verstoorde biologische klok. Dat zorgt voor slaapproblemen en mentale klachten. Dit project zorgt ervoor dat er op de middelbare scholen meer aandacht komt voor de biologische klok. Voor studenten komt er een online programma waarmee zij beter leren slapen en een beter dag- en nachtritme krijgen.

Dit zorgt voor meer inzicht in eigen gedrag en de biologische klok. Jongeren kunnen daardoor hun leefstijl aanpassen en hebben minder last van mentale klachten.

Project: Gezonde klok, gezonde geest
Lichttherapie is een behandeling die voor veel mensen met een depressie erg goed werkt. Tijdens de behandeling word je blootgesteld aan fel licht. Wetenschappers denken dat dit helpt om je biologische klok te verbeteren. Maar hoe en waarom dit zo goed werkt is nog niet duidelijk. De onderzoekers willen hier meer over weten, zodat mensen beter geholpen kunnen worden.