De Hersenstichting investeert 4 ton in het voorkomen van hersenbloedingen

Natuurlijk systeem wordt gestimuleerd om extra eiwitten af te voeren uit de hersenen

De Hersenstichting investeert 400.000 euro in het onderzoek dat wordt uitgevoerd in het LUMC onder leiding van dr. Rolf Fronczek . Het doel van het onderzoek is om een behandeling te vinden die op een natuurlijke wijze de overtollige eiwitten in de hersenen afvoert, zodat de kans op een hersenbloeding verkleind wordt. Opvallend aan dit onderzoek is dat er niet alleen gekeken wordt naar de behandeling van de erfelijke Katwijkse Ziekte, maar ook naar de niet-erfelijke variant van deze aandoening. Het onderzoek wordt uitgevoerd binnen de neurologie en radiologie onderzoeksteams van prof. Wermer en prof. Van Osch.

“De Katwijkse ziekte wordt zo genoemd omdat de ziekte vooral voorkomt in families die uit Katwijk of uit de buurt van Katwijk komen, of die voorouders uit Katwijk hebben, zegt neuroloog dr. Rolf Fronczek, verbonden aan het LUMC. “Mensen met de Katwijkse ziekte krijgen vaak één of meer hersenbloedingen. De oorzaak is een afwijking in een gen. Hoeveel hersenbloedingen iemand krijgt, verschilt van persoon tot persoon. De ziekte heet formeel CAA, wat staat voor Cerebrale Amyloid Angiopathie, waarvan de Katwijkse ziekte dus de erfelijke vorm is, maar er bestaat ook een niet-erfelijke, oftewel ‘sporadische’ variant zonder genafwijking. We gaan beide vormen van CAA meenemen in dit onderzoek.”

Broze hersenbloedvaten

Een van de meest voorkomende oorzaken van een hersenbloeding is het ophopen van de amyloïd-beta eiwit in de hersenen, waardoor de kleine vaten van de hersenen broos worden en sneller scheuren. Onlangs is ontdekt dat de hersenen dit type eiwit van nature al afvoeren. Bijzonder is dat dit natuurlijke schoonmaaksysteem veel actiever is tijdens diepe slaap. Daarnaast blijkt ook dat de werking van het systeem negatief beïnvloed wordt door de zogenaamde ontladingen van hersencellen. Deze kunnen geremd worden door stimulatie van een zenuw die in via de hals naar de hersenen loopt, de nervus vagus.

“Beide natuurlijke mechanismes willen we in het onderzoek versterken, zegt Fronczek. “Dit proberen we te realiseren door de slaap te verdiepen middels een sterk en veilig slaapmiddel toe te dienen. Daarnaast wordt de vagus zenuw in de hals gestimuleerd door een klein apparaat dat mensen zelf tegen hun hals kunnen houden . De verwachting is dat deze twee nieuwe therapieën veelbelovend zijn om het ziekteproces bij CAA vertragen, waardoor er waarschijnlijk minder hersenbloedingen en geheugenproblemen optreden.